انگلیس در انتظار رای دیوان عالی درباره روند خروج از اتحادیه اروپا

با پایان نشست 4 روزه قضات ارشد دیوانعالی انگلیس، این کشور در انتظار رای نهایی این دیوان در مورد خروج از اتحادیه اروپا است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست چهار روزه 11 قاضی ارشد دیوانعالی انگلیس با هواداران و مخالفان اقدام دولت برای خروج از اتحادیه اروپا بدون نیاز به مصوبه مجلس پایان یافت تا قضات پس از بررسی دیدگاه ها و شور، رای خود را در این باره صادر کنند.
 
مسئولان دیوان عالی انگلیس در پایان این نشست بدون تعیین زمانی مشخص اعلام کردند رایی که معین خواهد کرد نخست وزیر انگلیس بدون مصوبه مجلس می تواند روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را آغاز کند در اولین فرصت ممکن صادر خواهد شد اما وکلایی پیگیر این موضوع پیش بینی کردند حکم مربوط به برگزیت ماه ژانویه صادر شود.

نشست 11 قاضی دیوان عالی انگلیس زمانی شکل گرفت که دولت این کشور در اعتراض به حکم دادگاه عالی مبنی بر لزوم دریافت مجوز دولت از مجلس و تصویب طرحش برای آغاز روند مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خواستار بررسی و تجدید نظر در این حکم شد.

دولت انگلیس معتقد است رای اکثریت حدود 52 درصدی در همه پرسی تابستان امسال برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا به منزله واگذاری اختیارات و شرایط خروج به دولت است و نیازی به تصویب پارلمان نیست.

در مدت بررسی درخواست دولت انگلیس برای در اختیار داشتن قدرت خروج از اتحادیه اروپا، گروهی از موافقان و مخالفان در مقابل دادگاه عالی انگلیس و نیز پارلمان این کشور تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در پی طرح دعوایی حقوقی در دادگاه عالی انگلیس، سه قاضی این دادگاه 13 آبان ماه امسال رایی صادر کردند که دولت را ملزم کرده است طرحش را پیش از فعال کردن ماده 50 پیمان لیسبون و  آغاز روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به تصویب مجلس عوام برساند و اکنون در پی فرجام‌خواهی دولت، دیوان عالی می تواند این حکم را نقض کند.

این در حالی است که منابع خبری به نقل از نخست وزیر انگلیس اعلام کردند وی اطمینان دارد که دیوان عالی به نفع دولت رای خواهد داد.

نخست وزیر انگلیس همچنین هفته ها پیش اعلام کرده بود بدون تغییر در زمان اعلام شده، روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را اواخر ماه مارس یعنی حدود چهار ماه دیگر آغاز خواهد کرد.

انگلیس نخستین کشور عضو اتحادیه اروپاست که قصد دارد از آن خارج شود و به همین علت کارشناسان معتقدند هم اتحادیه اروپا و هم انگلیس چالشها و مذاکرات طولانی مدت را پیش رو خواهند داشت.

در همه پرسی 23 ژوئن (سوم تیرماه) 51.9 درصد مردم بریتانیا (شامل انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی) به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1 درصد نیز به ماندن در این اتحادیه رأی دادند که بیشترین رای برای ماندن در اتحادیه اروپا در اسکاتلند حاصل شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار