تسلط داعش بر بیش از 10معدن در ننگرهار

ریاست معادن ولایت ننگرهار می‌گوید که معادن ولسوا‌لی‌های اچین، ده بالا و کوت این ولایت از زمان ظهور داعش در ننگرهار تا اکنون در کنترل آن گروه قرار دارد.

داعش بیش از ده معدن ننگرهار را در اختیار خودداردبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، سید سالم شینواری رئیس معادن ولایت ننگرهار می‌گوید: گروه داعش مانع دسترسی این ریاست به این معادن شده است.

به گفته آقای شینواری در اچین 10 معدن و دو معدن دیگر در ولسوالی‌های ده‌بالا و کوت وجود دارد که به قراردادی‌ها واگذار گردیده است.

شینواری گفت گروه داعش خود سنگ‌های تالک را از این معادن بارگیری نمی‌کند؛ ولی با سازش با مردم محل، این معادن را استخراج می‌کند.

شینواری گفت: صددرصد همان جاهای معدنی که است همان جا چندین بار جنگ کردند در شدل و پیشه و جاهای دیگر ولی جاهای بالا همه ساحات معدنی است، داعشی‌ها در آنجا هستند اگر کم هستند و یا زیاد هستند به ما معلومات نیست؛ ولی آن را پایین مناطق می‌آورند، بارگیری نشده است، آنها ان را انتقال کرده نمی‌توانند، ترانسپورت ندارند؛ ولی ممکن تکس بگیرند…همان ساحه از همانها است با مردم سازش کرده اند.

رئیس معادن ولایت ننگرهار علاوه کرد: دولت نمی‌تواند به معادن شینوار دسترسی داشته باشد؛ ولی قراردادی‌ها می‌توانند در صورت سازش با مردم محل وارد معادن شوند.

اهالی ولسوالی‌های اچین، ده‌بالا و کوت نیز تائید کرده اند که داعش در مناطق معدنی حضور دارد و از استخراج کنندگان مالیات می‌گیرند.

مامند از اهالی ولسوالی‌ اچین که معادن منطقه‌شان تحت حاکمیت داعش است چنین گفت: آنجا معادن تالک است، سنگ‌های خیلی قشنگ دارد، دوسال می‌شود که دولت به آن دسترسی ندارد، داعش آن را در تصرف کرده، استخراج هم می‌کند و تکس آن را از تجار هم می‌گیرد، یک منبع خوب عایداتی برای داعش است.

ریاست معادن ننگرهار می گوید با قراردادیها اکثر معادن را به قرار داد رسانیده اند وانها ذریعه سازش با مردم محل معادن را اسختراج می کنند ولی اکثر استخراج انها غیر فنی می باشد.

به گفته مسئولان این ریاست احتمال می‌رود که گروه داعش در ولسوالی‌های شینوار از استخراج کنندگان مالیه بگیرند.

ولی عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار گفت، برای تصرف تمام مناطق ولسوالی‌های شینوار به خصوص اچین عملیات‌های مختلف نیروهای افغانستان ادامه دارد و تلاش می‌ورزند تا مناطق معدنی را نیز از چنگال داعش بیرون کنند.

خوگیانی گفت: حکومت برای نگهداری معادن به خصوص در ننگرهار خیلی متوجه است و در این خصوص با سکتورهای شخصی و بین‌المللی نشستهای داشته است تا از معادن خود نگهداری سالم داشته باشیم؛ ولی در بعضی از ساحات ناامنی باعث شده که از معادن خود استفاده ننمایم؛ ولی در همکاری با اقوام یک میکانیزم ساخته می‌شود تا روی آن ما به معادن خود دسترسی خوب داشته باشیم.

بر اساس ارقام رسمی حکومت سی معدن بزرگ در ننگرهار وجود دارد که بیشتر آن، در مناطق ناامن این ولایت موقعیت دارد و تا حدی مخالفان مسلح دولت طالبان وداعش از ان سود می‌برند.

رشد نوشت: بر اساس معلومات وزارت معادن افغانستان، معادن مرمر خوب و با کیفیت و سنگ‌هاى تالک (شوکانى) در ولسوالى‌هاى حصارک، شیرزاد، اچین، گوشته، کامه، غنى خیل، ده بالا، پچیرواگام، خوگیانى و یکتعداد ولسوالى‌هاى دیگرننګرهار وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، داعش ، ننگرها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار