سران جنبش روشنایی به صورت تلویحی تاکید کردند

جنبش روشنایی دست به اقدامات مسلحانه در مقابل دولت خواهد زد

کنفرانس "جنبش روشنایی و چشم انداز فعالیتهای مدنی" با حضور رهبران اپوزسیون دولت، سفارت خانه ها، نماینده یوناما، فعالین مدنی و اعضای جنبش روشنایی در کابل برگزار شد

جنبش روشنایی دست به اقدامات مسلحانه در مقابل دولت خواهد زدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، سران جنبش روشنایی در این نشست خاطر نشان کردند که مردم از سیاستهای لجبازانه دولت به تنگ آمده و اگر دولت دست از این سیاست‏ها بر ندارد، سرنگون خواهد شد.

براساس گفته های سران جنبش روشنایی؛ مردم تمام گونه های اعتراض مدنی که وجود داشت را برای برقراری عدالت انجام دادند؛ اما دولت به هیچ یکی توجهی نکرده است.

جعفر مهدوی، از سران شورای عالی مردمی "جنبش روشنایی" امروز (شنبه) در این سمینار خاطر نشان کرد که فعالیت های جنبش روشنایی تاکنون صلح آمیز و خشونت پرهیز بوده است؛ اما جنبش نمی تواند همیشه فعالیت مدنی داشته باشد.

آقای مهدوی افزود: هدف جنبش روشنایی انکشاف متوازن در سراسر کشور است؛ اما حکومت انکشاف متوازن را نمیخواهد.

او با تاکید بر اینکه حکومت باید لین ۵۰۰ کیلوولت برق ترکمنستان را از مسیر بامیان عبور دهد، اگر لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان_ میدان وردک عبود نکند از هیچ مسیر دیگر عبور نخواهد کرد.

او گفت: جنبش روشنایی در اقدام اخیر خود نافرمانی مدنی را اعلام کرد و در صورتیکه حکومت به خواسته های مدنی این جنبش پاسخ ندهد این جنبش حرکت های مدنی اعضای خود را پس از این تضمین نمی کند.

محمد جواد سلطانی، از اعضای جنبش روشنایی نیز در این باره گفت: قدرت در افغانستان بر اساس استبداد تاریخی تقسیم شده است و این مشکل سبب گردیده که هر روز فاصله بین حکومت و ملت افزایش پیدا کند.

آقای سلطانی گفت: جنبش برای مبارزه با شکافی که بین ساختار حقوقی و حقیقی به وجود آمده بود، شکل گرفته است.

او تاکید کرد که جامعه امروز، جامعه صد سال قبل نیست که هر کس هر کاری را که دلش خواست انجام دهد و دیگران نیز خاموشی اختیار کنند.

احمد بهزاد عضو دیگر جنبش روشنایی نیز در این نشست رییس جمهور غنی را به تعهد شکنی متهم کرد و افزود: رییس جمهور غنی در زمان پیکارهای انتخاباتی خود به مردم مناطق مرکزی قول داده بود (مناطق مرکزی به زندان طبیعی در سال های گذشته تبدیل شده است و من این زندان را میشکنم)؛ اما به این تعهد خود عمل نکرده است.

جنبش روشنایی حدود ۸ ماه پیش در پیوند به تغییر مسیر برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان ایجاد شد و طی این مدت برنامه ها و تظاهرات مدنی زیادی انجام داده اند. آخرین فعالیت مدنی جنبش تظاهرات هزاران نفری در میدان دهمزنگ بود که پایان آن با یک انتحار خاتمه یافت.

جنبش روشنایی در نشست های خود همواره حکومت را به تبعیض و نفاق متهم کرده است.

در همین حال انور الحق احدی، رییس جبهه نوین که در این نشست حضور داشت؛ حرکت حکومت در برابر جنبش روشنایی را جنایتکارانه عنوان کرد.

احدی با بیان اینکه فعالیت های مدنی در صورتی تاثیری گذاری دارد که فرا قومی باشد افزود در حال حاضر در جنبش روشنایی به دلیل انچه که آنان می گویند تبعیض سیستماتیک علیه هزاره ها- شکل گرفته است.

داکتر دادفر رنگین اسپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی در این کنفراس نیز "جنبش روشنایی" را محصول دموکراسی نوپای در افغانستان عنوان کرد و افزود که باید به خواسته های این جنبش احترام گذاشته شود.

مشاور پیشین امنیت ملی؛ حمله بر اعتراض کنندگان جنبش روشنایی در ۲ اسد را کم کاری حکومت عنوان کرد و افزود که ارایه هیچ توجیهی قابل پذیرش نیست.

او همچنین در گوشه ای از سخنان خود وضعیت کنونی کشور را نگران کننده عنوان کرد و افزود که قبل از ایجاد حکومت وحدت ملی، افغانستان نقطه‏ ای برای وحدت و یکپارچگی دولت‌ها و قدرت‌های جهان بود؛ اما امروز این کشور نقطه اختلاف قدرت‌ها شده است.

مشاور پیشین امنیت ملی تاکید کرد؛ افغانستان در یک وضعیت حساس قرار دارد و حکومت باید مواظب هر اقدام خود باشد.

اسپنتا تاکید کرد که سه قوه دولت افغانستان نامشروع اند و برای اصلاح این نظام غیر دموکراتیک و غیر مشروع نیاز به یک جنبش همه شمول است که در آن همه اقوام افغانستان حضور داشته باشند.

او افزود؛ حکومت نامشروع سبب افزایش ناامنی و ظهور گروه داعش در مدت دو سال اخیر شده است.

آوا نوشت: او تاکید کرد که دولت، گروه تروریستی داعش را بزرگنمایی می کند؛ در حالیکه آنان ملیشه های پاکستانی اند که به کشور ما آمده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار