گزارش/

فریاد بیکاری جوانان به عرش رسید/ آقای روحانی! چه خبر از طرح‌های اشتغال؟

روند شتابان نرخ بيكاری جوانان در سالهای گذشته موجب شد روحانی در کاندیداتوری ریاست جمهوری سال 92، اشتغالزایی را به عنوان شعار انتخاباتی خود برگزیند.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اشتغال جوانان، ارزش محوری جامعه است و رفع بیکاری به عنوان پدیده‌ی مخرب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، همواره دغدغه‌ اساسی دولت‌ها و برنامه‌ریزان را به خود اختصاص داده از این رو موضوع اشتغال و بهره‌وری کامل و مناسب از نیروی انسانی باید به عنوان یکی از اهداف راهبردی توسعه‌ی کشور در نظر گرفته شود.

امروزه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، بیکاری یکی از مهمترین مسائل اجتماعی شناخته می‌شود به طوری که در سال‌های اخیر به ویژه در حال حاضر، کشورمان علاوه بر معضل بیکاری، گریبانگیر پیامدهای ناشی از آن و مشکلات دیگری همچون فقر و ناهنجاری‌های روانی، خرابکاری و بزهکاری، مهاجرت، قاچاق مواد مخدر، طلاق و ... است.

براساس آنچه ذکر شد باید گفت که ایجاد اشتغال در سطوح مختلف کشور از وظایف اصلی دولت‌ها شناخته می‌شود؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی هم به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری سال 92 پس از ورود به میدان انتخاباتی، وعده شکستن حصارهای "اشتغال جوانان" را صادر و برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت خود را ضامن برون رفت از این بحران اعلام کرد.


*رابطه دولت یازدهم و شاخص اشتغال در سالهای آغازین

یک سال پس از اینکه حجت الاسلام و المسلیمن روحانی به مسند ریاست جمهوری نشست، در نخستین جلسه هیئت دولت اعلام کرد "در زمینه کاهش تورم و ایجاد اشتغال که قول اصلی دولت به مردم بوده، اقدامات جدی در سال جاری انجام خواهد شد و امیدواریم با انجام این اقدامات بتوانیم بر غول بیکاری در سال جدید فائق آییم".

همچنین در این راستا روحانی به وزارت کار و معاونت برنامه ریزی دستور داد تا با استفاده از تمامی ظرفیت‌های دستگاه‌ها به سمت مهار بیکاری حرکت شود. وزارت کار هم بسته‌‌ای مشتمل بر بیش از 50 راهکار عملیاتی در زمینه اشتغال زایی را با عنوان "تکاپو" ارائه کرد که مشتمل بر سهم دستگاه‌ها از اشتغال‌زایی و تشکیل ستادهای استانی برای شناسایی فرصت‌های محلی اشتغال‌زایی در کشور بود تا  با تشکیل ستادهایی در هر استان و حمایت از فعالیت‌های تولیدی خاص در محل و بازارسازی و بازاریابی برای آنها، نسبت به تقویت و توسعه کسب و کارهای محلی و افزایش سطح اشتغال و درآمدزائی در مناطق مختلف کشور اقدام شود.


تابوی بیکاری را روحانی شکست؟

افزون بر این، رئیس جمهور با صدور دستورات جدیدی برای اشتغال زایی و خروج کشور از وضعیت بحران بیکاری به ویژه برای فارغ التحصیلان دانشگاهی اعلام کرد "اگرچه با اجرای بسته سیاستی خروج از رکود و آغاز رونق اقتصادی، به طور طبیعی سطح اشتغال در کشور افزایش خواهد یافت اما در کنار تنظیم و اجرای سیاست‌هایی در سطح اقتصاد کلان، باید در سطح خُرد نیز اقدامات لازم در حمایت از بنگاه ها و به خصوص بنگاه‌های کوچک و متوسط و کمک به توسعه فعالیت‌های تولیدی مورد پیگیری جدی قرار گیرد. ازاین رو می توان امیدوار بود در سال‌های 93 و 94 مشکل بیکاری به ویژه در میان جوانان تحصیل کرده تقلیل یابد، از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی هم خواسته شده که برای حل مشکل بیکاری و توسعه اشتغال مولد از همه امکانات دستگاه‌های اجرایی و توان کارشناسی کشور و نیز توانایی علمی استادان دانشگاهی استفاده کنند".


*تبدیل تکاپو به حرکت

پس از ارائه طرح اشتغالزایی تکاپو، طرح حرکت برای تحقق ادامه سیاست‌های رشد اشتغال در کشور جایگزین شد و اوایل سالجاری دولت طرح مذکور را با عنوان "حرکت" در راستای برنامه مکانیسم تقسیم کار بین دستگاهی و الزامات حصول نرخ بیکاری تک رقمی در پایان سال 96 تصویب کرد. این طرح سال گذشته به صورت پایلوت در 6 استان به اجرا در آمد که با تصویب شورای عالی اشتغال در سال جاری نیز به سایر مناطق دیگر گسترش می‌یابد همچنین به منظور تسریع در اجرای بسته اشتغال فراگیر، مقرر شد کلیه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی کشور مطابق چارچوب تقسیم کار بین دستگاهی و توافق‌های کاری انجام شده با دبیرخانه شورا، برنامه‌های توافق شده را به اجرا درآورده و به صورت ماهانه گزارش پیشرفت برنامه‌ها را به دبیرخانه اعلام کنند.

در این میان برخی از نمایندگان مجلس از جمله فرج‌الله عارفی، عضو کمیسیون اجتماعی وقت مجلس در این زمینه اعلام کرد اگر واقعاً عزم دولت براین امر باشد، خوب شکی نیست که این طرح می‌تواند عاملی در کاهش نرخ بیکاری در ایران باشد، ولی ما تا امروز بارها در مورد اشتغال از مسئولان دولتی طرح‌هایی دیده‌ایم یا اخباری شنیده‌ایم که در نهایت محقق نشده‌اند و هیچ نتیجه ملموسی از این برنامه‌ها در کشور ندیده‌ایم یکی از مواردی که باعث شده بسیاری از این طرح‌ها بدون نتیجه بماند، این است که دولت از سیاست‌ها و طرح‌های اشتغالزایی خود شفاف سخن نمی‌گوید و صرفاً با ارائه آمار و ارقامی گنگ یا انتشار کلیات طرح سعی در ایجاد جریان‌هایی به نفع خود دارد در حالی که اگر در این زمینه اطلاعات شفاف ارائه شود، کارشناسان می‌توانند با در نظر گرفتن نقاط ضعف یا قوت برنامه، راهکارهای بسیار منطقی‌‌تری ارائه کنند.

تا امروز چیزی به نام طرح اشتغال در دولت دیده نشده و تنها تصویری که در اختیار داریم، تعطیلی کارگاه‌ها و در نتیجه بیکاری خیل عظیمی از کارگران در سراسر کشور بوده است که تناقض واضحی با طرح‌های ارائه‌شده ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، اعلام شده، طی دو سال گذشته بیش از یک میلیون شغل ایجاد شده که دقیقاً در همان زمان آمارها نشان می‌دهد 15 هزار کارگاه و بنگاه تولیدی هم تعطیل شده است یا 160هزار صنعتگر بیکار شده‌اند که این سؤال را مطرح می‌کند که این آمار ارائه‌شده بر چه اساسی بوده و کدام تولید و کدام سرمایه‌گذاری باعث ایجاد این حجم از اشتغال بوده است؟

تابوی بیکاری را روحانی شکست؟
این در حالی است که عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی طرح اشتغالزایی حرکت را یکی دیگر از برنامه‌های دولت دانست و اعلام کرد "در این طرح که به صورت منطقه‌ای و محلی اجرایی می‌شود دولت ضمن شناسایی رسته فعالیت‌های اشتغالزایی در کشور، بسترهای لازم را برای گسترش و توسعه این گونه مشاغل برای مردم فراهم می کند.

گردشگری، صنایع دستی، ای تی، ای سی تی، پوشاک و صنعت کفش از مهمترین رسته فعالیت‌هایی بوده که در اولویت حمایت‌های دولت قرار گرفته است همچنین صنعت کفش در پنج منطقه کشور از جمله مشهد به عنوان مهمترین رسته فعالیت این مناطق به شمار می‌آید و بر همین اساس دولت نخستین مدرسه کفش را در این کلانشهر راه اندازی کرده است کمااینکه دولت متناسب با مزیت‌هایی که در مناطق وجود دارد برای ایجاد شغل و آموزش نیروی ماهر سرمایه گذاری و 4000 شغل هم در هر شهرستان در سال 95 براساس رسته فعالیت‌های شناسایی شده، ایجاد می‌کند".


* بازخورد سیاست‌گذاری دولت در اشتغالزایی ملموس نیست

احمد انارکی محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سیاست‌‌گذاری دولت در راستای ایجاد اشتغال برای جوانان اظهار داشت: اشتغال ایجاد شده در سطح کشور با نقطه مطلوب فاصله بسیاری دارد. معتقدم بسته‌های ارائه شده از سوی دولت در زمینه اشتغال پاسخگوی جوانان و مردم نبوده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ارائه طرح "تکاپو" و "حرکت" توسط دولت به منظور ایجاد اشتغال در کشور خاطر نشان کرد: هیچ یک از این دو طرح آمار مشخصی از اشتغال ارائه ندادند و تاکنون هم بازخورد این طرح‌ها مثبت و ملموس نبوده است.

نماینده مردم کرمان افزود: در حوزه انتخابیه بنده دستاوردی از این طرح‌ها به چشم نمی‌خورد.

محمدی ادامه داد: همانطور که می‌دانید دولت برخی از اقدامات خود را آغاز کرده اما معتقدم در این زمینه عدم ایجاد اشتغال به رکود کشور مربوط می‌شود و متاسفانه شاخص فعلی اشتغال هم به واسطه رکود در حال از بین رفتن است.

وی تصریح کرد: از دولت انتظار می‌رود در ماه‌های پایانی خدمت اقدامات موثری در زمینه اشتغال‌زایی صورت دهد چراکه به طور کلی آنچه در زمینه اشتغالزایی انجام شده ملموس نیست. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
الهم عجل ولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۱۲ دی ۱۳۹۵
خبرسلامتی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۱ دی ۱۳۹۵
با هزار آرزو درس خواندیم
و دیدیم که جواب نمیده منصرف شدیم
کی این پارتی بازی و سلیقه بازی از کشور رخت برخواهد بست الله اعلم
دهه شصتی ها نابود شدند
دانشگاهی که به درد جوان بعد اتمام تحصیل نخورد برای چه درست شده است باید دانشگاهها را با لودر خراب کرد و به جایش مسجد درست کرد . تا از لحاظ تهذیب جامعه حداقل رشد کند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۱۱ دی ۱۳۹۵
وقتی هر کس سر جای خودش نیست یعنی همه بیکارند دغدغه مسولین که مشکلات مردم نیست اگر بود که اینهمه مشکل نداشتیم .دغدغه مسولین حفظ سمت و ............. هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۱ دی ۱۳۹۵
بیکاری..باپارتی معافیت بگیر.بامدرک دیپلم پشت میز دولتی بشین.اگه پارتی نداشته باشی باید چیکار
کنی.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۱ دی ۱۳۹۵
خداوند به داد افرادی که کسی را در ارگانی ندارد برسد نه تنها بیکارند بلکه حق شان نیز ضایع می شود .....
Iran (Islamic Republic of)
شیوای بلخی
۰۹:۳۵ ۱۱ دی ۱۳۹۵
جوانهاباید به فکراشتغال زایی باشنددرضمن کارعارنیست حتی پرورش دام وطیورانجام دهند.همت کنند.یک دولت باچندمیلیون جیره خورکارمندوقیمت نفت پایین چه کند؟
Iran (Islamic Republic of)
روح اله ح
۲۳:۴۸ ۱۰ دی ۱۳۹۵
مسئولینی که حقوق نجومی میگیرن از درد مردم چی میفهمن؟ یه عهده از همین مردم رفتن خون دادن که ما امروز شاهد باشیم یه عده دیگه توی بیت المال دستبرد میزنن؟ این آدما وجدان کاری میتونن داشته باشن؟
......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۱۰ دی ۱۳۹۵
اقتصاد نباید بانک محور باشه
پول توی بانک یعنی فلج شدن اقتصاد
بانک اصلا از اسلام نیست.
بانک مال یهودیاس برای بدبخت کردن تموم دنیا
بانکا رو جمع کنید.
بجاش بیت المال بذارین. بیت المالی که بدون بهره باشه.
اون وقت میبینی که مشکل حل شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۱۰ دی ۱۳۹۵
الهم عجل ولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۲۶ ۱۰ دی ۱۳۹۵
مسئولانی که حقوق نجومی میگیرند و وجودشان دردی است بر دردهای مردم باید بدانند که خداوند عدالت را در حقشان اجرا خواهد کرد انشاالله

تشکر از باشگاه خبرنگاران جوان که حقایق جامعه را بیان میکند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۱۹ ۱۰ دی ۱۳۹۵
دلار هم که سر به فلک کشید......
United States of America
ایران یا افغانستان!اینجا کجاس
۱۴:۰۲ ۱۰ دی ۱۳۹۵
فقط افغانی از کشور جمع کنید به خدا تمام بازار کار گرفتن تمام کارفرما وپیمانکاران بخاطر پول کم وبیمه نبودن از کارگر افغانی استفاده میکنند لطفا حرف دل جوان بیکار بدبخت منتشر وپیگیری کن
Iran (Islamic Republic of)
ش
۱۳:۳۴ ۱۱ دی ۱۳۹۵
عزیز دل این افغانیهای بد بخت کارهایی را انجام می دهند که هیچ ایرانی انجام نمیدهد . الان در شهری که من زندگی می کنم پر است از دامداری که نگهبان و کارگر تمام دامداریها افاغنه هستند . شما بگو کدام ایرانی است که با خانواده اش در دامداری زندگی کند ؟ اگر اینها بروند به خاطر نبود کارگر خیلی از کارخانه ها ( که کار کردن در آنجا بوی بدی می دهد مثل بازیافت و غیره ) و دامداری های ما تعطیل می شوند .
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۵۴ ۱۰ دی ۱۳۹۵
من با فوق لیسانس الکترونیک دارم دست فروشی میکنم اقای روحانی..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۰ دی ۱۳۹۵
مسئولانی که نمیتوانند لطف کنند بنشینند در خانه ....
Saudi Arabia
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۰ دی ۱۳۹۵
3.5سال از وعدهای ایشان میگذره هیچ کدام به مرحله عمل نرسیده ان وقت میخواد در 6ماه بیکاری را حل کنه ما کار نخواستیم ولی انهایی که کار دارند نگذارید بیکار شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۰ دی ۱۳۹۵
کو گوش شنوا؟ کسی که در رفا و زندگی اشرافی بسر می برد درد مردم را نمی فهمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۰ دی ۱۳۹۵
کدوم کار همه بیکارن اونایی هم که سر کارن حقوقشون رو نمیدن
فقط آمار الکی میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۰ دی ۱۳۹۵
وقتی نماد جوانان کشور میشه ی عده دانشجو تو دانشگاه های کلان شهر ها
رضایت اون ها هم میشه نماد رضایت کل کشور وضع همینه
رضایتشون تو چیه تو برگذاری اردو مختلط بعد فارق التحصیلی هم ک سفر می کنن خارج کشور
......
Iran (Islamic Republic of)
ش ه
۱۲:۰۶ ۱۰ دی ۱۳۹۵
وقتی اکثر مدیران اجرایی جامعه برای حفظ سمت و میز خود و برای آنکه نشان دهند حداکثر بهره وری از پرسنل را در مقابل حداقل دستمزد دارند از بازنشستگان استفاده می کنند تا بیمه نپردازند . وقتی فکر می کنیم بازنشسته دارای بالاترین تجربه است چطور به جوانان بها داده و اشتغال زایی کنیم. گردانندگان اقتصاد کشور چین اکثرا جوانان هستند اما در کشور ما بازنشسته ای که دارای مشغله زیاد ( از جمله ضعف بدنی, گرفتاری نوه و عروس و داماد و .........) هستند می خواهند گره گشای کار جوانان شوند.
Germany
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۰ دی ۱۳۹۵
در شهر کرمانشاه 46 نفر جوان(آقا) با شرایط زیر واسه استخدامی نگهبانی میخواستن :
قد بالای 170 - مدرک دیپلم با معدل بالا - سن بین 23تا28 -دارای کارت پایان خدمت بدون مشکل جسمانی.اونم قراردادی یک ساله
جالیه بدونید 2700 نفر جوان برای امتحانش شرکت کرده بودند.
لطفا به شرایط استخدامی توجه کنید ، فقط نگهبان میخواستن ، ما این همه جون سالم و در رده سنی اوج کار در این شهر دارم ، یعنی مسولین نمیدونن آمار بیکاری چجوریه بعد میگن یک میلیون نفر استخدام داشتیم .
مسول محترم یکم فکر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۰ دی ۱۳۹۵
اصلا کی گفته تو کشور بیکار داریم؟دوشواری نداریم اصلا.خیلی هم عالی.همه چی آرومه ما چقدر خوشحالیم
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۱:۴۴ ۱۰ دی ۱۳۹۵
مشکل اصلی بیکاری در ایران مدل آموزشی دبیرستان ها و دانشگاه هاست که نه آزمایشگاه درست و حسابی دارند نه کارگاهی مجهز. به همین دلیل هیچ کس مهارت نمی آموزد و تنها امتحان تئوری میدهد. این است که نه رشد صنعتی داریم نه اشتغال. دانشگاه باید مهارت بیاموزد نه فلان اداره و سازمانی که با پارتی پسرخاله و دختر عمه تان در آن استخدام شده اید. مهارت آموزی و آموزش عملی را رها کرده ایم و به آموزش تئوری دل خوش کرده ایم و این بیکاری تاریخی هم معلول این بی توجهی در وزارت علوم وآموزش و پرورش برای دهه هاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۰ دی ۱۳۹۵
درود بر روحانی ،نجات دهنده مردم از بدبختی و جنگ و نابودی
آخرین اخبار