اصفهان؛

مکتب قرآنی به یک میراث ملموس تبدیل شود

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان، گفت: باید مکتب قرآنی را در کشور به میراث ملموس تبدیل کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی  در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: دفتر حوزه علمیه قم اخیراً به مسائل محوری ورود یافته است و یکی از مسئله‌های محوری، توسعه و ترمیم فرهنگ قرآنی است.

وی یکی از فعالیت‌های قرآنی را در سطح ملی جشنواره ایده‌های قرآنی عنوان کرد و افزود: متأسفانه نسبت به قرآن همت تمام را نگذاشته‌ایم و بی‌مهری کرده‌ایم، به ویژه در کشورمان که کشوری شیعه است باید توجه بیشتری به این موضوع کنیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه قرآن فرهنگی است در مقیاس جهانی که قابلیت تجلی و حضور دارد، گفت: قرآن تمام ابعاد زندگی بشر را پوشش می‌دهد و نقطه عطف احساس و عقل است. به این معنا که حس و عاطفه از طریق شنیدن صوت قرآن اتفاق می‌افتد و آیه‌های چشم نواز قرآن را که می‌خوانیم در واقع وارد تدبر در این آیه‌ها می‌شویم که همان حیطه عقل است.

قطبی اضافه کرد: قرآن سند قطعی آینده بشری است و وحی اسلام است بدون هیچ کم و کاست و تحریفی. همچنین قرآن قطعی ترین سند برای آینده سازی است.

وی با اشاره به اینکه قرآن در منظومه فعالیت‌های فرهنگی بالاترین ظرفیت را دارا است، اظهار کرد: تنها منظومه فرهنگی و فکری فوق‌العاده جهانی قرآن است، اما متأسفانه در فرهنگ درس و مشق حضور قرآن احساس می‌شود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: با شرایط امروزه که دشمن می‌خواهد بین کشورها تفرقه ایجاد کند؛ تنها سندی که نقطه پیوند و مشترک همه مذاهب است، قرآن است.

قطبی به حوزه محصولات فرهنگی اشاره کرد و افزود: در بخش ایده‌های قرآنی کارهای جدی در کشور نکرده‌ایم و متأسفانه در این بخش کم‌کاری جدی وجود دارد. برای نمونه چاپ قرآن یک محصول قرآنی است که در اختیار مردم قرار دارد، اما بهتر است که در این زمینه تحولات چشمگیری را احساس کنیم.

وی با اشاره به اینکه محصولات قرآنی پدیده‌ای هستند که باید به فرهنگ قرآنی، فراگیری و نثر و فهم قرآن کمک کنند، ادامه داد: برای نمونه یکی از این محصولات قرآنی، قلم قرآنی است و بالغ بر 500 هزار قلم قرآنی در سطح کشور در دست مخاطبین است که می‌تواند فرهنگ قرآنی را بالا ببرد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه در حوزه سلامت امکانات و ابزارهای جدیدی وجود دارد، گفت: اما این در حالی است که برای قرآن فداکاری جدی نکرده‌ایم.

قطبی با اشاره به اینکه جشنواره ایده‌های قرآنی با هدف ارتقاء خدمات قرآنی طراحی شده است، اضافه کرد: اعتقاد این است که امروزه محصول قرآنی باید در کل جهان به رسانه‌ای فراگیر تبدیل شود، حتی برای مخاطبین غیرمسلمان.

وی با اشاره به اینکه نقطه آغاز و ایجاد تحول در عرصه صنایع، ایده پردازی است و تا ایده‌ای شکل نگیرد محصولی تولید و در اختیار مخاطب قرار نمی‌گیرد، افزود: ایده پردازی نقطه اصلی جشنواره قرآنی است و ایده‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: ایده‌های نخست، ایده‌های بهبود بخش هستند به این معنا که تغییرات جزیی دارند و کمبود ایده های قبلی را در ایده های جدید برطرف می کنند. ایده های دوم ایده های تغییربخش هستند که کمی جلوتر از ایده های بهبود بخش بوده و تغییر ایجاد می کنند.  همچنین ایده های سوم ایده های تأسیسی و ابداعی بوده که مورد جدیدی را ابداع می کند.

وی با بیان اینکه در کشور سیستم مکتب خانه قرآنی وجود دارد، گفت: باید مکتب قرآنی را در سطح کشور به میراث ملموس تبدیل کنیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان افزود: در جشنواره به دنبال ایده پردازی در قرآن هستیم. در این جشنواره فراخوان برای عموم است و هیچ محدودیت سنی و جنسی ندارد. ثبت نام نیز از طریق فرم ثبت نام انجام می شود.

قطبی با اشاره به اینکه ایده هایی که قابل اجرا هستند فرایند ثبت مالکیت معنوی را طی می کنند، گفت: همچنین دوره کوتاه مدت آموزش ایده پروری را برای کسانی که ایده های آنها قابل اجراست خواهیم داشت. در طی این دوره کوتاه مدت افراد دوباره بازنویسی ایده می کنند.

وی با بیان اینکه تقدیر بستگی به سبک ایده دارد، اضافه کرد: همچنین حمایت مادی برای تولید ایده انجام می شود. برای نمونه اگر شخصی نتوانست ایده خود را تولید کند، با روش جذب سرمایه گذار و شرکت های تولیدی راحت تر محصول خود را عرضه می کند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: آرزوی مان این است که در مسجدالحرام جزء خوانی قرآن برگزار شود.

 اولین جشنواره قرآنی ایده های برتر تا 15 بهمن ازعلاقه مندان ثبت نام می کند. 



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.