محمدی پیش از خطبه‌های نماز جمعه:

مسئولان نظام به اندازه بهره‌مندی از وقف، آن را ترویج دهند

مسئولان نظام به اندازه بهره‌مندی از وقف، آن را ترویج دهندرئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: 10 هزار هکتار از املاک موقوفات در اختیار دستگا‌ه‌های حاکمیتی است لذا به میزان بهره‌مندی آن را مطرح کنند.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت ‌الاسلام و المسلمین محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز (19آذرماه) تهران با بیان اینکه حدود 10هزار هکتار از املاک موقوفات در اختیار دستگا‌ه‌های حاکمیتی و نظام است، گفت: انتظار می‌رود دولت مردان و مسئولان نظام به همان میزان بهره‌مندی از سرمایه وقف این حکم الهی را مطرح کنند.

وی ادامه داد: صدا و سیما به عنوان یک رسانه مؤثر و اثرگذار در هدایت افکار عمومی جامعه از سرمایه وقف بهر‌ه‌مند است و اگر ترویج وقف در سطح کشور به صورت فراگیر صورت بگیرد مردم بار دیگر با فرهنگ وقف آشنایی‌ بیشتری پیدا می‌کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن قدردانی از ائمه جمعه سراسر کشور اظهار داشت: مسجد مکانی موقوفه است و می‌توانند ائمه جماعات در تبلیغ وقف اثرگذار باشند.

محمدی با اشاره به اینکه برخی اعلام می‌کنند که دیگر مردم برای انجام وقف اعتماد نمی‌کنند، بیان داشت: این سخن درستی نیست از ابتدا انقلاب تاکنون بیش از 25هزار موقوفه از سوی مردم داشته‌ایم.

وی گفت: از سال 89 که تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در اولویت سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفت بیش از 50 درصد آمار موقوفات افزایش داشت.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اذعان داشت: طبق آمار ما بیش از 50 درصد موقوفات توسط مردم طی همین مدت هفت سال گذشته صورت گرفته است و این تنها به دلیل در اولویت قرار گرفتن وقف بوده است.

محمدی تاکید کرد: ترویج فرهنگ وقف اگر در دستور کار سه قوه، به ویژه علما و حوزه‌های علمیه قرار بگیرد قطعا مردم با وجود آمادگی بیش از این آمار وقف خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی نگرانند که سرمایه سال‌ها زحمت خود را باید به دست چه کسی سپرده و اعتماد کنند، افزود: علما و روحانیون مردم را راهنمایی کنند زیرا یکی از مسائل بسیار مهم و احکام زیبا در فرهنگ وقف این است که واقف می‌تواند خود را به عنوان متولی معرفی کرده و مدیریت سرمایه‌اش را انجام دهد وحتی فرزندانش بعد از فوت وی اما با شرایط لازم به این کار ادامه دهند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: معرفی کردن برخی از احکام الهی که مشابه وقف است و تا کنون در جامعه مطرح نبوده باید در دستور کار قرار بگیرد، متاسفانه حبس در جامعه ناشناخته مانده است.

محمدی با اشاره به راهنمایی کردن مردم برای انجام وقف آسان اظهار داشت: برخی از نیات آن قدر شرط و شروط دارد که اجرایی کردن آن بسیار سخت است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای امینانه نیات واقف یکی دیگر از اصول وقف است، بیان داشت: عمدتا علما و اساتید و بزرگان به ما اعلام می‌کنند که این موضوع باید مورد دقت قرار داشته باشد، اما گاهاً دستگاه‌‌های مربوطه به این موضوع دقت نمی‌کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در برخی موارد چه پیش از انقلاب چه بعد از آن این اتفاق افتاده که کاربری یک ملک موقوفه تبدیل به فضای سبز شده و هیچ درآمدی نداشته است در حالی که می‌توان این سرمایه‌ای که برای مردم و امور خیریه بود را به نحوی طراحی کرد تا به مجتمعی تجاری تبدیل شده و آورده‌ای برای موقوفه داشته باشد.

محمدی در ادامه افزود: همچنین آموزش احکام شرعی و حقوقی وقف توسط مسئولان، تشویق مردم به انجام وقف یکی دیگر از مسائل بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی راهنمایی مردم برای انجام وقف جمعی و گروهی را یکی دیگر از نکات آموزشی در فرهنگ وقف دانست و تاکید کرد: شاید انجام وقف فردی به دلیل عدم تمکن مالی انجام پذیر نباشد لذا اگر این امر به صورت جمعی با نیت مشخص وقف انجام دهند کار بسیار مهمی است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطر نشان کرد: این موضوع را مجلس از نظر حقوقی تصویب کرد و شورای نگهبان نیز آن را از لحاظ شرعی مورد تایید خود قرار داد تا وقف گروهی در قالب اوراق وقف مورد استفاده قرار بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار