شیراز؛

فارس، ارائه دهنده نیمی از خدمات سلامت دهان و دندان در کشور

عضو شورای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خدمات سلامت دهان و دندان در فارس را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دکتر محمدحسین خوشنویسان عضو شورای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: با پیشنهاد و حمایت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، طرح تحول سلامت دهان از سال 94 آغاز شد و نزدیک به دو سال است که از اجرای آن می گذرد.
او در خصوص توجه شورای سلامت وزارت بهداشت به موضوع سلامت دهان و دندان، ادامه داد: شورای سلامت وزارت بهداشت، افرادی را که عضو این شورا هستند مامور کرده است تا بازدیدهایی از استان های مختلف داشته باشند و گزارشی از فعالیت های انجام شده و در حال اجرا، تهیه کنند.  
عضو شورای سلامت وزارت بهداشت گفت: هدف وزارت بهداشت در حوزه سلامت دهان و دندان این است که تا سال 1404 میلادی، تمام جمعیت گروه سنی زیر دوازده سال کشور بدون پوسیدگی دندان باشند.
او با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت، تاکید کرد: در این طرح تمام تلاش بر این است تا علاوه بر جلوگیری از پوسیدگی دندان، تعداد افرادی که به طور کامل بدون پوسیدگی دندان هستند را افزایش داده و از این راه، علاوه بر ارتقای سلامت دهان، ارتقای کیفی در سلامت عمومی هم تامین شود.
دکتر خوشنویسان، فعالیت های انجام شده در فارس، در زمینه سلامت دهان و دندان را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: بر اساس برنامه هایی که تنظیم شده است، گروه های سنی 6 تا 12 سال زیر پوشش قرار گرفته اند و این فعالیت ها کماکان در حال اجرا است.
این عضو شورای سلامت وزارت بهداشت، افزود: در سیستم ثبت الکترونیک که در حال حاضر اجرا می شود، تمام خدمات و فعالیت ها به صورت روزانه ثبت شده است؛ امیدواریم بتوانیم به صورت همزمان و روزمره شاهد ارتقای خدمات ارائه شده باشیم و در سال های آینده گزارش های کامل تری را در راستای اهداف وزارت بهداشت و ارتقای سلامت و ایمنی مردم و بالا رفتن کیفیت زندگی مردم، داشته باشیم.  
در ادامه، دبیر شورای عالی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به سفر این مقام مسئول به استان فارس، به عنوان نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران از سوی EMRO، گفت: در این سفر گزارشی از طرح تحول سلامت در حوزه دندانپزشکی و سلامت دهان و دندان استان، ارائه شد.
دکتر شاهرخ قیصری افزود: در این سفر، از چگونگی ارائه خدمات سلامت دهان و دندان در بخش های مختلف شامل زرقان، سرچهان کره ای، زیان، مزایجان، سوریان، مرکز شهری و مرکز روستایی جای دشت فیروزآباد، بازدید شد.
او با بیان اینکه گزارش این بازدیدها بر مبنای مصاحبه با دندانپزشکان است، ادامه داد: همچنین دفاتر آماری بررسی و از سامانه کنترل بیماری های معاونت بهداشتی (HMC) بازدید شد و پایش عملیات در مراکز بهداشتی درمانی و مراکز جامع سلامت، مورد ارزیابی قرار گرفت.
دکتر قیصری با اشاره به حضور نماینده وزارت بهداشت در نشست هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شیراز و ارائه گزارش بازدیدها به اعضای هیات رئیسه، ادامه داد: بر اساس این گزارش، نیمی از خدمات دندانپزشکی در مراکز بهداشتی درمانی دولتی در استان فارس انجام می شود، یعنی آمار خدمات سلامت دهان و دندان فارس تشکیل دهنده نیمی از آمار سراسر کشور است؛ تمام گروه های هدف در برنامه سلامت دهان و دندان در دبستان ها زیر پوشش قرار گرفته اند و همه افراد پرونده بهداشت دهان و دندان دارند و وارنیش فلوراید دریافت کرده اند.
دبیر شورای عالی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، افزود: رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت با ابراز رضایت از همکاری آموزش و پرورش با دانشگاه علوم پزشکی شیراز، خواست تا زمینه های استمرار طرح تحول نظام سلامت، فراهم شود، زیرا شاخص هایی مانند دانش آموزان بدون پوسیدگی دندان در فارس، حدود دو برابر حد معمول کشور است و امید است این پایش همچنان ادامه پیدا کند و برنامه های استان فارس به سایر استان های جنوبی کشور نیز گسترش یابد.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار