عطاری یا محلی برای نسخه پیچی های غیرمجاز

دخالت بسیاری از عطاریها در مباحث پزشکی و با عنوان طب سنتی از یک سو و مخالفت برخی از دارو سازان برای راه اندازی دارو خانه های طبیعی ازسوی دیگر طب سنتی را دستخوش تحولات جدید و اما و اگرهای تازه ای کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سابقه عطاری ها در ایران به چندین صده قبل از اسلام باز می گردد، کشورمان با داشتن بیش از 9 هزار گونه گیاهی و گیاهان معطر دارویی تقریبا در اغلب کشورهای دنیا شناخته شده که عطاری ها یکی از بهترین مکان ها برای دسترسی مردم به این گیاهان محسوب می شوند اما نباید در این میان از سودجویی برخی از آنها غافل شد.

با افزایش اشتیاق آحاد مردم برای بهره مندی از طب گیاهان دارویی و  به خصوص گرایش آنها به سمت طب سنتی، بستر رشد و توسعه بیش از 14 هزار عطاری بدون مجوز فراهم و شرایط نیز برای نسخه پیچی های غیرمجاز بسیاری از آنها برای فروش داروهای گیاهی به اسم طب سنتی چالش بزرگی را پیش روی نظام سلامت کشور گذاشت به گونه ای که هم اکنون بیشتر آنها فراتر از حدود خود قانونی خود عمل کرده و علاوه بر گیاهان عطراگین و دارویی انواع قرص و داروهای به ظاهر طبیعی را در قیمت های مختلف و بدون نظارت به مردم عرضه می کنند.

عطاری محلی برای نسخه نگاری طب سنتی و فروش داروهای ترکیبی نیست 
 سید مهدی میر غضنفری رییس کارگروه تخصصی طب سنتی اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح کشور و استاد دانشگاه علوم پزشکی ارتش با اشاره به بند 12 سیاست های کلی نظام سلامت که در سال 93 با تایید مقام معظم رهبری ابلاغ شد، بیان کرد: طبق این بند در 2قسمت بر ایجاد و توسعه شورای سیاست گذاری طب سنتی توسط وزارت بهداشت تاکید شده که در این بین موضوع داروسازی در این حوزه آنهم توسط داروسازان، از جمله مصوبات اصلی این شورا قرار دارد اما نه به معنای جمع شدن عطاری ها.

وی درخصوص نسخه نگاری بسیاری از عطاری ها و عموما عطاری های غیر مجاز در حوزه طب گیاهی و سنتی، تصریح کرد: البته بیشتر عطار ها می دانند که نباید چنین اقدامی انجام دهند اما در مورد برخی دیگر از آنها باید بازرسی ها و نظارت های جدی بیش از پیش افزایش پیدا کند زیرا به هیچ عنوان عطاری مکانی برای تجویز دارو یا ارائه دارو های ترکیبی نیست.

این متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش گفت: شاید عطاری محلی برای فروش گیاهان دارویی آنهم نه به صورت نسخه ترکیبی باشد اما بر خلاف تصور عموم افراد، طب سنتی در فروش چند گیاه دارویی خلاصه نمی شود.

طب سنتی یا طب گیاهی؟ عطاری ها کجای کارند؟ 
وی با بیان اینکه طب سنتی تنها معطوف به گیاهان دارویی یا چند نوع دمنوش نمی شود، تاکید کرد: این طب همه علوم مربوط به ساخت داروهای ترکیبی طبیعی، منابع دارویی طبیعی غیرگیاهی و همه دانش مرتبط با درمانهای معتبر و مورد استناد سنتی را به عنوان مکمل طب رایج در برمی گیرد و بنابراین یک عطار که به صرف پیشینه اجدادی یا صرفا برای راه اندازی مغازه کسب و کار به علت نداشتن علم و تخصص نسخه خوانی در حوزه داروسازی سنتی به هیچ عنوان نمی تواند نسخه ای ترکیبی بخواند و آن را در اختیار مردم قرار دهد.

رییس کارگروه تخصصی طب سنتی ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: باتوجه به گرایش روز افزون مردم به سمت طب سنتی، راه اندازی داروخانه های طبیعی نه تنها لازم بلکه کاملا حیاتی است در حالیکه تعداد کل داروخانه های طبیعی در کلان شهرها 8 الی 7 مورد اند که در برخی دانشکده ها هستند و تنها ساعاتی در روز فعالند، موضوع مهمی که در کنار آن آموزش تخصصی در رشته داروسازی طبیعی را می طلبد.

وی درباره اینکه در صورتی که بیماری پس از مراجعه به متخصص طب سنتی نسخه ای از داروهای ترکیبی طبیعی دریافت کرد برای گرفتن این داروها با فرمول صحیح آن به کجا باید مراجعه کند، ادامه داد: باید داروخانه های طبیعی از عطاری ها تفکیک شود تا جان مردم با یک اشتباه و تخلف از سوی عطاری به خطر نیافتد.

تنها 70 نفر داروساز طبیعی داریم 
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش با اشاره به وجود 500 نفر دانشجو و فارغ التحصیل در حوزه طب سنتی در کشور، افزود: علاوه بر این تعداد مجموعا 120 نفر دانشجو و فارغ التحصیل داروسازی طبیعی در دانشگاه ها یا برخی دارو خانه ها مشغول فعالیتند و این رقم نسبت به تعداد کل دانشجویان و متخصصان طب سنتی بسیار اندک است.

وی با بیان اینکه نیمی از عطاریهای موجود در کشور بدون مجوز هستند، گفت: عطاری ها در هیچ شرایطی مجوزی برای فروش انواع قرص ها و داروهای مثلا طبیعی ندارند و وجود عطاری های غیرمجاز نیز تصویر کاملی از فروش غیرمجاز گیاهان و ترکیبات دارویی بدون علم و اطلاع از این گیاهان و دارو ها است.

چه کسانی مخالف راه اندازی داروخانه های طبیعی هستند؟
این متخصص طب سنتی با اشاره به وجود برخی مخالفان جدی در راستای راه اندازی داروخانه های طبیعی تصریح کرد: به طور طبیعی هر تغییر بزرگی در هر کشوری یک سری مخافتهایی را نیز با خود به همراه می آورد که در این میان شاید بتوان گفت که عطارها و برخی داروسازان بالینی بیشترین مخالفان راه اندازی داروخانه های طبیعی در کشور هستند.

وی با بیان اینکه شاید علت بیشتر مخالفتها در راه اندازی داروخانه های طبیعی جهل و نداشتن علم به این موضوع باشد، اظهار کرد: بسیاری از عطاری ها به علت نگرانی از جمع شدن کسب و کارشان یا بروز مخالفت هایی در این زمینه و عده ای دیگر از داروسازان به علت نگرانی از گرایش بیش از حد مردم به سمت داروخانه های طبیعی و حتی تنگ تر شدن فضای رقابتی سالم در حوزه کسب و کارشان، مخالف ایجاد داروخانه های طبیعی هستند.

میرغضنفری ادامه داد: طبق آیین نامه دارو سازی، فارغ التحصیلان داروسازی سنتی و طبیعی نیز می توانند با گذر چند سال از فعالیتشان ، داروخانه خود را به داروخانه بالینی یا رایج تغییر کاربری دهند.

راه اندازی داروخانه های طبیعی تکلیف مهم وزارت بهداشت 
امیرحسین جمشیدی مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآوردههای طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مکلف به راه اندازی و حتی توسعه داروخانه های طبیعی هستیم، گفت: با توجه به اسناد بالادستی باید هرچه زودتر اقدامات برای توسعه و راه اندازی داروخانه های طبیعی در کشور انجام شود که با توجه به اجرای برخی اقدامات صورت گرفته در این زمینه، تا اوایل سال آینده خبرهای خوشی برای متخصصان طب سنتی و داروسازان سنتی و طبیعی داریم.

وی با بیان اینکه بهره مندی از خدمات داروخانه های طبیعی حق همه افراد جامعه است، اظهار داشت: همانگونه که مردم با مراجعه به متخصصان طب رایج برای دسترسی به داروهای قید شده در نسخ دارویی خود باید به داروخانه های بالینی رایج مراجعه کنند، در خصوص دریافت داروهای طبیعی یا ترکیبی طبیعی از متخصص طب سنتی باید به داروخانه مخصوص این طب مراجعه کنند.

اگرچه راه اندازی و توسعه داروخانه های طبیعی همچنان با موجی از مخالفت های بسیاری از عطارها یا داروسازان بالینی مواجه است، اما با توجه به گرایش بیش از پیش مردم به طب سنتی، ایجاد چنین داروخانه ای نه تنها ضروری است بلکه جان هزاران بیمار را با مصونیت از نسخه پیچی های اشتباه و غیر مجاز بسیاری از عطاری های مدعی طب سنتی نجات می دهد، زیرا کم نیستند افرادی که دراثر تجویز غیر مجاز داروهای مثلا طبیعی و گیاهی از سوی برخی عطاری ها، راهی بیمارستان شده اند.

گزارش از فرشته برزگری

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
روح الله زرین
۰۲:۳۱ ۰۲ دی ۱۳۹۵
چقدر این گزارش عالی و کارشناسانه کار شده بود
آخرین اخبار