سخنگوی ریاست اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران مطرح شد

سیاست دو سویه دولت افغانستان در قبال مخالفان/ایران حامی مردم و دولت افغانستان

سخنگوی ریاست اجراییه افغانستان گفت: تهدیدهای مشترک منطقه‌ای باعث تشدید روابط ایران و افغانستان هستند.

تهدیدهای منطقه‌ای روابط ایران و افغانستان را تحکیم می‌بخشد
مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان در گفتگوید مشروح با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، درباره اختلافات میان نمایندگان مجلس با دولت وحدت ملی با اشاره به اینکه استیضاح‌های اخیر از سوی مقام رهبری حکومت وحدت ملی افغانستان دلیل قانونی ندارد، لذا تصمیم گرفته شد که دیگر وزرا در جلسه استیضاح حضور پیدا نکنند، اظهارداشت: این موضوع را در نهایت به دادگاه عالی ارجاع دادیم و هم اکنون نیز منتظر رای نهایی این نهاد عالی کشور هستیم.

* سیاست دو سویه دولت افغانستان در قبال مخالفان

وی با توجه به تناقض افزایش حملات نیروهای مخالف و مسأل گفتگوهای صلح، با بیان اینکه طالبان در یک سال گذشته شدیدترین حملات خود را بر ولایات داشته است که با مقاومت نیروهای دولتی مواجه بوده، گفت: دولت افغانستان همواره در مقابله با مخالفان یک سیاست دو سویه را در دستور کار داشته است؛ یعنی همزمان با مذاکره با طرف مخالف، گزینه جنگ و دفاع از جان و مال شهروندان را نیز به صورت جدی پیگیری می‌کند.

سخنگوی ریاست اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان تصریح کرد: در دولت پیشین افغانستان سیاست جنگی یک امر مبهم بود، طالبان برادران ناراضی خوانده می‌شدند، استفاده از سلاح‌های سنگین ممنوع شده بود و یا حتی بمباران مواضع دشمن غیرقانونی بود؛  ولی در حال حاضر سیاست جنگی ما بسیار روشن و شفاف است. «هر که با ما  بجنگد دشمن است و باید نابود شود.»و تمامی ممنوعیت های گذشته  در استفاده از سلاح های سنگین نیز برطرف شده است.

* حکمتیار جریانی برای صلح عمومی در افغانستان

رحیمی درباره اینکه کارشناسان معتقدند افکار عمومی افغانستان امیدی به مذاکرات صلح ندارند، گفت: بله؛ در بین افکار عمومی جامعه شاهد چنین مباحثی هستیم؛ اما نباید فراموش کرد این وقفه برای نیروی‌های دولتی نیز می‎تواند مفید باشد.

وی تاکید کرد: تاکنون نیروهای دولتی در هیچ جبهه‌ای متوقف نشده‌اند و جنگ در تمامی جبهه‌ها در جریان است.

سخنگوی ریاست اجراییه افغانستان اضافه کرد: ما صلح با حزب اسلامی حکمتیار را به تنهایی دستاوردی برای حکومت نمی‌دانیم و معتقدیم حضور فردی مانند حکمتیار که محبوبیت و مقبولیتی در جامعه افغانستان ندارد به تنهایی نمی‌تواند تاثیری در بهبود وضعیت کشور ایجاد کند. اما امیدواریم حضور وی سرآغازی برای جریان صلح عمومی در افغانستان باشد.

* ایران همواره حامی مردم و دولت افغانستان

رحیمی در پایان روابط ایران و افغانستان نیز خاطرنشان کرد: دیپلماسی دو کشور ایران و افغانستان همواره روشن و سازنده بوده است. جمهوری اسلامی ایران همیشه حامی مردم و دولت افغانستان بوده و مواردی چون بندر چابهار و هم‌مرزی برخی شهرهای دو کشور نیز باعث شده است که هیچ نقطه تاریکی در آینده نباشد؛ بلکه تهدیدهای مشترکی که در منطقه هر دو کشور را هدف گرفته‌اند باعث تشدید و تداوم بیش از پیش این رابطه نیزخواهند شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.