درصد بالایی از شاعران جوان تنها به جنبه احساسی شعر فکر می‌کنند

درصد قابل توجهی از آنها تنها برخورد احساسی با شعر دارند و برای آنها این مسئله که احساس خود را در شعر منتقل کنند، کفایت می‌کند.

صابر قدیمی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به خلق آثار قابل توجه توسط شاعران جوانی که مطالعات وسیعتری دارند، گفت: بسیاری از دهه هفتادی‌ها را می‌بینم که اشعار گرانقدری در قالب‌های موزون و سپید می‌سرایند. اگر شاعران جوان ممارست و پشتکار داشته باشند، می‌توانند اشعار خوبی بسرایند. درصد قابل توجهی از آنها تنها برخورد احساسی با شعر دارند و برای آنها این مسئله که احساس خود را در شعر منتقل کنند، کفایت می‌کند. در صورتی سرایش شعر به زحمت کشیدن و پشتکار نیاز دارد. همانطور که خواننده باید ساعت مشخصی در زمینه صدا و سولفژ کار کند، یک شاعر و نویسنده نیز باید مطالعه داشته باشد تا بتواند خروجی زحمتی را که کشیده، ببیند.

وی افزود: سیر مطالعات صحیح و اینکه شاعر دچار غرور نشود، می‌تواند به سرایش شعر خوب کمک کند. در صورتی که مطالعه صحیح داشته باشد، دچار غرور نمی شود. به دلیل آنکه آثار قله‌های ادبیات را مطالعه می کند. به طور معمول کسانی در زمینه شعر دچار غرور می‌شوند که سیر مطالعاتی درستی ندارند. اگر شاعر می‌خواهد کار خوبی در زمینه شعر داشته باشد، امروز باید نگاهی جامع الاطراف داشته باشد. به این معنا که در زمینه های شعر ترجمه، سینما، روانشناسی و علوم مرتبط با شعر مطالعه کند.

این شاعر با اشاره به مطالعات شاعران گذشته اظهار داشت: شاعران گذشته مانند نظامی در زمینه های مختلف مانند طب، نجوم و موسیقی مطالعه می‌کردند. خاقانی نیز به همین شکل بود. شاعر جوان باید در مطالعات خود به خواندن صرف شعر بسنده نکند، بلکه داستان کوتاه خوب نیز بخواند. کتاب‌های جدیدی را که در عالم ادبیات سر و صدایی ایجاده کرده مطالعه کند. در کنار آن در زمینه فنون، بلاغت و ابتدائیات شعر نیز مطالعه داشته باشد. صرف این که فرد شعر کلاسیک می گوید به مطالعه این نوع شعر بپردازد، درست نیست. بلکه باید جامع تر نگاه کند و مطالعه وی معطوف به موضوعی ساده و شعر فارسی نمی شود.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار