اهواز؛

فاز اول پروژه شبیه‌ساز کنترل فوران چاه‌های نفت رونمایی شد

رئیس اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی‌حفاری ایران از رونمایی فاز اول پروژه شبیه‌ساز کنترل فوران چاه‌های نفت در نمایشگاه دستاوردهای حفاری امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، هادی محمدی، رئیس اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی‌حفاری ایران گفت: از سال 85 تاکنون 74 قرارداد پروژه پژوهشی در مجموع به ارزش حدود 40 میلیارد تومان در شرکت ملی‌حفاری منعقد شده که از این تعداد 36 مورد با مبلغ 22 میلیارد تومان مربوط به دانشگاه‌های درون استان بوده است.

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته چندین پروژه پژوهشی در شرکت ملی حفاری انجام شده و به نتیجه رسیده است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها که در نمایشگاه دستاوردهای حفاری امسال برای اولین بار رونمایی شد، فاز نخست پروژه پژوهشی شبیه‌ساز کنترل فوران چاه‌های نفت و گاز است.

محمدی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه هم به لحاظ پیشگیری از فوران چاه‌ها با توجه به احتمال تغییرات در مخزن ناشی از تغییر سازند، فشار و ... و هم از سوی دیگر در صورت فوران یا وقوع انفجار در یک چاه برای تشخیص شرایط و مهار فوران بسیار حائز اهمیت است، بیان داشت: این سامانه برای رئیس دستگاه حفاری، حفار و ... آمادگی لازم را برای کنترل فوران چاه ایجاد می‌کند؛ زیرا مهار فوران در شرایط اولیه برای جلوگیری از آتش‌گیری نفت و گاز و همچنین تجهیزات دکل بسیار مهم است.

رئیس اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی حفاری ایران خاطرنشان کرد: همچنین از سوی دیگر اگر یک چاه دچار انفجار و کنترل فوران آن از دست خارج شده باشد، برای تشخیص شرایط چاه و مهار فوران یکی از بهترین راه حل‌ها آن است که افراد پیش از وقوع چنین حوداثی بتوانند با استفاده از یک شبیه‌ساز در شرایط عملیاتی قرار گرفته و آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را کسب کرده باشند که مشکلی برای آن‌ها ایجاد نشود.

محمدی با بیان اینکه این مسأله به عنوان یک دغدعه در شرکت ملی حفاری ایران مطرح بود، اذعان داشت: البته شبیه‌ساز‌هایی از گذشته در اختیار شرکت بوده است، اما این سامانه‌ها به دلیل تحریم‌ها و همچنین اتمام زمان لایسنس آن‌ها از رده خارج شده و تکنولوژی جدید نیز در اختیار شرکت قرار نداشت. به عبارت دیگر سامانه‌های در اختیار از لاینسن و کالیبره لازم برخوردار نبود و در نتیجه چندان نمی‌توانستیم از آن‌ها استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: این موضوع به‌عنوان یک پروژه پژوهشی مطرح و بررسی‌های لازم پیرامون آن انجام شد. پس از آن پروژه در شورای پژوهشی شرکت تصویب و با اخذ اعتبارات لازم، قرارداد اجرای آن با مرکز تحقیقات حفاری دانشگاه شهید چمران اهواز منعقد شد که در قالب این قرارداد، ساخت کامل شبیه‌ساز کنترل فوران با قابلیت جدید پرتابل دیده شد؛ همچنین با نرم افزار جدیدی که طراحی و تولید شد، بخش‌های سخت‌افزاری دستگاه قبلی که از کار افتاده بود، نیز بازسازی شد.

رئیس اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه اکنون پس از گذشته یک سال از آغاز این پروژه، فاز اول آن رونمایی شده است، گفت: این پروژه به مبلغ یک میلیارد و 350 میلیون تومان منعقد و در حال حاضر تعداد زیادی از بخش‌های آن مانند عملکرد تاپ‌درایو، عملکرد کومی یونیت، عملکرد دراورکس، عملکرد فوران‌گیرها و عملکرد پمپ‌های گل، تکمیل و اجرایی شده است.

محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در طول اجرای پروژه عکس‌العمل سیستم نسبت به فرمان‌های فرد حفار یا رئیس دستگاه، کاملاً شبیه به عکس‌العمل چاه و دکل در محیط واقعی است، فرد می‌تواند کاملاً خود را در شرایط عملیاتی تصور کرده و یک میدان عملیاتی را تجربه کند.

وی با بیان اینکه تاکنون ساخت شبیه‌سازهای کنترل فوران‌های چاه‌ها صرفاً در انحصار کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس بوده است، گفت: با دستیابی به این تکنولوژی ایران عملاً به جمع کشورهای دارای این فناوری ملحق شد.

رئیس اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی‌حفاری ایران ادامه داد: پروژه دیگری که اخیراً به طور کامل پایان یافته و وارد عرصه عملیاتی شده است، پروژه تهیه و تدوین دانش فنی یونیت‌های نمودارگیری از سیال حفاری Mud Logging Unit)t) است که با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به ارزش 65 میلیارد ریال منعقد شده است.

هادی محمدی توضیح داد: این مجموعه‌ها با استقرار روی دکل‌های حفاری شبیه چشم حفار عمل می‌کنند و اطلاعات مختلف عملیات حفاری را با سنسورهای مشخص نمونه‌برداری و روی نمایشگر برای رئیس دستگاه و نماینده کمپانی مستقر روی چاه نمایش می‌دهند.

 وی افزود: به طور مثال در هر لحظه سیستم با توجه به شرایط مخزن حفاری، هرزروی گل و ... اطلاعات لازم را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ همچنین در این پروژه این قابلیت نیز ایجاد شده است که هر مجموعه در شرکت ملی حفاری یا مجموعه کارفرما ارسال اطلاعات را به صورت آنلاین در اختیار داشته باشد که بتوان در مواقع نیاز تصمیمات لازم را در رده‌های مدیریتی بالا اتخاذ کرد.

رئیس اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه این قرارداد برای تولید دانش فنی و ساخت 10 یونیت نمودارگیری منعقد شده و در حال حاضر پروژه به اتمام رسیده و تحویل شرکت ملی حفاری شده است، گفت: اکنون یونیت‌ها در حال انتقال روی دستگاه‌های حفاری هستند که فعالیت خود را آغاز کنند.

وی با بیان اینکه از سال 85 تاکنون 74 قرارداد پروژه پژوهشی در مجموع به مبلغ حدود 40 میلیارد تومان در شرکت ملی حفاری منعقد شده است، گفت: از این تعداد 30 قرارداد با مبلغ حدود 29 میلیارد تومان قراردادهای پژوهشی منجر به ساخت تجهیزات و 44 مورد با مبلغ 11 میلیارد تومان پروژه تحقیقاتی غیر ساخت تجهیزات بوده است.

رئیس اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی حفاری ایران  تصریح کرد: از مهم‌ترین محصولاتی که طی سال‌های گذشته با انعقاد پروژه‌های پژوهشی تولید و ساخته شده‌اند، یونیت‌های نمودارگیری سیال حفاری، ابزارهای MWD و MLT برای استفاده در حفاری انحرافی طراحی و ساخت پمپ گل در دستگاه حفاری، سیستم سطحی نمودارگیری از چاه‌ها و ابزار درون چاهی نمودارگیری (SL3000) است.

محمدی همچنین با اشاره به پروژه‌های پژوهشی در حال انجام، گفت: ابزارهای GAMMA RAY ،POSITIVE PULSER و GYRO از پروژه‌های در حال انجام هستند که در حفاری انجرافی کاربرد دارند.

وی همچنین یکی از پروژه‌های پایان یافته در ماه‌های گذشته را که کاملاً بومی سازی شده و تست‌های میدانی آن جواب داده است، طراحی و ساخت ابزار MULTI SHOT توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با همکاری پارک علم و فناوری خوزستان است که این ابزار نیز در حفاری انحرافی استفاده می‌شود و به طور کامل بومی سازی شده است.

رئیس اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه به کارگیری تعدادی از این پروژه‌ها در عملیات حفاری آغاز به کار شده‌است، گفت: دستگاه‌های سانتریفیوژ و اکسترکتور از سیستم Zero discharge جهت کنترل پسماند حفاری اخیرأ در عملیات حفاری به کار گرفته شده‌اند. در مجموع از پروژه‌های پژوهشی شرکت 36 مورد با مبلغ 22 میلیارد تومان با دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری استان منعقد شده و 38 مورد با مبلغ 18 میلیارد تومان با دانشگاه‌های خارج از استان بوده است.

محمدی  با بیان اینکه بودجه‌ها و اعتبارات پژوهشی معمولا بر حسب نیاز شرکت تعریف می‌شود و تخصیص می‌یابد، خاطرنشان کرد: در واقع نیازهای شرکت تعیین‌کننده نوع قرادادهای پژوهشی هستند و سقف این قراردادها نیز بسته به نیاز این پروژه‌ها متفاوت است. معمولاً‌ شرکت بر اساس نیاز، فراخوان اولویت‌های پژوهشی خود را برای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ارسال می‌کند و در نهایت پس از طی مراحل داوری، عقد قرارداد پژوهشی و در نهایت تخصیص بودجه انجام می‌شود.

محمدی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های اخیر شرکت ملی حفاری با دانشگاه‌ها و سازمان‌های پژوهشی کشور گفت: در طول برگزاری نمایشگاه دستاوردهای شرکت ملی حفاری که همزمان با نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری خوزستان برگزار شد، پنج تفاهم نامه میان شرکت و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پارک علم و فناوری خوزستان، دانشگاه صنعت نفت، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و منطقه ویژه فناوری انرژی خوزستان منعقد شده است.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.