جزئیات برگزیده جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد/ اجباری در استفاده‌ از کتاب‌های کمک آموزشی نیست

دبیر سیزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد از جزئیات برگزاری این جشنواره و لزوم توجه به استفاده کتاب‌های آموزشی برای دانش آموزان خبر داد.

جزئیات برگزیده جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد / اجباری در استفاده‌های کتاب‌های کمک آموزشی نیستبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛نشست خبری دبیر سیزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد با حضور محمد ناصری دبیر این جشنواره در سازمان پژوهش و برنامه ریزی و آموزشی صبح امروز برگزار شد.

در این مراسم ناصری به بیان جزییات برگزیدگان این جشنواره پرداخت و اظهار داشت: چهار و هزار و 366 کتاب مناسب در  این دوره از جشنواره انتخاب شدند که از بین آنها هزار و 73 کتاب مورد داوری قرار گرفتند، البته به دلیل برگزاری جشنواره قرآنی این کتاب‌ها از فهرست کتاب‌های مورد داوری خارج شدند.

وی ادامه داد: در این جشنواره 22 گروه مورد داوری گرفت و 67 داور این فعالیت را انجام دادند.

وی در خصوص برگزیدگان این جشنواره و تعداد آنها عنوان کرد: 15 اثر برگزیده، 19 اثر تقدیری و 25 ناشر مورد تجلیل قرار گرفتند.

دبیر سیزدهمین جشنوار کتاب های آموزشی با بیان اینکه در گروه روانشناسی و علوم تربیتی بیشترین کتاب‌ها قرار دارند، گفت: 108 عنوان در مقطع پیش دبستانی و 84 عنوان در مقطع ابتدایی مورد توجه هستند.
کتاب درسی نباید به خودآموز تبدل شود
ناصری با اشاره به اینکه تعداد کتاب‌های کمک درسی افزایش یافته گفت: اگر آموزه‌های کتاب درسی به درستی تبیین شوند نیاز به کتاب کمک آموزشی نیست البته نباید فراموش کنیم که کتاب‌های غیردرسی با کتاب‌های کمک درسی متفاوت بوده و بسیاری از مفاهیم مورد نیاز زندگی در کتاب‌های غیردرسی گنجانده شده است.

وی افزود: به طور کلی کتاب درسی نباید به خود آموز تبدیل شود و در تعدادی از کتاب‌های کمک درسی هدف تبدیل کتاب درسی به خودآموز برای دانش‌آموزان است.

دبیر سیزدهمین جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد اظهار داشت: هیچ معلمی در هیچ مدرسه‌ای نمی‌تواند اجباری برای خرید کتاب کمک آموزشی به دانش‌آموزان داشته باشد و همان طور که وزیر آموزش و پرورش نیز به امر اولویت پرورش بر آموزش اشاره داشته باید به این مسئله توجه شود به ویژه این مهم در دوران دبستان ضرورتی بیش از سایر مقاطع تحصیلی دارد.

وی افزود: طبق مصوبه آموزش و پرورش در مدارس باید کتاب‌های آموزشی مناسب از دیدگاه این نهاد آموزشی ارائه شود و در صورت توزیع کتاب‌های نامناسب این امر تخلف تلقی شده و با آن برخورد می‌شود.

معرفی 24 کتاب مناسب برای روزهای آموزشی
ناصری با اشاره به اینکه 3 هزار و 639 عنوان کتاب مناسب در سال 96- 95 معرفی شده است، بیان کرد: امسال به ازای هر روز آموزشی به طور میانگین 24 کتاب برای دانش‌آموزان اعلام کردیم.

وی ادامه داد: در این راستا بیش از هفت کتاب مناسب برای دانش‌آموزان ابتدایی، پنج کتاب برای دانش‌آموزان متوسطه اول، شش کتاب برای دانش‌آموزان متوسط دوم، پنج کتاب برای هنرجویان و آموزش دهندگان و دو عنوان کتاب برای پیش دبستانی‌ها در نظر گرفته شده است.

دبیر سیزدهمین جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد در خصوص استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی یادآور شد: باید این مسئله را مورد توجه قرار دهیم که خرید این نوع کتاب‌ها به هیچ عنوان تضمینی برای موفقیت درسی و افزایش سواد نیست و در این مسئله باید اولیا آگاه شوند.

رشد مجلات آموزشی در دوران بعد از انقلاب
ناصری با بیان اینکه وظیفه ذاتی دفتر انتشارات تکنولوژی آموزشی ترویج کتاب‌خوانی است اظهار داشت: این دفتر پیش از انقلاب با تکیه بر خواندنی های ارزان دقیق و مبتنی بر برنامه درسی زمان تشکیل شد اما پس از انقلاب رشد قابل توجهی داشته تا جایی که چاپ مجلات آموزشی از هفت جلد به 30 جلد رسیده و شمارگان آن از 3 میلیون و 900 هزار به 40 میلیون افزایش داشته است و سعی دارد تا خلاء‌های کتاب‌های درسی را جبران کند.

وی افزود: به طور کمی و کیفی تولید کتاب‌های آموزشی کودک و نوجوان افزایش یافته به گونه‌ای که برای چنین کتاب‌هایی بازاری ایجاد شده است.

دبیر سیزدهمین جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد بیان کرد: از 17 سال پیش تاکنون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی تجهیز کتابخانه‌های مدارس و ترغیب فرهنگیان را جزء برنامه‌های خود قرار داده و به تبلیغ کتاب‌های مناسب و ایجاد فضایی بهتر برای بهره‌مندی بیشتر دانش‌آموزان مبادرت می‌کنیم.

وی اظهار داشت: البته در اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه‌های آموزشی از مکان‌های بسیار مهم در مدارس به شمار می‌رود و بخشی از تربیت و آموزش در آن شکل می‌‌گیرد.

ناصری تصریح کرد: آموزش و پرورش فقط به دنبال کتاب‌های درسی نیست بلکه برنامه درسی مفصل‌تر از این کتاب‌ها تألیف شده و دفتر انتشارات تکنولوژی آموزشی این وظیفه را به عهده دارد.

ارسال فهرست منابع آموزشی مناسب به مدارس کشور
دبیر سیزدهمین جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد با بیان ای نکه در حوزه ساماندهی کتابهای آموزشی گام‌های ارزشمندی برداشته شده، گفت: فهرست منابع آموزشی مناسب از دیدگاه آموزش و پرورش به 105 هزار مدرسه ارسال شده تا معلمان با توجه به شرایط آموزشی کتاب‌هایی در خور وضعیت دانش‌آموزان انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: البته در حوزه این کتاب‌های آموزشی رسانه‌ها استقبالی شایسته نداشته و صرفا به دنبال تبلیغ کتاب‌هایی هستند که بیشتر جنبه تجاری دارند.

ناصری عنوان کرد: در کمیته برنامه‌ریزی و اجرایی و همچنین کمیته سیاست‌گذاری صدا و سیما یکی از اعضا بوده که این امر موجب می‌شود تا منابع آموزشی مناسب مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار