مشهد؛

سلامتی، سرما و شب یلدا

سلامتی، سرما و شب یلدا هر سه با یکدیگر در ارتباط هستند و داشتن شب یلدایی همراه با سلامتی و نشاط جسم و روح می تواند بسیار به یاد ماندنی باشد.

سلامتی، سرما و شب یلدا  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ سرما مهمترین شاخصه این روزها و شبها در کشور است، موج سردی که در تمام طول شبانه روز همراه با بارش های زمستانی و یا همراه با وزش باد و نسیم سرد، این فصل از زندگی ما را با تغییراتی برای در امان ماندن از سردی هوا و بیماری های خاص این ایام، همراه ساخته است.

در این میان علاوه بر اهمیت سلامت خوراکی های مصرفی در این شب اهمیت حفظ سلامتی در عدم سرایت بیماری هایی چون آنفولانزا و سرماخوردگی که از طریق تماس دست با فرد آلوده و یا تماس فرد به فرد از طریق احوالپرسی ها اتفاق می افتد نیز دارای اهمیت است.

ريیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص گفت: در این شب دید و بازدیدها همراه با استفاده از خوراکی های مغذی و میوه های مناسب فصل با چاشنی فال حافظ و شعر خوانی و غزل خوانی همراه است.

دکتر صفریان افزود: علاوه بر ایجاد حس امنیت روانی و آرامش دیدن عزیزان در کنار یکدیگر، ایجاد روحیه نشاط و شادی در میان خانواده ها ایجاد می شود که شادی علاوه بر تاکیدات فرآوان دین اسلام به خودی خود در ایجاد روحیه سالم و امیدوار در افراد دارای اهمیت است.

وی گفت: نکته بسیار مهم در فراهم کردن آجیل شب یلدا، تازه بودن آن است و باید مراقبت کرد تا در این شب آجیل مانده، پوسیده و دارای نشانه های خراب بودن را خریداری نکنیم.

ريیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خوردن آجیل قبل شام را توصیه کرد و افزود: آجیل شاید موجب چاقی نشود اما این به معنای زیاده روی در خوردن انواع آجیل ها در شب یلدا نیست و باید مراقبت کرد تا بیش از اندازه از خوراکی های این شب استفاده نکنیم.

دکتر صفریان میوه هندوانه و انار را نیز بسیار مفید عنوان کرد و گفت: هندوانه و انار نیز میوه های آبدار و مناسبی در این فصل سال هستند و بیشتر مراقبت مردم در خصوص این میوه ها نیز باید متمرکز در تهیه میوه سالم، تازه و قابل مصرف باشد.

وی به حضور افراد سرماخورده و دچار به آنفولانزا در اجتماعات شب یلدا اشاره کرد و افزود: حضور این افراد در جمع فامیل نیز ناگزیر است و باید تلاش شود تا از انجام احوالپرسی با تماس دست و صورت ممانعت کرده و تا آن جا که امکان دارد از ماسک برای عدم انتقال ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا به دیگران استفاده شود.

ريیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افراد سرماخورده سعی کنند از آجیل های برشته و سرخ شده استفاده نکنند و اگر مردم در کل استفاده از آجیل خشک به جای آجیل برشته را در دستور کار خود قرار دهند به لحاظ مغذی بودن و سلامت مواد نیز نتایج بهتری را به دست خواهند آورد.

انتهای پیام/  

برچسب ها: سلامتی ، سرما ، شب یلدا ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار