جان کربی: آمریکا از مذاکرات سوریه کنار گذاشته نشده است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد دعوت نشدن آمریکا به نشست مسکو، به معنای کنار گذاشتن واشنگتن از مذاکرات سوریه نیست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز در نشست خبری روزانه گفت: عدم دعوت از آمریکا برای حضور در مذاکرات مسکو در مورد سوریه، به معنی منزوی شدن واشنگتن نیست.

وی افزود: اینکه ما در نشست مسکو حضور نداشتیم، به این معنی نیست که ما پیش از این مذاکرات یا بلافاصله پس از آن، با آن‌ها هماهنگی نداشته ‌ایم.

این هفته وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه نشستی سه جانبه در مسکو را بدون دعوت از آمریکا برگزار و بیانیه ‌ای مشترک هم صادر کرده و دستیابی به راهکار سیاسی را خواستار شدند.

در همین حال امروز روزنامه نیویورک ‌تایمز با اشاره به نشست مسکو که روسیه، ایران و ترکیه با یکدیگر درباره سوریه نشست برگزار کردند، به عدم حضور آمریکا در این نشست پرداخت.

کربی در بخش دیگری از این نشست، در پاسخ به سوالی در مورد مصاحبه اخیر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در مورد توافق با روسیه بر سر سوریه، گفت: کری قصد نداشته پنتاگون را به بر هم زدن این توافق متهم کند.

وی ادعا کرد کری قصد نداشته اختلافات بین سازمانی در دولت آمریکا را مسئله ‌ای عادی نشان دهد.

اواخر تابستان امسال در حالی که روسیه و آمریکا برای ایجاد اتاق مشترک عملیات در سوریه و بر زمین نشستن هواپیماهای سوری توافق کرده بودند، جنگنده‌های آمریکایی مواضع ارتش سوریه در دیرالزور را هدف قرار دادند.

همان زمان برخی از تحلیلگران این گزینه را مطرح کردند که احتمالا پنتاگون که به شدت مخالف این توافق بود، عمدا ارتش سوریه را هدف قرار داده تا توافق را بر هم بزند.

کری در مصاحبه با «بوستون گلوب» اظهاراتی را مطرح کرد که به نظر می ‌رسد اذعان به عمدی بودن حمله به نیروهای ارتش سوریه در دیرالزور باشد.

کربی در بخش دیگری از این نشست، گفت: آمریکا هنوز به طور قطعی نمی ‌داند که عملیات تخلیه شرق حلب به طور کامل پایان یافته یا نه.

چهارشنبه شب گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» وابسته به گروه‌های معارض اعلام کرد که به خروج آخرین گروه از مسلحین از شرق حلب، ارتش سوریه بر کل شهر تسلط یافته است.

با این حال دقایقی بعد تروریست‌ها اعلام کردند عملیات تخلیه شهر هنوز به پایان نرسیده است.

سازمان ملل هم اعلام کرد این عملیات هنوز در جریان است و نمی‌ تواند بگوید که شرق حلب به طور کامل تخلیه شده است.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار