مشهد؛

غربال‌گری تنبلی‌چشم ۱۲۴ هزار کودک خراسان‌رضوی

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: در ۶ ماه نخست سال‌جاری ۱۲۴ هزار کودک ۳ تا ۵ سال استان مورد غربال‌گری تنبلی‌چشم قرار گرفته‌اند تا از معلولیت نابینایی در آنان جلوگیری شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،حمیدرضا پوریوسف در گردهمایی «یک روز با معلولین» که در محل سالن همایش‌های علامه بهلول دانشگاه آزاد اسلامی گناباد برگزار شد، گفت: معلولین دارای وجوه مشترک فراوانی با سایر افراد جامعه هستند اما برخی از تفاوت‌ها در آنان سبب شده که نگاه جامعه به این افراد تغییر کند.

وی گفت: فرد معلول علی‌رغم محدودیت دارای توان‌مندی‌های نیز می‌باشد لذا جامعه باید یک نگاه واقع گرایانه به این قشر از جامعه داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی با بیان اینکه عدم خودباوری معللوین سبب بروز مشکل می‌شود افزود: معللوین به دلیل محدودیت‌هایی که دارند گاهی اوقات دارای عدم خودباوری می‌شوند و این روحیه سبب عدم مطالبه‌گری آنان می‌شود در حالیه جامعه معلولین باید دارای روحیه مطالبه‌گری باشند.

پوریوسف گفت: مناسب‌سازی محیط یکی از مطالبه‌ها و حقوق معلولین می‌باشد چراکه اگر این مناسب‌سازی محقق نشود سبب خانه‌نشینی و گوشه‌نشینی معلولین می‌شود لذا یکی از مطالبات سازمان بهزیستی و استانداری خراسان‌رضوی اختصاص یک خیابان ویژه معلولین شنوایی، بینایی و جسمی حرکتی در تمامی شهرهای استان است.

وی با اشاره به نامناسب بودن مسئولیت‌پذیری اجتماعی تصریح‌کرد: عدم مسئولیت‌پذیری اجتماعی نقش موثری در بروز آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی دارد و اگر جامعه در حوزه اجتماعی مسئولیت‌پذیر باشد، تمامی افراد جامعه ازجمله معلولین دچار مشکل نمی‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی با بیان اینکه ۶۶ درصد معلولیت‌ها ژنتیکی و از ابتدای تولد رخ می‌دهد، گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری، ۵۹ هزار نوزاد متولد شده در خراسان رضوی غربال‌گری شنوایی شدند که از این تعداد ۲۷۰ نوزاد دچار مشکل شنوایی مادرزادی بودند.

وی افزود: همچنین در همین مدت ۱۲۴ هزار کودک ۳ تا ۵ سال استان مورد غربال‌گری تنبلی چشم قرار گرفته‌اند تا از معلولیت نابینایی در آنان جلوگیری شود.

فرماندار گناباد هم در این مراسم با تاکید بر تغییر نگاه جامعه به معلولین گفت: همه مسئولین موظف هستند بر طبق قوانین و مقررات اقداماتی برای معلولین انجام دهند چراکه متاسفانه علی رغم قانون های حمایت از معلولین از آنان حمایت جدی صورت نمی گیرد و کم کاری صورت گرفته است.

محمدعلی نبی پور افزود: در سطح شهرستان گناباد با مناسب سازی محیط باید معلولانی که توانایی فعالیت دارند را محدود نکنیم و علی رغم اینکه محدودیت های مالی بهانه درستی برای عدم بهسازی محیط شهری نیست اما این محدودیت سبب عدم خدمت رسانی به معولان در حوزه مناسب سازی محیط شده است.

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.