دهقان طی سوال از وزیر دادگستری:

قانون مبارزه با قاچاق کالا 3 سال است که بر روی کاغذ مانده

نماینده مردم طرقبه، چناران و شاندیز گفت: قانون مبارزه با قاچاق کالا در سال 92 با همکاری سه قوه تصویب شد اما تاکنون بر روی کاغذ مانده است.

تلفنی/ خالقی**** قانون مبارزه با قاچاق کالا 3 سال است که بر روی کاغذ مانده/ باید اراداه‌ای در دولت برای این مبارزه شکل بگیردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد دهقان نماینده مردم طرقبه، چناران و شاندیز طی سوال خود از وزیر دادگستری در صحن علنی امروز سه‌شنبه 16 ذر ماه خطاب به وی اظها رداشت: موضوع قاچاق یک مسئله ملی است و همه به خسارت بار بودن قاچاق در کشور واقف هستیم.

وی ادامه داد: قاچاق کالا باعث ضربه به کارخانه‌های داخلی، بیکاری کارگران بسیار، ضربه اقتصاد کشور و ایجاد فساد در کشور است.

دهقان با بیان اینکه در سال 92 با جمع بندی قوانین متفرق قانونی را برای مبارزه با قاچاق کالا تصویب کردیم، بیان داشت: دولت در آن زمان لایحه ای را به مجلس در این رابطه ارائه کرد و مجلس نیز با دریافت نظرات قوه قضاییه و کار کارشناسی یعنی با مشارکت سه قوه قانون مبارزه با قاچاق را تصویب کرد که البته این قانون طی این سه سال تنها بر روی کاغذ مانده است.

نماینده مردم طرقبه، چناران و شاندیز با اشاره به اینکه این قانون 77 ماده دارد گفت: در برخورد با قاچاق وزرای مختلف نیز درگیر هستند اما شما وزیر دادگستری، عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و  هم مسئول مبارزه با فساد  در دولت هستید و حتی در زمان رأی اعتماد در مجلس اعلام کردید که می‌خواهید محور مبارزه با فساد باشید لذا این سوال بر این اساس از شما پرسیده می‌شود.

وی ادامه داد: بیان داشتید آیین‌نامه‌های این قانون تصویب شده اما زمان ارائه سوالم به مجلس بسیاری از آیین‌نامه‌ها باقی مانده بود.

دهقان تأکید کرد: ماده 5 قانون مبارزه با قاچاق کالا می‌گوید دولت باید سامانه‌های الکترونیکی را برای نظارت واردات و صادرات کالا احداث می‌کرد که متأسفانه تاکنون چنین کاری انجام نشده ، شما مدام بیان می‌کنید که اگر این کارها می‌شد و اگر می‌شد!

نماینده مردم طرقبه، چناران و شاندیز تصریح کرد: سه سال است که باید این کارها را انجام می‌دادید و با جمع کردن اگرها چیزی حاصل نمی‌شود، حداقل موادی از این قانون را طی این سه سال اجرایی می‌کردید.

وی اذعان داشت: زمانی که فساد و قاچاق به طرز زیرزمینی انجام می‌شود و به اذعان شما تنها 5 درصد آن کشف می‌شود چگونه بیان می‌کنید که آمار قاچاق کالا پایین آ‌مده است؟ البته امیدواریم حرف درستی باشد زیرا مایه خوشحالی است.

دهقان خطاب به وزیر دادگستری گفت: شما به عنوان یک قاضی و وزیر دادگستری نباید به این موضوع خوشبین باشید و بیشتر پیگیری کنید زیرا 80 درصد کالاها از مبادی رسمی کشور قاچاق می‌شود یعنی ده‌ها هزار میلیارد تومان با کانتینر از مبادی رسمی وارد کشور شده و قانون برای تمامی این‌ها کاملا مشخص است.

نماینده مردم طرقبه، چناران و شاندیز تأکید کرد: باید دولت در این مدت کالاهای وارداتی را کد دار و شناسنامه‌دار می‌کرد تا نیازی به جستجوی کالاهای قاچاق نبود، بسیاری از کالاها امروز در مغازه‌ها قاچاق است.

وی اظهار داشت: بسیاری از مسئولان که برای سرکشی برای جستجو کالاهای قاچاق می‌روند مورد اعتراض رئیس جمهور قرا رگرفتند .

دهقان ادامه داد: رئیس جمهور طی نامه‌‌ای بیان داشت: نباید با این شیوه با قاچاق کالا مبارزه کرد و جلوی قاچاق را در مرزها باید گرفت نه مغازه‌ها اما رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا اگر قانون را مطالعه می‌کرد ماده یک این قانون کاملا تصریح کرده که باید با قاچاق در مغازه‌ها و مرزها مبارزه کرد.

نماینده مردم طرقبه، چناران و شاندیز خاطرنشان کرد: تقاضا داریم اراده‌ای در دولت برای مبارزه با قاچاق کالا شکل بگیرد .

محمد دهقان در نهایت در پایان از پاسخ پورمحمدی وزیر دادگستری قانع شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار