اصفهان؛

جنبش های دانشجویی باید در برابر بی عدالتی بایستند

وزیر علوم دولت های اصلاحات و سازندگی گفت: دانش آموختگان، دانشجویان و بطورکلی تشکل های دانشجویی بعنوان نخبگان جامعه باید در برابر هر نوع بی عدالتی در جامعه بایستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مصطفی معین  در مراسم بزرگداشت 'روز دانشجو' در دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: جنبش های دانشجویی در طول تاریخ ایران، پایدارترین و پویاترین جنبش اجتماعی بوده اند.
وی ادامه داد: این جنبش ها از دهه 20 فعالیت خود را آغاز کردند و در تمام ادوار تاریخ کشورمان نقش موثری داشتند.
وزیر علوم دولت های اصلاحات و سازندگی گفت: جنبش دانشجویی در دوران جنگ، پس از جنگ، دوره سازندگی، خرداد 76، انتخابات 88 و انتخابات سال 92 نقش ویژه ای ایفا کرد و در نبود نهادهای مدنی توانست بسیاری از ارزش های اجتماعی را به منصه ظهور برساند.
وی با اشاره به نبود نهادهای مدنی در کشورهای جهان سوم اضافه کرد: نبود آزادی مطبوعات و آزادی های اجتماعی باعث پررنگتر شدن نقش جنبش های دانشجویی شده و این جنبش با اصالت، برخاسته از متن جامعه و مطالبه گر بوده است.
معین گفت: استقلال رای، فرمایشی و دستوری نبودن از دیگر ویژگی های بارز جنبش های دانشجویی در کشور ما و دیگر نقاط جهان محسوب می شود.
نماینده مردم اصفهان در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جنبش دانشجویی توانسته است همبستگی زیادی بین آحاد ملت و طبقه نخبگان، ایجاد و حتی از جنبش هایی مانند جنبش های کارگری و زنان نیز قویتر عمل کند.
وی با اشاره به ارتباط مستقیم بین جنبش های دانشجویی و مطالبه عدالت اجتماعی گفت: بسیاری از افراد و مسئولان، سخن از عدالت اجتماعی به میان می آوردند اما این گفته ها از اصالت برخوردار نبود و تنها بعنوان یک تاکتیک از آن استفاده می شد.
این فعال سیاسی، مطالبه عدالت را امری فطری و درونی دانست و افزود: عدالت همواره در راس آرمان های ملت ها قرار داشته است.
به گفته وزیر علوم دولت های اصلاحات و سازندگی، در تمام مکاتب سیاسی توجه به عدالت و عدالت اجتماعی جزو شاخصترین صفات بوده است.
وی با بیان اینکه عدالت و آزادی لازم و ملزوم یکدیگرند، گفت: درجه بندی انسان ها در جوامع و طبقه بندی آنان، یک نوع انحراف از عدالت محسوب می شود.
به گفته معین، در ادیان بویژه دین اسلام بر اصل برابری تاکید و مزیت انسان ها در گرو نیکوکاری، نیک اندیشی و خدمت به همنوع دانسته شده است.
وی با بیان اینکه انسان نباید برده سیاست، دین، علم و اقتصاد باشد، گفت: همه این مقوله ها باید در خدمت انسان باشد زیرا انسان الگوی آفرینش است و باید از همه این عوامل در راستای تکامل خود استفاده کند.
معین اضافه کرد: احقاق حق، حق ذاتی انسان است البته باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که انسان آگاه به حقوق خود می تواند از آن بخوبی دفاع کند.
این فعال سیاسی ادامه داد: توده مردم به حقوق خود واقف نیستند بنابراین نمی توانند بطور مطلوب از آن دفاع کنند.
معین با اشاره به قانون اساسی ایران گفت: آزادی در تفکر، بیان،نقد اندیشه و قلم از جمله آزادی های موجود در قانون اساسی کشورمان است و باید همه به آن اشراف داشته باشند.
وی ادامه داد: برای مثال عدم اشتغال، نوعی بی عدالتی بشمار می رود و دلایل بسیاری همچون سوء مدیریت دارد.
وزیر علوم دولت های اصلاحات و سازندگی با بیان اینکه در بسیاری از سال ها،آموزش عالی و آموزش و پرورش بصورت قطبی و جناحی درآمده بود، گفت: فرصت های برابر و فرصت های برقراری تحصیل باید برای همه وجود داشته باشد، اما این امر در برخی از سال ها نادیده گرفته شد.
وی اضافه کرد: حضور تنها 13 درصد از دانشجویان در دانشگاه های دولتی و بصورت رایگان، نوعی بی عدالتی است.
معین در باره بی عدالتی نسلی نیز گفت: بسیاری از افراد میز کار و پست و مقام خود را رها نمی کنند و جای خود را به پاکی، هوش، درایت و به روز بودن جوانان نمی دهند.
این فعال سیاسی با اشاره به استفاده نکردن از جوانان در پست های مدیریتی گفت: چه اشکالی دارد که مسئولان باتجربه، تجربه خود را با آرمان خواهی و نیروی مضاعف جوانان ترکیب کنند تا بتوان بر بسیاری از مشکلات غلبه کرد.
وی اضافه کرد: بی عدالتی در بسیاری از موضوع های دیگر نیز وجود دارد، برای مثال تایید نکردن بسیاری از چهره های اصلاح طلب در انتخابات سال گذشته مجلس شورای اسلامی نوعی بی عدالتی بود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس پنجم شورای اسلامی ادامه داد: فسادهای متعدد چند صد هزار میلیارد تومانی در کنار نبود مدیریت صحیح، نشان دهنده عدم باور عدالت اجتماعی به معنای واقعی کلمه است.
معین گفت: احمدی نژاد هشت سال سیاه در کارنامه خود داشت و به نوعی زمین سوخته را به دولت حسن روحانی تحویل داد.
وی با بیان اینکه عدالت در تمام وجوه اهمیت دارد، گفت: خدمات صدقه سری، کرامت انسان را زیر سئوال می برد، برای مثال ایجاد طرح پرداخت یارانه 40 هزار تومانی یک نوع تحقیر انسانی بشمار می رود.
وی همچنین با اشاره به نبود عدالت جنسیتی گفت:حدود 30 درصد از نمایندگان مجلس کشورهای اطراف ایران را زنان تشکیل می دهند و بسیاری از جایگاه های اجتماعی در اختیار زنان است اما این عدالت در کشور ما در بسیاری از عرصه ها مانند دانشگاه ها چندان رعایت نمی شود.
وزیر علوم دولت های اصلاحات و سازندگی ادامه داد: خشونت، اعتیاد، طلاق و کودک آزاری نشان می دهد که ما در بُعد اجتماعی، آسیب دیده هستیم.
وی گفت: طبق یک پژوهش در دولت اصلاحات 80 درصد از افراد جامعه در آن زمان نسبت به یکدیگر بی اعتماد بودند و تنها 8 درصد از هموطنان، دیگر افراد جامعه را امانتدار می پنداشتند.
معین اضافه کرد: همچنین طبق یک پژوهش 75 درصد از افراد جامعه ایرانی در فعالیت های خود به دروغ و فریب روی می آورند و این آمار نشان می دهد که جامعه از هم گسیخته و فروپاشی اخلاقی از بالا به پایین جامعه حکمفرما شده است.
وی در باره وظایف جنبش های دانشجویی گفت: اصلاح ساختار بویژه ساختار دانشگاه ها از وظایف اصلی جنبش های دانشجویی بشمار می رود.
معین گفت: جنبش های دانشجویی و دانشگاهی از صفت برونگرایی برخوردار است بنابراین باید خود را در برابر جامعه مسئول بداند.
وی با بیان اینکه دانشگاه و جنبش دانشجویی باید از جامعه پیرامون خود شناخت داشته باشد، خاطرنشان کرد: دانش آموختگان و دانشجویان بعنوان نخبگان کشور بشمار می روند و باید هر کدام بعنوان یک رسانه در راستای اعتلای آگاهی و تعالی اجتماعی و حقوقی شهروندان گام بردارند.
معین با بیان اینکه افزایش آگاهی، آسیب پذیری را کاهش می دهد، تصریح کرد: همه بحران ها نظیر جنگ یا معضلات اجتماعی، بدون آگاهی انسان ها، جبران و اصلاح نمی شود.
وی تصریح کرد: کمک نکردن به بازسازی سرمایه های اجتماعی سبب می شود آینده ای نیز نداشته باشیم.
وی همچنین در باره اظهار نظر یکی از دانشجویان حاضر در جلسه مبنی بر ناکارآمدی لیست نامزدهای انتخاباتی در دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب یادآور شد: این یک روش انتخاباتی است و انتخاب هریک از این فهرست ها هیچگاه اجباری نیست و یک شهروند بر مبنای معیارهای خود دست به انتخاب می زند.
معین همچنین در واکنش به اظهار نظر یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر عدم اقدام مناسب وزارت علوم در وقایع کوی دانشگاه در سال 78 گفت: وزارت علوم در آن زمان نقش پررنگی در حفظ حیثیت دانشگاه ها ایفا کرد و همه مسئولان وزارتخانه نیز در جلسات مختلف اساتید و دانشجویان دانشگاه های متعدد شرکت می کردند.
این فعال سیاسی ادامه داد: در آن زمان حدود دو هزار تشکل و انجمن دانشجویی فعالیت می کردند و در تمام فعالیت ها نقش پررنگی داشتند.
وی همچنین در واکنش به اظهارنظر دانشجویی دیگر مبنی بر حضور حجت الاسلام ری شهری در لیست امید مجلس خبرگان در انتخابات سال گذشته نیز گفت: اینکه این شخص در انتخابات سال 76 نقطه مقابل حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی بود ربطی به یکدیگر ندارند و این دو موضوع دو مقوله جدا از یکدیگر بشمار می روند.
مراسم بزرگداشت روز دانشجو با شعار 'امید، بذر هویت ماست'، روز دوشنبه در تالار شهید فتوحی دانشگاه صنعتی اصفهان و به همت انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۵۲ ۲۲ آذر ۱۳۹۵
این تا حالا کجا بود دیگه!!!