یزد؛

برگزاری همایش ملی غیاث الدین نقشبند یزدی

همایش ملی نساجی سنتی با محوریت غیاث‌الدین نقشبند یزدی 11 بهمن از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ این همایش 1 روزه با هدف بررسی نقش غیاث‌الدین نقشبند در تاریخ نساجی ایران، نقش خلاقیت و نوآوری در طرح‌های غیاث، ابعاد مختلف زندگی غیاث، نساجی سنتی و کارآفرینی، نساجی سنتی و هویت ملی و نساجی سنتی فرصت‌ها و تهدیدها برگزار می‌شود و مقاله‌های برتر علاقه‌مندان به نساجی سنتی و غیاث الدین نقشبند یزدی در این همایش ارائه خواهد شد.
  
دانشجویان، محققان و صنعتگران می‌توانند با مراجعه به سایت مربوطه، شرایط شرکت در این همایش ملی را مطالعه کرده و نسبت به ارسال مقاله اقدام نمایند.
  
غیاث‌الدین نقشبند یزدی در اوایل قرن یازدهم قمری در شهر یزد دیده به جهان گشود و در اوایل جوانی به واسطه شهرتی که در هنر بافندگی کسب کرد به دربار شاه عباس راه یافت و اداره کارگاه سلطنتی رابر عهده گرفت.

 شیوه‌ی طراحی پارچه‌های او از طرح‌های دوره اول دوره صفویان اقتباس شده بود و در تصاویر پارچه‌های بافت او سبک رضا عباسی را می‌توان مشاهده کرد.

 یزد در زمان او و فرزندان و نوادگانش به واسطه هنر بافندگی آنها به مرکز شعربافی ایران تبدیل شد که محصولات نساجی آن به هند نیز صادر می‌شد. خواجه غیاث‌الدین در اواخر عمر انزوا می‌گزیند و به شاعری و سخن‌وری می‌پردازد.

انتهای پیام/ م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار