نظام رشته‌ای برای مدارس ایران مناسبت‌تر است/ جایگاه پایین مدارس ایران در رتبه بندی های بین‌المللی


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر مدرسه ای بخواهد جامع باشد باید ظرفیت ارائه دروس انتخابی را داشته باشد.


به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش صبح امروز در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و تجليل از پژوهشگران برگزيده فرهنگي در مجموعه آموزشي و فرهنگي آدينه اظهار داشت: از سال ۹۲ که بحث استقرار ساختار جدید در دوره دوم متوسطه در آموزش و پرورش مطرح شد که علی رغم‌ مصوبات موجود که ساختار را تعریف و هدایت تحصیلی و تکلیف شاخه ها و رشته ها را مشخص کرده بود اما به بررسی فرضیه های ممکن پرداختیم.

وی بیان کرد: بنابر فراتحلیل هایی که در پژوهش های بین المللی انجام شده ما سه ساختار در دوره متوسطه داریم که ۲ ساختار رایج مدارس جامع و ارائه دوره آموزش عمومی است و دانش آموزان با شاخه و رشته تحصیلی از هم تفکیک نمی شوند بلکه به جای رشته صرفا با گرایش در مدرسه تعیین می شود.

زرافشان تصریح کرد: همچنین ساختار دوم رشته ای است که از نظر توزیع این ساختارها در دنیا نسبت برابری وجود دارد و البته درمطالعات نسبت ساختار دوره متوسطه و برنامه درسی مورد بررسی قرار گرفته است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: نسبت ساختار با قطب بندی های سیاسی دنیا بررسی شده که سطح ساختار با توسعه یافتگی اقتصادی، مورد بررسی قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: مهم ترین نکته که ما در جلسات کارشناسی علی رغم همه مطالعات و تحقیقات انجام شده به سمت مدارس جامع حرکت نکرده ایم این است که در این مدارس برای پاسخ به گرایش دانش آموزان تعداد واحد های ارائه شده به دانش آموز نسبت به تعداد واحدی که دانش آموز برای فارغ التحصیلی نیاز دارد بسیار بیشتر است.

زرافشان گفت: اگر مدرسه ای بخواهد جامع باشد باید ظرفیت ارائه دروس انتخابی را داشته باشد که مهم ترین عامل برای ظرفیت دروس انتخابی اندازه مدرسه است. 

وی تاکید کرد: مدارس جامع مدارسی هستند که اندازه بزرگ دارند و در رتبه بندی های بین المللی مدارس ما جزو مدارس خیلی کوچک هستند که امکان ارائه دروس انتخابی وجود ندارد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما با توجه به اینکه یکبار قبل از انقلاب مدارس جامع را تجربه کردیم و این تجربه نشان داد که این مدارس به جهت نداشتن ظرفیت تنوع برنامه درسی و دروس را برای تعیین تحصیل گرایش های تحصیلی نمی توانند عملکرد مناسبی در ایران داشته باشند که پس از اجرای کوتاه مدارس جامع جمع شدند.

وی اظهار داشت: این گونه نیست که ما در آموزش و پرورش نسبت به آنچه در دنیا اتفاق افتاده، مطلع نیستیم، اما تفاوت هایی بین مطالعات نظری و حوزه عمل وجود دارد.

زرافشان یادآور شد: معمولا مطالعات نظری به دلیل داشتن وجه نظریه پردازی به نیازهای اجرا توجه زیادی ندارد که با توجه به بررسی های انجام شده نطام رشته ای برای آموزش و پرورش ایران‌ با توجه به نیازهای اجرایی نظام ‌مناسب تری است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار