موسویان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

پیامبر(ص) مکتب اسلام را بنا و امام صادق(ع) بیان کردند

پیامبر(ص) کرسی اسلام را بنا کردند و امام صادق(ع) سعی در اجرایی کردن اهداف پیامبر(ص) داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی در گفت و گو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛با اشاره به تاثیر گزاری پیامبر(ص) بر جهانیان پس از تولدش گفت: فرو پاشی کاخ مدائن از جمله اتفاقات پس از میلاد پیامبر (ص) بود. نکته فروپاشی این ایوان و هر اتفاق دیگری که افتاد، در راستای نابودی کفر و تحقق توحید بود. پیامبر (ص) برای این رحمت للعالمین است که در مقابل شرک که مصداق کفر است با رحمت از میان خواهد رفت.

وی افزود: پدر رسول خدا (ص) پس از رحلت پدر و مادرش زیر پوشش ابوطالب قرار گرفتند. مردی که اداره کننده کعبه بر عهده اش داشت. ابوطالب خود بر وحدانیت ایمان داشت.

این کارشناس مذهبی در خصوص اخلاقیات پیامبر(ص) در کودکی بیان کرد: حلیمه سعدیه، مادر رضایی پیامبر خدا(ص)، برای نگه داری از ایشان سنگی یا علامتی بر گردن پیامبر(ص) می اندازند. رسول خدا(ص) این گردن بند را از گردن در می آورند و می فرمایند که خدای من نگهبان و یاور من است و نیازی به این سنگ نیست. بنابراین روحیه الهی ایشان از کودکی وجود داشته است.

این پژوهشگر دینی در خصوص اینکه پیامبر خدا(ص) هیچگاه خود را از مردم جدا نمی دانست، اظهار کرد: امام حسن(ع) از هند بن ابی حاله که برادر رضایی حضرت زهرا(س) روایتی نقل کرده اند که پیامبر(ص) را چگونه انسانی دیده است. هند می گوید که پیامبر(ص) خود را از مردم جدا نمی دانستند. خوابیدن، خوردن، نشستن، ایستادن و دیگر رفتار رسول خدا(ص) مانند مردم بود. 

موسویان ادامه داد: قرآن هم به وجود خاتم الانبیاء(ص) دستور می دهند به مردم اعلام کنند که رسول خدا(ص) انسانی مانند دیگر مردم است. تاکید قرآن و پیامبر(ص) گویای این است که ایشان انسانی دست یافتنی هستند.

وی با اشاره به وحی شدن پیام های الهی به معصومان(ع) خاطر نشان کرد: معصومان(ع) و اولیاء دین دلیل حلال زادگی و حلال خوری، صاحب پرورش الهی هستند. وجود مقدس پیامبر(ص) هم از این رو پرورش و تربیتی الهی داشتند.

موسویان ادامه داد: پیامبر(ص) در تمام 63 سال زندگی مشترک که حاوی ادوار مختلفی چون مقاطع مختلف سنی، دعوت آشکار و نهان، شعب ابی طالب و غیره بود، ویژگی مشترکی در شخصیتشان و در همه حالات بود. این ویژگی مشترک، رابطه محکم و استوار با خداوند تبارک و تعالی بود. این ویژگی را از همسر پیامبر(ص) تا کافران نقل کرده اند.

این کارشناس مذهبی در خصوص جایگاه والای پیامبر(ص) اظهار کرد: مقام خاتم الانبیاء(ص) به اندازه ای والا بود که امام علی(ع) در نهج البلاغه می فرمایند، تا کسی رسول خدا(ص) را از من بالاتر نداند، ایمانش کامل نیست. در وصف امام علی(ع) خوبان و بدان، دوستان و دشمنان تعریف و تمجید فراوان کردند. علاوه بر این قرآن کریم سوره ای را با نام محمد(ص) دارد. این نشان از جایگاه رفیع خاتم الانبیاء(ص) در دین اسلام دارد.

این پژوهشگر دینی اضافه کرد: قرآن دستور می دهد که فرمان پیامبر(ص) را لبیک بگویید. چه خوب است که در روز ولادت پیامبر(ص) به فرمان خاتم الانبیاء(ص) لبیک بگوییم و دستور خدا را اجرا کنیم.
موسویان در پایان در خصوص وجه مشترک پیامبر اکرم(ص) و امام صادق (ع) گفت: رسول خدا(ص) صاحب شریعت، ایدئولوژی و مکتب اسلام هستند. امام صادق(ع) این مکتب را بیان کردند. این دو در طول مسیر اسلام حرکت کردند. پیامبر(ص) کرسی اسلام را بنا کردند. امام صادق(ع) سعی در اجرایی کردن اهداف پیامبر(ص) داشتند. از این رو امام صادق(ع) رئیس مذهب شیعه هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار