کرمان؛

مبارزه با كرم خراط از مهمترين امور مبارزه با آفات در استان محسوب می شود

مبارزه با كرم خراط از مهمترين امور مبارزه با آفات در استان محسوب و اين امر دغدغه همه مسئولين و كشاورزان استان است.

مبارزه با كرم خراط از مهمترين امور مبارزه با آفات در استان محسوب می شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، نقوي رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: چهاردهمین جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان کرمان با موضوع بررسی ابعاد مختلف مبارزه با آفت کرم خراط با حضور نمایندگان مردم کرمان و راور، سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی، مسئولین موسسات تحقیقات علوم باغبانی و گیاهپزشکی و سایر مسئولین و کارشناسان در فرمانداری شهرستان بردسیر برگزار شد.

وي هدف از برگزاری این جلسه را رفع مسائل و مشکلات در خصوص کرم خراط بيان كرد و گفت: اين امر دغدغه همه مسئولین و کشاورزان استان است.

در اين جلسه عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گزارشی درخصوص کارهای انجام شده در بحث مبارزه با کرم خراط از جمله کارهای تحقیقاتی، شناخت سیکل آفت مطالبی را عنوان کرد و گفت: وظیفه دولت ، آموزش و تحقیقات هست و باید خود کشاورزان هم کمک کنند تا مبارزه با آفت انجام گیرد.

وي همچنین به تهیه برنامه پنج ساله برای بحث کرم خراط اشاره کرد و خواستار کمک نمایندگان مردم استان کرمان برای تامین اعتبار و کمک همه مسئولین برای اجرای این برنامه شد و اعلام کرد ائمه جمعه باید در خطبه‌های نماز جمعه این مباحث را مطرح کنند تا همه مسئولین و کشاورزان در جريان اين امر قرار گيرند.

 محقق رئیس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور عنوان کرد کرم خراط آفت جدیدی نبوده و این آفت را به عنوان درجه 2 و درجه 3 می‌شناسیم اما تغییرات اقلیمی باعث تغییر این نقشه‌ها شده و کرم خراط هر سال نسلی دارد و هر کار انجام دهیم سه سال دیگر جواب می‌دهد.

در ادامه حسن‌پور نماینده مردم بردسیر و سیرجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شهرستان بردسیر درخصوص مبارزه با کرم خراط به عنوان پایلوت انتخاب و تنها راه نجات مشارکت مردمی هست و تاکید کرد مسئولیت و مدیریت این پروژه با فرمانداری بردسیر، سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان باید باشد و ما هم پیگیری می‌کنیم و آماده‌ایم هزینه‌ها را پرداخت کنیم.

در اين جلسه زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: باید به صورت عملیاتی کار انجام شود و باید ظرف مدت یکسال کار از لحاظ مقدماتی به پایان برسد و مبارزه تا 2 سال بعد برای ریشه کنی ادامه داشته باشد و باید آموزش لازم جهت مبارزه با کرم خراط به کشاورزان داده شود

همچنين در اين جلسه طاهری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی درخصوص مشکلات و کارهای انجام شده گزارشی را ارائه نمود و اعلام کرد برای اجرای برنامه پنج ساله درخصوص مبارزه با کرم خراط حدود 5/4 میلیارد تومان اعتبار لازم است و اگر تامین شود آفت کرم خراط کنترل می شود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.