در صحن علنی مطرح شد؛

نوبخت: احکام بازدارنده اضافه شده در برنامه ششم باید حذف شود/ لاریجانی: اگر دولت لایحه برنامه را می‌داد الان این وضع را نداشتیم

سخنگوی دولت گفت: کمیسیون تلفیق برنامه 110 ماده به لایحه برنامه ششم اضافه کرده که برخی از آنها موجب عدم دستیابی دولت به رشد 8 درصدی اقتصادی است.

کمیسیون تلفیق 110 ماده به لایحه برنامه ششم اضافه کرده است/ بندهای بازدارنده باید از این لایحه حذف شود

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در صحن علنی امروز (یکشنبه 28 آذرماه) در تشریح لایحه برنامه ششم توسعه اظهار داشت: بند 3 ماده 1 قانون برنامه و بودجه اذعان می‌کند که یک برنامه باید اهداف یک دوره را کاملا مشخص کرده و اولویت‌ها و میزان منابع برای دستیابی به آن را نیز مشخص کند.

وی تصریح کرد: طی برنامه ارائه شده توسط دولت، رشد 8 درصدی به صورت متوسط تعیین شد که این امر در سیاست‌های کلی برنامه ششم مقام معظم رهبری نیز مورد تأکید قرار گرفته بود.

نوبخت با بیان اینکه در برنامه ارائه شده ششم، دولت 30 سند پشتیبان و 5 پیوست وجود دارد گفت: اگر رشد 8 درصدی در اقتصاد مورد نیاز باشد، 734 هزار میلیارد تومان باید سالانه سرمایه گذاری شود در غیر اینصورت هدف‌گیری 8 درصد و یا حتی عددهای دیگر نیز بدست نخواهد آمد.

سخنگوی دولت تأکید کرد: اعضای کمیسیون تلفیق برنامه به مدت 4 ماه بر روی لایحه برنامه ششم کار کردند که ما از آنها تشکر می‌کنیم اما دولت تنها 35 ماده در لایحه خود قرار داده بود که اکنون با تغییرات کمیسیون تلفیق این رقم به 144 ماده رسیده است یعنی 110 ماده توسط کمیسیون تلفیق طی 4 ماه وقت گذاری به برنامه ششم افزوده شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: این درحالیست که قرار بود برنامه ششم در عرض چند صفحه باشد و حتی رئیس مجلس در توصیه خود به دولت نیز اذعان کرده بود احکام تکراری را ما به صورت یکجا به تصویب برسانیم و برنامه ششم را نیز بعد با لایحه احکام یکی کنیم.

وی با اشاره به اینکه حال باید از عقل جمعی کمیسیون تلفیق استفاده کنیم و قسمت‌هایی از برنامه را که نمی‌تواند رشد 8 درصدی را میسر کند حذف نماییم، بیان داشت: احکام لازم دولت در برخی از قسمت‌ها اگر مغفول مانده باید در این لایحه آورده شود و نمایندگان کمک کنند تا موانع برخی از احکام برای ما مجریان رفع شود.

نوبخت با تأکید بر اینکه باید برخی احکام بازدارنده نیز از لایحه برنامه ششم که توسط کمیسیون تلفیق افزوده شده نیز حذف شود، گفت: برخی بازدارنده‌ها در این لایحه باعث شده تا این مصوبه مانند مصوبات گذشته قابلیت اجرایی نداشته باشد و این در صورتی است که دولت یازدهم بسیار قانونمند و هدفمند بوده و خواهان اجرای تمامی مصوبات است.

سخنگوی دولت اذعان داشت: شاید طی سالهای گذشته کسی به ارائه لایحه بودجه در 15 آذرماه توجهی نمی‌کرد اما دولت یازدهم 14 آذر لایحه بودجه را همزمان با سه جلد عملکرد بودجه‌ای خود تقدیم مجلس کرد لذا به ما اعتماد کنید و تا آنجایی که امکان دارد این لایحه خروجی کمیسیون تلفیق باید اصلاح شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین خطاب به نمایندگان گفت: برخی الحاقات کمیسیون تلفیق به لایحه برنامه ششم به دلیل عدم امکان اجرا به دولت کمک نمی‌کند تا رشد 8 درصدی حاصل شود مانند اصل 57 و 126، الحاق یک ماده به تبصره 23 و یا بند 5 ماده 28 لذا این گونه بندها به دلیل تغییر تراز مالی باید کنار برود.

وی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق برنامه هزینه‌ها را در برنامه ششم افزایش داده است، گفت: مخدوش کردن اولویت‌های برنامه یکی دیگر از مشکلاتی است که درکمسیون تلفیق بوجود آمده.

نوبخت تصریح کرد: ما تاکنون ده برنامه را در کشور تصویب کرده‌ایم و می‌توانستیم در کمیسیون تلفیق کمیسیون برنامه‌های خود را مد نظر قرار دهیم تا مشکلات کشور حل شود مسائلی همچون آب، فاضلاب، محیط زیست، حمل و نقل، فاصله طبقاتی، ارتقای سطح گردشگری و... از مسائلی بود که می‌توانست با توجه به آن مشکلات کشور را حل کرد.

سخنگوی دولت اذعان داشت: بنده امروز صبح وقتی به مجلس آمدم برخی از نمایندگان از بنده پرسیدند شما با کلیات برنامه موافق هستید؟ گفتم نه بنده مخالفت می‌کنم تا به کمسیون تلفیق ارجاع شود اما بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس این امر امکان پذیر نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ادامه داد: ما برنامه ششم را دو سال پیش به مجلس ارائه کردیم و هنوز موفق به داشتن برنامه پنج ساله ششم نشده‌ایم و اگر این برنامه نیز با این اوضاع تصویب شود نمی‌تواند آن توسعه‌ای را که از ما خواسته‌اید اجرایی شود لذا اگر برای هیأت رئیسه مجلس این امکان وجود دارد مواد مشخص شده که قدرت اجرایی دولت را سلب می‌کند اصلاح کنیم.

وی تأکید کرد: پیشنهاداتی را هم که بار مالی داشته و شرایط مالایتاقی برای دولت مشخص می‌کند را اصلاح کنیم می‌توان برنامه ششم را نهایی کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به اظهارات نوبخت گفت: اگر اصل موضوع حل شده باشد مواردی که شما فکر می‌کنید مشکل است را به کمیسیون ارجاع و آن را حل کرد.

وی تأکید کرد: البته دولت لایحه برنامه را ارائه نکرد و اگر آن را به مجلس ارائه کرده بود ما اکنون این اوضاع را نداشتیم آن که توسط دولت ارائه شده تنها موادی از برنامه بود.

رئس مجلس تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی برنامه ششم را ابلاغ کرد و به دولت اعلام کرد که برنامه ششم را به مجلس ارائه کند لذا اگر دولت برنامه را تحویل مجلس می‌داد 90 درصد موارد مشابه می‌شد.

رئیس مجلس اذعان داشت: دغدغه آقای نوبخت تا حدودی درباره گزارش کمیسیون تلفیق از برنامه ششم درست است زیرا بار مالی دارد اما می‌توان آن را حل کرد کلیات برنامه را نمی‌توان تصویب نکرد زیرا مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

انتهای پیام /

برچسب ها: مجلس ، صحن ، نوبخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار