تازه‌ترین اظهار نظر شاکری درباره بنیاد شعر و ادبیات داستانی

احمد شاکری کارشناس ادبی، کارنامه بنیاد شعر و ادبیات داستانی در چند ساله اخیر در حوزه نقد ادبی را به چالش کشید.

احمد شاکری، داستان‌نویس و کارشناس ادبی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: نقد ادبی یکی از ارکان مهم سازنده ادبیات داستانی ماست. نقد ادبی در کنار پژوهش ادبی و آفرینش ادبی سه ضلع اصلی ساختمان مکتب ادبی انقلاب اسلامی را شکل می‌دهند.

وی افزود: بررسی تاریخچه ادبیات داستانی پس از انقلاب نشان می‌دهد، نقد ادبی در پژوهش ادبی کمتر از مقوله آفرینش مورد توجه بوده است. این واقعیت موجب شد تا نیاز جامعه ادبی به پژوهش و نقد از سوی ادبیات و اندیشه ترجمه‌ای تأمین شود. به بیانی دیگر با وجود تولید آثار داستانی ارزش‌محور، بومی و در راستای اهداف انقلاب اسلامی کوتاهی در تولید فکر، نظریه و رویکردهای نقد ادبی بومی-اسلامی همواره جریان ادبیات داستانی متعهد انقلاب اسلامی را به مخاطره انداخته است. بخشی از این کوتاهی نتیجه سوءمدیریت‌های فرهنگی بوده و بخش دیگر نتیجه کم‌کاری و بی‌توجهی به ادبیات متعهد و وابستگی و وادادگی فکری دانشگاه‌ها و مراکز علمی به مبانی و مکاتب غربی است.

شاکری خاطرنشان کرد: نگاهی به کارنامه بنیاد شعر و ادبیات داستانی در چند ساله اخیر گویای آن است که نوع نگاه قضاوت‌گر حاکم بر داوری‌ها در جایزه جلال آل احمد همسو با رویکرد و نگاه روشنفکری بوده است. بنابراین رویکرد بنیاد ادبیات داستانی در ادوار گذشته و انتخاب و عدم انتخاب‌های آن در حوزه نقد نمی‌تواند از انتظارها و خواست جریان فکری انقلاب اسلامی حکایت کند.



انتهای پیام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار