سکته قلبی اولین عامل مرگ در ایران/ الگوی مصرف تغذیه باید تغییر کند

معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: سکته قلبی اولین عامل در مرگ و میر به شمار می‌رود که باید برای کاهش آن الگوی مصرف تغذیه در جامعه تغییر پیدا کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت در مراسمی که به مناسبت هفته بسیج ملی کاهش مصرف نمک در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور برگزار شد، اظهار داشت: یکی از عواملی که سلامت ما را به خطر می‌اندازد تغذیه است که دارای چند بعد مهم از جمله اشتغال و تمکن مالی، دسترسی و تولید صحیح، سواد کافی برای مصرف مناسب تغذیه و بدن سالم است. 

وی بیان کرد: پزشکان یک جامعه تنها می‌توانند در بخش بدن سالم به افراد جامعه کمک کنند ولی در سایر بخش‌ها همه دستگاه‌ها و رشته‌های مرتبط باید همکاری لازم برای برخورداری از تغذیه مناسب را داشته باشند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت تصریح کرد: انستیتو به عنوان بازوی توانمند غذای سالم و امر تغذیه نقش مهمی دارد که ما به کمک این مرکز مشکلات تغذیه‌ای جامعه را رصد می‌کنیم.

سیاری مطرح کرد: به طور مثال در دهه 60 تصمیم به سیاست‌گذاری در زمینه اصلاح نمک مصرفی انجام شد که این سیاست‌گذاری شامل دو بخش صنعتی شدن نمک و یددار شدن آن بود.

وی در خصوص این سیاست عنوان کرد: در بخش سیاست‌گذاری در خصوص افزودن ید به نمک طعام، انستیتو کمک‌های خیلی خوبی انجام داد و توانستیم با غربالگری مناسب نمک، بازرسی در سطح جامعه، آزمایش ادرار مادران باردار و کودکان و میزان ید موجود در آنها مشکلات ید مورد نیاز مردم را برطرف نماییم.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت بیان کرد: البته باید بگویم که در خصوص بحث تغذیه و کاهش مصرف سه عامل مهم نمک، قند و چربی در طرح تحول سلامت برنامه‌هایی تدوین شده است.

سیاری با اشاره به اینکه 76 درصد علت مرگ مردم 4 عامل مهم است، تصریح کرد: در کشور چیزی در حدود 380 هزار مرگ رخ می دهد که 93 هزار نفر در اثر سکته قلبی و 43 هزار نفر در اثر سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهند.

وی در همین خصوص ادامه داد: دومین عامل در مرگ و میر مردم سرطان است که سالانه حدود 30 هزار مرگ ثبت می شود و در رتبه بعدی دیابت و مشکلات تنفسی مزمن قرار دارد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: یکی از عوامل خطر در بروز بیماری‌ها مسائل رفتاری است و ما در این زمینه دو استراتژی مهم داریم، اولا در پی کاهش چهار عامل قند، چربی، فشار و چاقی هستیم و مورد بعدی رفع نواقص رفتاری جامعه که شامل غذای ناسالم و دخانیات، الکل و کم‌تحرکی است را دنبال می کنیم. 

وی اظهار داشت: فعالیت در بحث مسائل رفتاری بسیار کم‌هزینه و راحت است که ما می‌توانیم با اطلاع‌رسانی تغذیه سالم از طریق دستگاه‌های دولتی، آموزشی، استانداردسازی نمک نان و پنیر، استاندارد چربی‌ها و قند الگوی مصرف تغذیه افراد جامعه را تغییر دهیم.

سیاری گفت: یکی از فاکتورهای مهم پس از کاهش مصرف مواد خوراکی خطرناک مصرف روزانه میوه و سبزی‌های سالم است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت بیان کرد: در صنعت تغذیه به لحاظ کیفی هدف‌گذاری‌های خوبی کرده‌ایم و در آینده نزدیک شاهد بیماری‌هایی که 76 درصد علت مرگ و میر مردم است خواهیم بود.

سیاری افزود: همان طور که طی سه دهه گذشته دستاوردهای مهمی در کاهش مرگ و میر مردم داشته‌ایم، با استمرار این سیستم دستاوردهای مهمی در کاهش مرگ و میر در سنین میانسالی به دست می آید. 

وی افزود: ما امیدواریم با آموزش‌های لازم در سطح جامعه و تغییر الگوی مصرف تغذیه مردم تا سال 2025 به میزان 25 درصد مرگ و میر در اثر بیماری‌های غیرواگیر کاهش یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار