سرزمین‌های تحت کنترل آمریکا در اوکیناوا به ژاپن بازگردانده می‌شود

بر اساس توافق حاصل‌شده میان واشنگتن و توکیو، بزرگ‌ترین روند بازگرداندن زمین پایگاه‌های نظامی آمریکایی به دولت ژاپن صورت می‌گیرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ؛ بر اساس توافق آمریکا و ژاپن 4 هزار هکتار از پایگاه آموزشی 7 هزار و 500 هکتاری موسوم به منطقۀ تمرین شمالی، در جزیره اوکیناوا به دولت ژاپن واگذار خواهد شد.

این در حالی است که به نظر می‌آید این تصمیم از خشم عمومی ساکنان این جزیره استراتژیک که محل اصلی پایگاه‌های نظامی امریکایی و میراث جنگ جهانی دوم است، نخواهد کاست.

سرلشگر "جری پی مارتینز"، فرمانده نیروهای آمریکایی در ژاپن، در همین رابطه گفت این «بزرگ‌ترین بازگرداندن زمین به دولت ژاپن» از زمان بازگرداندن کنترل اوکیناوا به ژاپن در سال 1972 به شمار می‌آید.

وی افزود: «این (توافق) باعث می‌شود تا سرزمین‌های تحت کنترل آمریکا در اوکیناوا تا 17 درصد کاهش یابد.»

این سرزمین‌ها که کنترل آن به دولت ژاپن بازگردانده شده است، در مناطقی کم‌جمعیت واقع‌شده است؛ این در حالی است که دیگر تأسیسات نظامی آمریکا ازجمله پایگاه‌های هوایی‌اش، در مناطق پرجمعیت‌تری از اوکیناوا واقع‌ شده است.

جزیرۀ کوچک اوکیناوا بیش از یک‌میلیون نفر جمعیت دارد.

آمریکا در آخرین ماه‌های جنگ جهانی دوم، جزیرۀ اوکیناوا را اشغال کرد. آمریکا این جزیره را 27 سال در اشغال خود داشت و پس از بازگرداندن آن به ژاپن، پایگاه‌های آمریکایی در این جزیره باقی ماند.

این جزیره کمتر از یک درصد از سرزمین ژاپن را تشکیل می‌دهد اما 71 درصد از گسترۀ سرزمینی پایگاه‌های آمریکا در ژاپن در این جزیره واقع‌ شده است.

ساکنان اوکیناوا چندین دهه است که به حضور نیروها و پایگاه‌های نظامی امریکایی در این جزیره اعتراض دارند اما دولت ژاپن به این اعتراضات بی‌اعتناست.

این جزیره تاکنون بارها صحنۀ اعتراض‌های مردمی به جرائم نظامیان آمریکایی ازجمله تجاوز جنسی بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار