محمدرضا شمس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نویسندگی برای کودکان، یادآور دوران شیرین کودکی است

به دلیل کودکی‌های خوب و لذتبخشی که داشتم، خود به خود به سمت ادبیات کودک کشیده شدم تا این دوران دوست داشتنی را دوباره تجربه کنم.

نویسندگی برای کودکان، یادآور دوران شیرین کودکی است
محمدرضا شمس نویسنده کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص انتخاب این حوزه ادبی اظهار داشت: در دوران کودکی به دلیل نبود رادیو و تلویزیون بیشتر اوقاتمان در کنار خانواده سپری می شد و شب ها که دور هم می‌نشستیم؛ گوش خود را به قصه های بزرگترها می سپردیم.

وی افزود: در میان این قصه‌ها به افسانه‌هایی که توسط عمه‌ام روایت می‌شد بسیارعلاقه داشتم. به طوری که پس از شنیدن به تعریف آن‌ها در محله و مدرسه می‌پرداختم و هرجا که احساس می‌کردم شنونده خود را از دست می‌دهم، به سرعت موضوع را عوض کرده و ماجرای دیگری را به آن می افزودم و به این ترتیب کم کم به قصه گوی محله تبدیل شدم.

این نویسنده در ادامه گفت: بعدها وقتی که بزرگتر شدم، وارد عرصه تئاتر و سپس نویسندگی شدم و چون کودکی بسیار خوب و لذتبخشی داشتم، خود به خود به سمت ادبیات کودک کشیده شدم. اما علت دیگر آنکه کودکی دنیای پاک و بی آلایشی است که ما بزرگترها معمولا حسرت آن را می خوریم؛ به همین دلیل وارد این حوزه شدم تا این دنیای دوست داشتنی را دوباره تجربه کنم.

شمس در بخش دیگری از گفتگو پیرامون ویژگی‌ها و مولفه های ادبیات کودک تصریح کرد: در حقیقت وقتی که ادبیات کودک را از نوجوان متمایز می‌کنیم، تنها برای سهولت است که این تقسیم بندی‌ها صورت می‌گیرد. اما یکی از ویژگی های ادبیات کودک این است که با نگاه او به مشاهده دنیا و پیرامونش بپردازیم؛ یعنی نگاه نویسنده حتما باید منطبق با نگاه کودکی باشد که مخاطب اوست. به این ترتیب اگر آن نگاه منطبق با کودک باشد؛ او را جذب خواهد کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌ها پرهیز از پند و اندرز دادن به مخاطب است. در حقیقت بهترین شیوه در ادبیات کودک و نوجوان این است که این رده سنی را سرگرم کرده و به آنها لذت بدهیم و اگر قرار است، مطلب پندآموزی را متذکر شویم باید کاملا غیرمستقیم باشد. به صورتی که کودک یا نوجوان بدون این که احساس کند کسی دارد به او پند و اندرز می دهد، آن مطلب را دریافت نماید. 

شمس ابراز داشت: شناخت کودک نیز موضوع مهمی است. این که شما حتما بتوانید مخاطب کودک را بشناسید و جملاتی که برای او انتخاب می کنید، در حد فهم و ادراک او بوده و بلند و خسته کننده نباشد. همچنین دایره واژگانی که انتخاب می شود باید به اندازه ای باشد که کودک بتواند با کتاب ارتباط برقرار کند. اما یکی از مهمترین عناصر به کار بردن تخیل است، زیرا کودکان به راحتی با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار می کنند و نویسندگان باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.
 
برنده دیپلم افتخار دفتر بین المللی کتاب در پایان خاطرنشان کرد: کتاب های «هشت پا»، «قصه های سروته»، «تو مادر منی؟» (انتشارات کانون) و «ل بازیگوش» (انتشارات افق) از جمله آثار نگاشته شده من در حوزه کودک است.
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار