رتبه 48 دانشگاه تهران در جهان از نظر رشته های مهندسی/ گردش مالی 654 میلیارد تومانی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با اشاره به نقش این دانشگاه در تولیدات علمی گفت: دانشگاه تهران در نظام رتبه‌بندی شانگهای از نظر علوم مهندسی این دانشگاه به مرتبه 48 جهان ارتقا پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد رحیمیان معاون پژوهشی دانشگاه تهران در بیست و پنجمین جشنواره پژوهش و فناوری در تالار علامه امینی این دانشگاه گفت: دانشگاه تهران سرشار از فرزانگان و فرهیختگان نام‌آور با پیشینه‌ای پرافتخار و جایگاهی رفیع و بلند به عنوان نماد آموزش عالی کشور است که به ثمر نشستن تلاش‌های ممتاز پژوهشگران این دانشگاه برگی به دفتر افتخارات دانشگاه تهران می‌افزاید.

وی بیان کرد: دانشگاه تهران در زمینه افزایش کیفیت تولیدات علمی آیین‌نامه‌های اعطای اعتبار با تأکید اعطای امتیاز بیشتر به مقالات با کیفیت بالاتر را بازنگری کرده است.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران اظهار داشت: در همین راستا لیست نشریات معتبر در دسترس اعضای هیأت علمی دانشگاه قرار گرفته و کمیته اعتبارسنجی نشریه و کمیته اعطای کد اخلاق پژوهش و کمیته بررسی تخلفات پژوهشی تشکیل شده است.
 
رحیمیان افزود: طبق آمار در سال 94 تعداد 2 هزار و 842 مقاله نمایه شده در پایگاه استنادی WOS متعلق به دانشگاه تهران بوده که نسبت به سال قبل 11.06 درصد افزایش داشته است و این تعداد مقاله 9 درصد از مجموع مقالات کل کشور را تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: علاوه بر تعداد ذکر شده 3 هزار و 384 مقاله به نام دانشگاه تهران در پایگاه استنادی اسکوپوس نمایش شده و 3 هزار و 780 مقاله نیز در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC مربوط به پژوهشگران دانشگاه تهران می‌باشد و نسبت به سال 93، 10.86 درصد رشد داشته است.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران بیان کرد: در سال 94، 702 مقاله علمی پژوهشی، 133 مقاله علمی ترویجی، هزار و 617 مقاله در همایش‌های بین‌المللی و 2 هزار و 497 مقاله در همایش‌های ملی مختص دانشگاه تهران بوده است.

رحیمیان مطرح کرد: دانشگاه تهران اکنون 95 نشریه علمی پژوهشی دارد که یک نشریه در پایگاه WOS و اسکوپوس و شش نشریه در اسکوپوس نمایه می‌شود، همچنین چهار نشریه دیگر از نشریات دانشگاه تهران در لیست تامسون رویترز قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته هفت نفر از اعضای هیأت علمی این دانشگاه در فهرست پر تولیدترین استادان پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و 25 نفر در لیست یک درصد پراستنادترین پایگاه WOS و 12 نفر در لیست سرآمدان علمی کشور قرار دارند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران در نظام رتبه‌بندی شانگهای مرتبه‌ای بین 300 تا 400 را داشته که در این نظام رتبه‌بندی از نظر علوم مهندسی این دانشگاه به مرتبه 48 جهان ارتقا پیدا کرده است.

رحیمیان افزود: در نظام رتبه‌بندی QS دانشگاه تهران رتبه بین 550 تا 600 و در رتبه بندی لایدن از رتبه 568 به مرتبه 238 ارتقا پیدا کرده است. 
 
وی مطرح کرد: دانشگاه تهران در سال 94 هزار و 17 قرارداد در دست اجرا داشته که از این تعداد 389 قرارداد با اعتبار حدود 403 میلیون ریال و با میزان جذب 234 میلیون ریال بوده است. 
 
معاون پژوهشی دانشگاه تهران تصریح کرد: قراردادهای جاری دانشگاه تهران از محل اعتبارات ستادهای مختلف معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با مجموع 50 قرارداد و اعتبار مصوب 69 میلیارد ریال بوده و این دانشگاه به عنوان مجری محوری 4 طرح کلان ملی و مجری همکار 15 طرح کلان ملی است. 
 
وی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های مهم این دانشگاه هدفمند کردن و ماموریت گرا کردن پژوهش در دانشگاه تهران است و در همین راستا تاسیس موسسات پژوهشی عرضه محور، تقاضا محور و تشکیل هسته‌های پژوهشی در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، صنعتی و کشاورزی است؛ همچنین این دانشگاه توجه ویژه‌ای در زمینه‌های پژوهشی آب، محیط زیست، حمل و نقل ریلی، انرژی و آلودگی هوا دارد. 
 
رحیمیان در رابطه با تفاهم نامه‌های منعقد شده این دانشگاه گفت: طی سال گذشته مجموعا 70 تفاهم نامه در بخش‌های مختلف دانشگاه منعقد شده که از این بین 12 تفاهم نامه مربوط به ستاد مرکزی دانشگاه بوده و باید بگویم که دانشگاه تهران جمعا 21 همایش ملی و بین المللی و 25 کارگاه آموزشی و نشست علمی برگزار کرده است. 

وی ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری به عنوان یکی از موثرترین مولفه‌های نظام ملی نوآوری محسوب می‌شود و مهمترین وظیفه آنها حمایت از ایده‌های نو برای ایجاد کسب و کارهای دانش بنیان به شمار می‌رود. 
 
معاون پژوهشی دانشگاه تهران در همین خصوص اظهار داشت: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران طی 10 سال گذشته برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و با هدف تبدیل دانشگاه تهران به دانشگاه کار آفرین برنامه‌های حمایتی برای اساتید و دانشجویان صاحب ایده طراحی کرده است. 

وی افزود: مهمترین عملکرد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران طی سال 94 حمایت از 214 واحد فناور که شامل هسته‌های پیش رشد و شرکت‌های رشدی و توسعه‌ای بوده و میزان صادرات واحدهای فناور این پارک رقمی بالغ بر 13 میلیون و 315 هزار دلار و گردش مالی آنها 654 میلیارد تومان بوده است. 
 
رحیمیان گفت: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران در آستانه 70 سالگی خود با هدف چاپ کتاب‌های درسی دانشگاهی پا به عرصه نشر نهاد و در سال 94 اولویت‌های را تعیین و اجرای نمود که از ان جمله می‌توان به توسعه چاپ خانه دیجیتال، بازار یابی الکترونیک، عرضه کتاب‌های الکترونیک و تجدید چاپ آثار و متون ارزشمند کهن اشاره کرد. 
 
وی با بیان اینکه دانشگاه تهران در سال گذشته 13 پایگاه منابع اطلاعاتی علمی حاوی 5 هزار عنوان نشریه و حدود 2 هزار جلد کتاب داشته است، تصریح کرد: دانشگاه تهران طی سال گذشته در زمینه‌های علمی و فعالیت‌های ویژه‌ای شرکت داشته که مهمترین آن شرکت کردن غزال ایرانی در مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی است و غزال3 حدود سه هزار کیلومتر بیابان‌های گرم استرالیا را طی و به خط پایان رسید. 
 
معاون پژوهشی دانشگاه تهران افزود: این خودرو تکمیل شده غزال یک و دو بوده و حدود 10 روی آن وقت گذاشته شده و دارای دو سرنشین است. 
 
وی با اشاره به پروژه رباط انسان نمای ملی سورنای 3 رونمایی که یکی از 7 رباط انسان نمای دنیا است، گفت: از سایر فعالیت‌های مهم پژوهشگران این دانشگاه می توانم به ساخت تراشه نانو الکترونیکی برای تشخیص سلول‌های سرطانی اشاره کنم که این تراشه برای اولین بار در جهان توسط محققان دانشگاه تهران ساخته و مورد آزمایش قرار گرفته که در حال تجاری سازی است. 
 
رحیمیان افزود: پروژه مطالعه راهکارهای دفع شوری سد گتوند و یافتن راه کار برتر یکی از پروژه‌های مهم و سنگین پژوهشگران این دانشگاه بود که با همکاری تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی متخصص و حضور 12 نفر مجری طی سه ماه کار مداوم به نتیجه مطلوب رسید. 
 
وی تصریح کرد: سال 94 در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار حرفه دانشگاه تهران رتبه برتر کشوری را کسب کردیم و همچنین در دهمین دوره جشنواره برترین‌های نانو با مسئولیت ستاد فناوریهای نانوی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری این دانشگاه توانست رتبه نخست را کسب نماید. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار