برخی اعضای ارشد طالبان از کویته به هلمند رفته‌اند

برخی منابع طالبان گفته‌اند که شورای کویته به هلمند انتقال داده نشده بلکه شماری از اعضای ارشد این گروه که با رهبری هبت الله آخندزاده اختلاف دارند وبه هلمند رفته‌اند.

برخی اعضای ارشد گروه طالبان از کویته به هلمند رفته‌اندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، عبدالجبار قهرمان فرمانده اوپراتیفی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در هلمند نه تنها آمدن برخی اعضای گروه طالبان به هلمند را تایید کرد، بلکه درباره مخالفت میان سران این گروه گفت: بروز اختلافات میان برخی اعضای ارشد گروه طالبان با رهبر شان حقیقت دارد.

​وی افزود: این واقعیت دارد که میان طالبان بر سر پولی که در نتیجه جمع آوری زکات، خیرات و یا هم پول را که از مردم به زور می‌گیرند، اختلافات به وجود آمده‌است و یک هفته پیش دو یا سه تن از کویته برای نظارت از پروسه جمع آوری پول برای طالبان به هلمند آمدند اما شورای کویته در اینجا اصلاً وجود ندارد.

پیش از این، گزارش‌ها از تصمیم طالبان مبنی بر انتقال شورای کویته به هلمند و شورای پیشاور به ارزگان خبر داده بودند اما منابع طالبان به رادیو آزادی گفتند که شورای کویته به هلمند انتقال نکرده‌است.

یکی از اعضای گروه طالبان به شرط افشاء نشدن نامش از ملا گل آغا، ملا صدر ابراهیم و ملا عبدالمنان آخند، سه عضو ارشد گروه طالبان یاد آور شد که بنابر اختلافات با ملا هبت الله آخندزاده رهبر این گروه از کویته به هلمند رفته‌اند.

ملا گل آغا که مسئول مالی گروه طالبان خوانده می‌شود به گفته این منبع اخیراً زمانی از کویته به هلمند رفت که ادارات استخبارات پاکستان در پی‌بازداشت او شدند.

به گفته این منبع، ادارات استخبارات پاکستان به‌خاطر بازداشت ملا گل آغا به خانه او در منطقه اسحاق آباد شهر کویته یورش بردند اما ملا گل آغا در آنجا حضور نداشت.

یک منبع دیگر طالبان نیز با تایید این موضوع به  گفت که ملا گل آغا یکی از حامیان نزدیک منابع مالی را با هبت الله  ملا منصور رهبر پیشین طالبان است که بعد از کشته شدن ملا منصور، نخواسترهبر جدید این گروه شریک سازد.

به گفته او، پاکستان از ملا گل آغا خواست تا منابع مالی را که قبلاً این گروه را تمویل می‌کردند با هبت الله آخندزاده که اخیراً با مشکلات مالی دچار است شریک سازد، اما ملا گل آغا بنابر نداشتن روابط خوب و اعتماد کافی بالای هبت الله این‌کار را نکرد و پیش از این‌که از سوی استخبارات پاکستان بازداشت شود به هلمند فرار کرد.

بر اساس گزارش‌ها، طالبان از دیر زمان به این سو نه تنها از طرفداران شان در منطقه به شمول افغان‎های ثروتمند و تاجران عرب بلکه از کشت کوکنار، قاچاق سنگ‌های قیمتی و گرد آوری عشر نیز پول دریافت کرده‎‌اند.

منابع طالبان از ملا صدر ابراهیم مسئول شورای نظامی طالبان در هلمند و ملا عبدالمنان آخند والی نام نهاد طالبان برای هلمند نیز نام برده‌اند که به‌خاطر نداشتن روابط خوب با هبت الله به هلمند رفته‌اند.

به گفته این منابع، پیش از این، با رسیدن فصل زمستان و کاهش جنگ بیشتر جنگجویان گروه طالبان به کویته سفر می‌کردند اما اکنون پس از بروز اختلافات میان اعضای کلیدی و رهبر این گروه آن‌عده که وفادار به ملا منصور اند امسال به کویته سفر نکرده‌اند.

با آن‌که گروه طالبان به رهبری ملا هبت الله آخندزاده در مورد اختلافات و رفتن چند تن از اعضای کلیدی این گروه به هلمند تاکنون رسماً چیزی نگفته است اما ملا عبدالمنان نیازی که خود را سخنگوی گروه انشعابی طالبان به رهبری ملا رسول می‌خواند در صحبت با رادیو آزادی بروز اختلافات در شورای کویته را تایید کرده گفت:

این‌ها (طالبان به رهبری هبت الله) سر پول با هم اختلافات دارند و برخی از فرماندهان آن‌ها حاضر نیستند که پول را به هبت الله بدهند.

تا جایکه من اطلاع دارم همه سرمایه آن‌ها را پاکستان مصادره کرده‌است و جنجال‌های قوی روی پول میان اعضای این گروه ایجاد شده‌است.

پس از سرنگونی رژیم طالبان در افغانستان، بشمول رهبری، بیشتر اعضای این گروه به پاکستان پناه بردند که چندی پیش مقام‌های پاکستانی نیز رسماً حضور رهبری طالبان در کشور شان را تایید کردند.

گفته می‌شود که شورای کویته در ۲۰۰۴ میلادی ایجاد شد و در ابتدا این شورا را شورای رهبری هم می‌نامیدند که بعداً این شورا به دو بخش شورای رهبری و شورای نظامی تقسیم شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.