قزوین؛

بررسی کاوش های پژوهشی باستان شناسی قزوین

نشست تخصصی گزارش کاوش های پژوهشی باستان شناسی سال 95 در استان امروز در سالن شهید بهشتی عمارت تاریخی داعی قزوین برگزار شد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ در این نشست کارشناسان باستان شناسی از چهار محوطه ای گفتند که در دو سال اخیر در آنها کاووش می شود ، یا به تازگی کشف شده و یا طرح نجات بخشی آن در دست اجراست .



 یکی از این محوطه ها منطقه دشت قزوین ،در ناحیه سگز آباد بویین زهرا ست که از سال 55  بروی آن  مطالعه مستمر انجام می شود ، تا بتوانند به الگوی فرهنگی دوران هخامنشی ، اشکانی و ساسانی دست یابند.

گاراژ زغالیها در خیابان امام خمینی شهر قزوین که در بافت تاریخی این شهر قردارد دیگر محوطه ایست که پس از کاووشهای نجات بخشی  نمونه هایی از اثار متعلق به دوران قاجار در آن کشف شد.

شیر تل یا شیره پزخانه که در بین سه راه صنعتی شهر الوند  قرار دارد دیگر محوطه ایست که بدلیل تداخل بخش ضلع غربی آن با تعریض بلوار خلیج فارس  و برای آزاد سازی بخشی از ان کاوشهای نجات بخشی انجام شده است.

و محوطه آلو در روستای رادکان تاکستان هم که به تازگی و برای اولین بار شناسایی شده است قدمتش به  ۳هزار و ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح یعنی  ۵ هزار و ۵۰۰ سال پیش برمی گردد که قراراست در فهرست آثار ملی ثبت شود.

در این نشست حمیده چوبک ، رئیس پژوهشکده ی باستان شناسی کشور گفت : یکی از خاستگاههای مهم تمدنی ، فرهنگی و یکی از قدیمی ترین آبادیهای باستانی در استان قزوین قرار دارد که محوطه ی مهم باستانی  تپه زاغه سگزآباد است .

بررسی کاوش های پژوهشی باستان شناسی قزوین
چوبک گفت : با توجه به اینکه  این آثار جایگاه ارزشی دارد و باعث  توسعه منطقه می شود باید امکانات و زیر ساختهای گردشگری در کنار این محوطه های مهم قرار گیرد  .

وی دشت قزوین را یکی از کانونهای مهم علمی  باستان شناسی معرفی کرد و افزود : این دشت با  9 هزار سال تمدن ، بهشت باستانشناسان است.

حضرتی ها ، مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری هم با اشاره به باستان شناسی نجات بخشی برای محوطه های در استانه ی تخریب گفت:  در این نوع باستان شناسی از ظرفیت علمی  کارشناسان میراث فرهنگی استفاده می شود .

بررسی کاوش های پژوهشی باستان شناسی قزوین
وی افزود : با  کاوش علمی در محوطه های باستانی ، جنبه های مختلفی از زندگی گذشتگان شناسایی می شود واز  تجربیات کهن مردمان ان روز مانند تعامل با محیط زیست در زندگی می توان آگاهی یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار