اهواز؛

بهره وری 80 درصدی از آب‌های زیر زمینی

عضو هیات علمی دانشگاه مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: میزان بهره وری از آب های زیرزمینی 80 درصد و وضعیت آن بحرانی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مهدی قمشی، عضو هیات علمی دانشگاه مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: در زمینه مساله آب حرف‌های علمی زده می شود اما عمل غیرعلمی انجام می‌شود اگر از بالا نظم صورت گیرد و کار علمی باشد در پایین وضعیت روشن است.

وی افزود: مشکل مدیریت منابع آبی این است که وقتی در بالا دست نظمی وجود ندارد و مدیریت صحیحی نیست خود به خود پایین دست با مشکل روبه رو می شود و وقتی که در بالادست حوضه کرخه سد جدید ‌زده می شود تکلیف ما چیست؟

قمشی با بیان اینکه مقدار مصرف آب در وجوه مختلف از حد مجاز بیشتر است بیان داشت: تا مساله آب از بالا دست حل نشود تزریق یک مساله کارشناسی به استان سخت و پیچیده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در زمینه کشاورزی مصرف آب زیاد است تصریح کرد: اگر می‌خواهیم همین مقدار زمین زیر کشت برود پس کاری کنیم میزان مصرفی آب کاهش یابد.

مهدی قمشی اذعان داشت: در کشور ما اگر بگویند کنتور برق برداشته می شود مقدار مصرف برق سه برابر می‌شود با توجه به این مثال در زمینه کشاورزی باید به سمتی برویم که آب را به صورت حجمی در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: ما به عنوان استانی که کشاورز بسیاری داریم نمی‌توانیم مساله حجمی شدن آب را به عنوان نخستین استان انجام دهیم چرا که استان های دیگر بی رویه آب را مصرف می‌کنند برای همین باید این کار را از استان های دیگر شروع کرد.

وی اظهار داشت: اگر آب کشاورزی را حجمی کنیم راندمان ما به 50 درصد می‌رسد آن وقت 40 درصد آب آزاد خواهیم داشت که به رودخانه‌ نفسی می‌دهد و دیگر واهمه هم از طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی نیست.

قمشی تاکید کرد: اگر وضعیت آب کشاورزری به همین صورت پیش برود آنگاه در طرح 550 هزار هکتاری یک سال در میان باید کار کشاورزی تعطیل شود.

وی بیان داشت: باید تکلیف مساله انتقال آب به بیرون ازحوضه و انتقال آب به درون حوضه روشن و حل شود.

محمد رضا شمسایی مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: تاسیسات غیرمجاز بهره برداری از آب از سرشاخه ها به شکل غیرقانونی در حال افزایش است.

وی افزود: همچنین 500 هزار هکتار کشت غیرمجاز در حوضه آبزی پروری در خوزستان وجود دارد و معضل بیکاری خوزستان ما را از برخورد با این صنف بازداشته برای همین در این مورد سختگیری نمی کنیم.

شمسایی با بیان اینکه وجود 300 کیلومتر طول راه آبی در خوزستان وظیفه نظارت بر برداشت آب غیرمجاز را سخت کرده است توضیح داد: همکاری نداشتن نهادهای حاکمیتی و سیاسی شهرهای استان در برخورد با برداشت های غیرمجاز آب از رودخانه های خوزستان مورد انتقاد ما است و فرمانداران و دستگاه قضا جدیت لازم را به عمل نمی آورند؛ بسیاری از اوقات حکم برخورد از سوی دستگاه قضا صادر نمی شود.

وی ادامه داد: برداشت آب از بالادست رودخانه ها و برداشت های غیرمجاز آب، پایین دست و شهرهای جنوبی خوزستان را با مشکل کم آبی شدید روبه رو کرده، همچنین نخیلات آبادان و خرمشهر با مشکلات جدی روبه رو شده اند در حالی که آنها حق آبه تاریخی داشته اند.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اضافه کرد: در دولت گذشته اجازه برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی و سطحی به استانداران واگذار شد و منابع آب به طور غیرکارشناسی به تاراج رفت.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار