عملیات مرمت و بازسازی بقعه بی‌بی دوست و تسطیح و فضاسازی این بقعه متبرکه از امروز در زابل آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان اززاهدان، حجت‌الاسلام اسماعیل بامری رییس اوقاف وامور خیریه شهرستان زابل گفت: بقعه بی‌بی دوست در زابل، یکی از قطب‌های فرهنگی منطقه بوده و برای ایجاد فضایی در شأن و جایگاه این بانوی بزرگوار، عملیات مرمت و بازسازی، تسطیح و فضاسازی این بقعه متبرکه از امروز آغاز می‌شود.

وی با اشاره به مراسم غبارروبی بقاع متبرکه سیستان طی هفته گذشته، بیان کرد: همزمان با عطرافشانی، زدودن غبار از بقاع متبرکه و برگزاری آیین دعا خوانی و پذیرایی از زوار، نذورات داخل ضریح جمع آوری شده و پس از صورتجلسه و ثبت در سامانه اطلاعاتی با حواله به حساب بقعه واریز می‌شود.

رییس اداره اوقاف وامور خیریه زابل افزود: از ابتدای سال جاری از محل همین عواید غبارروبی بقاع متبرکه و همچنین کمک‌های نقدی و غیر نقدی خیرین، دیوار کشی اطراف بقعه بی‌بی دوست، سرویس‌های بهداشتی نظرگاه حضرت ابوالفضل و کوه خواجه و همچنین ساختمان فرهنگی و رواق‌های بقعه سید باقر احداث و برای خدمت‌رسانی افتتاح شده است.

بقعه بی‌بی دوست، در شرق شهر زابل بر روی تپه‌های باستانی قرار دارد و یک درخت کهنسال « گز » نیز به‌طور کامل بام مقبره را در برگرفته که در میان مردم سیستان بسیار محترم بوده و هیچ کس اجازه تعرض به آن را ندارد.

طبق آنچه مردم بومی این منطقه روایت می‌کنند، بی‌بی دوست، دختری سیده بوده که به همراه برادرش سرگرم شبانی بودند. مردی قصد آزار و تعرض به او را می‌کند، دختر می گریزد تا به جایگاه کنونی زیارتگاه می رسد و از فرط خستگی از رفتن باز می ماند. در این هنگام برای در امان ماندن از تعرض مرد مهاجم، دست به دعا برداشته و از خدا می‌خواهد که زمین دهان بگشاید و او را ببلعد و زمین نیز به خاطر پاکی و صداقت این دختر دهان باز کرده و او درون خاک ناپدید می‌شود، در حالی که گوشه‌ای از چادرش بیرون از خاک می‌ماند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.