علت اصلی نوسانات نرخ ارز توسط بانک مرکزی اعلام شد

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: بانك مركزی در چارچوب نظام ارزی شناور مدیریت شده توانست فاصله بین نرخ ارز بازار آزاد و بین بانكی را از 112 درصد در سال 1391 به 13 درصد در سال 1395 برساند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صمد كریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با اشاره به نوسانات نرخ ارز طی دو ماه گذشته گفت: از دلایل اصلی این افزایش می توان به دو بخش كلی عوامل «بنیادین و غیر بنیادی» و «داخلی و خارجی » اشاره كرد. تقویت دلار در بازارهای جهانی، رشد 0.25 واحد درصدی نرخ بهره كلیدی آمریكا و به تبع آن كاهش قیمت جهانی طلا از جمله عوامل خارجی رشد قیمت ارز هستند. ضمن اینکه کاهش قیمت جهانی طلا هم با رشد تقاضا برای خرید ارز از سوی دارندگان و  پوشش ریسک دارایی های خود بر بازار داخلی اثر می‌گذارد.

وی افزود: بانك مركزی در چارچوب نظام ارزی شناور مدیریت شده توانست فاصله بین نرخ ارز بازار آزاد و بین بانكی را از 112 درصد در سال 1391 به 13 درصد در سال 1395 برساند، با وجود اینکه تحت تاثیر موج نوسان اخیر این رقم 10 واحد درصد افزایش یافت و به حدود 23 درصد رسید. 

در حالی که مطابق با روال سال های قبل، از اواخر پاییز و اوایل فصل زمستان تقاضای تجاری و مسافرتی برای خرید ارز به صورت معناداری افزایش می یابد لیکن در سال جاری شیب افزایش قیمت در فاصله زمانی یاد شده، بیشتر از سال های گذشته شد که افزایش نرخ برابری دلار در بازارهای جهانی و نرخ حواله درهم امارات در این امر بسیار موثر بوده است.

در واقع تشدید آربیتراژ اسعار عمده با كشورهای همسایه از جمله عراق، امارات و تركیه و حتی افغانستان تقاضا برای خرید دلار را افزایش داده است. ضمن این كه رشد بالای اقتصادی سال جاری، واردات بیشتری را به دنبال داشت.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Australia
ناشناس
۰۷:۲۴ ۰۸ دی ۱۳۹۵
ممنون
خسته نباشید
آخرین اخبار