ترکیه خود را برای 743اُمین سالگرد درگذشت مولانا آماده می‌کند

ترکیه از فردا، چهارشنبه سالگرد درگذشت ملّای روم را در قونیه گرامی می‌دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، ترکیه از فردا، چهارشنبه، 743 اُمین سالگرد درگذشت عارف والا مقام، جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولانا را در قونیه برگزار می‌کند.

مراسم سالگرد درگذشت جلال‌الدین رومی هر ساله از 7 تا 17 دسامبر (16 تا 26 آذر) به مدت ده روز در قونیه برگزار می‌شود. این مراسم که به "شب عروس" معروف است، طبق دیدگاه صوفیان، مولانا انتظار دارد تا به ذات الهی بازگردد.

ترکیه خود را برای 743اُمین سالگرد درگذشت مولانا آماده می‌کند

مراسم امسال که با شعار "زمان وحدت" برگزار خواهد شد، با مشارکت شهروندان کشورهای سراسر جهان آغاز می‌شود و پس از آن، حاضران در مراسم رقص سماع شرکت خواهند کرد.

قونیه در این مدت، شاهد برگزاری بسیاری از نمایشگاه‌ها در خصوص این عارف والا مقام است و مطالبی به زبان‌های ترکی و انگلیسی در خصوص کتاب مثنوی ارائه می‌شود.

"عبدالستار یارار"، مدیر بخش فرهنگی و گردشگری قونیه در گفتگو با خبرگزاری آناتولی تصریح کرد: در مراسم گرامیداشت درگذشت مولانا 105 فعالیت از جمله برپایی 25 نمایشگاه، 15 نشست، 9 تئاتر و دو انجمن بین‌المللی برگزار خواهد شد؛ همچنانکه پلاکاردهایی در این خصوص در فرودگاه‌های آنکارا و استانبول نصب می‌شود.

مولانا جلال الدین محمد بلخی معروف به مولانا و ملای روم از بزرگترین عرفا و شعرای ایرانی است. وی در سال 604 هجری قمری در بلخ، از شهرهای خراسان بزرگ آن زمان دیده به جهان گشود و شهرتش به رومی به سبب طول اقامت و وفاتش در شهر قونیه بوده است.


انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۶
مولا نا مال ماست و انسان بزرگی است که تحت تاثیر شمس قرار گرفت و مثنوی معنوی او دنیا را تکان داد
آخرین اخبار