معاون آموزشی وزارت بهداشت؛

مردم کشور تنها 60 درصد کلسیم موردنیازشان را دریافت می‌کنند/ سهم 12.5 درصدی ایران در بیماری پوکی استخوان در خاورمیانه


معاون آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد: مردم ایران 60 درصد کلسیم موردنیاز را مصرف می‌کنند و کشور 12.5 درصد با بیماری پوکی استخوان را در کشور عهده دار است.


به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ باقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت و رییس پژوهشگاه غدد و متابولیسم بیمارستان شریعتی عصر امروز در نشست خبری سمینار بین المللی تازه‌ای پیشگیری تشخیص پوکی استخوان یا استئوپروز در مرکز غدد بیمارستان شریعتی با اشاره به برگزاری سمینار 2 روزه در باب پوکی استخوان اظهار داشت: این سمینار با همکاری استادان داخلی و خارجی و همچنین با حمایت رئیس بنیاد استئوپروز جهانی برگزار می‌شود و برای اعضای هیات علمی یک بازآموزی مهم در زمینه وضعیت پوکی استخوان در کشور و پیشرفت‌های انجام شده در دنیا محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: همزمان با این سمینار، یک جشنواره سلامت استخوان با همکاری شهرداری و مرکز پوکی استخوان با هدف بالا بردن اطلاعات عمومی مردم برگزار می‌شود و جلسه شبکه دیابت و پوکی استخوان کشور با حضور استادان انجام می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: در جلسه شبکه پوکی استخوان و دیابت از محققانی که در زمینه دیابت پژوهش‌های مفیدی انجام داده‌اند به چهار نفر جوایزی اهدا می شود.

وی با بیان اینکه 11 هزار نفر درکشور در مقاطع مختلف سنی از لحاظ پوکی استخوان بررسی شدند، افزود: 80 درصد خانم‌های بالای 50 سال به نوعی از پوکی استخوان برخوردارند و از این تعداد از هر 5 نفر 1 نفر دچار پوکی استخوان و 3 نفر دارای کمبود تراکم استخوان است.

لاریجانی در خصوص اینکه نیمی از زنان بالای 50 سال کشور به پوکی استخوان مبتلا هستند، ادامه داد: میزان مصرف کلسیم در کشور 60 درصد مورد نیاز است. همچنین این مقدار در مورد ویتامین D پانزده درصد بوده و کمبود این ویتامین بسیار شایع است و 50 درصد مردم دچار کمبود ویتامین D بوده که 90 درصد از خانمهای باردار از کمبود این ویتامین رنج می‌برند.

وی در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: در هر ساعت 6 شکستگی لگن در کشور پیش می‌آید که شکستگی مهره و لگن از عوامل شایع پوکی استخوان در کشور است.

لاریجانی افزود: 2 میلیون نفر در کشور در معرض شکستگی استخوان قرار دارند و با توجه به اینکه امید به زندگی به بالای 50 سال رسیده میزان شکستگی استخوان به 1.5 برابر افزایش یافته است.

وی بیان کرد: تغذیه مناسب، ورزش و سبک زندگی می‌تواند مانع از بروز پوکی استخوان شود و پژوهشکده غدد به مدت 14 سال است که کار تحقیق و پژوهش را در این زمینه انجام می‌دهد.

لاریجانی ادامه داد: ما باید شیرها را از لحاظ ویتامین D غنی تر کنیم که با این کار میزان مصرف ویتامین D به 1.5 برابر و مصرف کلسیم به 75 درصد مورد نیاز خود می‌رسد.

وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر میزان دریافت کلسیم بین سنین 14 تا 20 سال 3 برابر شده گفت: آلودگی هوا در برخی مناطق می‌تواند کمبود ویتامین D را تا 1.5 برابر افزایش دهد و مصرف قرص‌هایی همچون کورتون عارضه پوکی استخوان را دوچندان می‌کند.

لاریجانی تصریح کرد: شکستگی استخوان اولین نشانه بروز بیماری پوکی استخوان است که این امر با درمان مناسب و مصرف ویتامین D می‌تواند به افراد کمک کند.

وی ادامه داد: افراد دیابتی باید از یک سبک زندگی مناسب برخوردار شوند و مصرف لبنیات، ماهی و سبزیجات را جزو برنامه‌های اصلی غذایی خود قرار دهند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: متاسفانه میزان ویتامین D در کشور پایین است و در زمینه بیماری پوکی استخوان در عرض یک سال گذشته 12.5 درصد بار این بیماری متعلق خاورمیانه مربوط به ایران است.

لاریجانی اظهار داشت: زنانی که در طول چهار سال فعالیت بدنی مناسب دارند کمتر دچار بیماری می‌َشوند.

وی افزود: نرم افزار پرتس طراحی شده است و در آن بدون تشخیص پوکی استخوان می‌توان کمبود تراکم استخوان افراد را متوجه شد.

جوانان فرصت بیشتری برای جبران بیماری پوکی استخوان دارند

در ادامه مراسم محمد پژوهی فوق تخصص غدد گفت: افراد جوانی که به بیماری پوکی استخوان دچار می‌شوند فرصت بیشتری برای جبران دارند.

وی بیان کرد: هورمون‌های زنان به نوعی استخوان ساز هستند و کمتر فرد را دچار پوکی استخوان می‌کنند و در زمانهای قدیم هورمون درمانی رایج بود ولی الان به دلیل عوارض کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

پژوهی ادامه داد: ورزش، تغذیه سالم و نکشیدن سیگار می‌تواند از بیماری پوکی استخوان جلوگیری کند.

قرصهای ضدبارداری منجر به بروز بیماری پوکی استخوان نمی‌شود
در ادامه مراسم حسینی عضو پژوهشکده غدد تصریح کرد: یک پرشسنامه در سایت این پژوهشکده وجود دارد که افراد اگر سابقه خانوادگی، بیماری مزمن روماتیسم مفصلی و دیابت داشته باشند به خوبی می‌توانند از پوکی استخوان خود مطلع شوند.

وی شکستگی لگن، ستون فقرات و مچ دست را از علائم اولیه پوکی استخوان برشمرد و گفت: مصرف قرصهای ضد بارداری منجر به بروز این بیماری نمی‌شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار