پنجمین آزمایش موفقیت‌آمیز موشک ضد ماهواره روسیه

روسیه اوایل هفته جاری جدیدترین موشک‌ ضدماهواره خود را یک بار دیگر با موفقیت آزمایش کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت واشنگتن فری بیکن؛ روسیه جدیدترین نوع موشک های ضد ماهواره با قابلیت از بین بردن ماهواره های ارتباطی و موقعیت‌یاب آمریکا را با موفقیت آزمایش کرد. 

آزمایش موشک "پی ال- 19 نودال" در تاریخ 16 دسامبر از یک پایگاه نظامی در مرکز روسیه صورت گرفت و از سوی سازمان های اطلاعاتی آمریکا تحت نظارت بود. این پنجمین آزمایش این موشک و سومین پرتاب موفقیت آمیز آن بود.

موقعیت دقیق پرتاب این موشک اعلام نشده است؛ اما اولین آزمایش های آن در منطقه ای در 500 مایلی شمال مسکو صورت گرفت. هنوز مشخص نیست که آیا این موشک به مدار زمین ارسال شده یا پرواز آن "زیر مداری" بوده است.

سخنگوی پنتاگون در این باره اظهار نظری نکرد و گفت: "ما معمولا درباره قابلیت های کشورهای دیگر اظهارنظر نمی کنیم."

سطح بالای آزمایش های صورت گرفته نشان می دهد این سامانه از اولویت نظامی برخوردار است و به سرعت به سمت عملیاتی شدن پیش می رود. سامانه موشکی نودال در میان چندین سامانه تسلیحاتی جدید است که به سرعت در حال تولید از سوی ارتش روسیه است.

نودال از سوی پنتاگون به عنوان موشک "پرواز مستقیم" ضد ماهواره طبقه بندی شده است؛ اما روسیه از آن با عنوان یک سامانه دفاعی ضد موشکی نام می برد.

پنتاگون به شدت نگران ساخت موشک های ضد ماهواره از سوی چین و روسیه است. ارتش آمریکا در انجام عملیات های خود به شدت به اطلاعات ارسالی از ماهواره های نظامی خود وابسته است. این کشور با استفاده از ماهواره ها به موقعیت یابی، هدف گیری، برقراری ارتباط و جمع آوری اطلاعات می پردازد.

چین و روسیه آسیب پذیری آمریکا در این زمینه را کشف کرده اند. موشک های ضد ماهواره در جنگ های غیرمتقارن به عنوان سلاحی بسیار مهم تلقی می شوند. هر دوی این کشورها به ساخت و توسعه لیزر و سلاح های مشابه دیگری روی آورده اند که می توانند در روند کارکرد ماهواره ها اختلال ایجاد کنند. ماهواره های کوچک تر با قابلیت متصل شدن به سایر ماهواره ها و خارج کردن آنها از مدار نیز در چرخه تولید قرار دارند.

ژنرال های روسی چندین بار به در اختیار داشتن قابلیت های ضد ماهواره ای اشاره کرده اند؛ اما جزئیات چندانی درباره آن ارائه نداده اند.

در مقابل، آمریکا مدعی است هیچ قابلیت ضد ماهواره‌ای خاصی در اختیار ندارد. این کشور در سال 2008 با استفاده از یک موشک معمولی یک ماهواره در حال سقوط را هدف قرار داد. این موضوع نشان می دهد موشک های کنونی آمریکا تا حدودی می توانند در زمینه هدفگیری ماهواره ها مورد استفاده قرار گیرند؛ اما مسئولان دفاعی آن اظهار کرده اند این کشور در این زمینه به شدت از سایر کشورها عقب افتاده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار