روایت مجازی از خرداد تا دی ماه سال 88/ پشت پرده شبکه های اجتماعی چه گذشت؟

نقش شبکه های اجتماعی در شعله ور شدن آتش فتنه 88 غیرقابل انکار است، روایت مجازی که فراز و فرود بسیار دارد.

به گزارش خبرنگار دریچه فناوریگروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88، زمانی که کلینتون حرف از حمایت پشت پرده از شبکه های اجتماعی می‌زد قطعا در جریان نقش این شبکه‌ها در انتشار اخبار کذب و دامن زدن به آشوب بود.

وی در اظهاراتش گفته بود ما خیلی کارها از بیرون انجام دادیم مثلا به توئیتر گفتیم تعمیراتش را به تعویق بیندازد تا مردم بتونند ارتباطشون رو با خارج از ایران حفظ کنند.

می توان گفت جریانات سال 88 سه گروه را درگیر خود کرد، ابتدا فتنه گران اصلی که سردمداران این مساله و دشمنان قسم خورده سالهای پس از پیروزی انقلاب هستند، گروه دوم ابزارها و افرادی بودند که با این جریان همراه شدند و گروه سوم نیز افرادی که بودند که خودآگاه یا ناخودآگاه بستر جوشش این جریانات در داخل کشور ار فراهم کردند.




بازی شبکه های اجتماعی در کارزار فتنه

نقش شبکه های اجتماعی و تحریک عده ای در این شبکه های تعاملی به خصوص توییتر را در کارزار فتنه 88 نمی توان نادیده گرفت، از پخش بی وقفه برخی اغتشاشات گرفته تا اعلام خبر به اصطلاح کشته شدن تعدادی دختر جوان که گاه کذب بود و خودشان هم از این خبر می خندیدند.

سعیده پورآقایی از جمله افرادی بود که در سایه خواسته‌های برخی جریان‌ها به دست سایت‌های اینترنتی ربوده و در فضای مجازی به قتل رسید، وی تنها قربانی خواسته‌های شوم جریان‌های سیاسی در فضای مجازی نبود؛ کمی قبل‌تر برای ترانه موسوی، دختری که در کانادا زندگی می‌کرد، نوشتند در خیابان‌های تهران و به دست ماموران امنیتی به قتل رسیده است.

عده ای به این اخبار در فضا مجازی دامن زدند و با انتشار پست هایی آتش فتنه را برای تحریک مردم و حضور در خیابان ها و برهم زدن نظم شعله ورتر کردند و حتی اخبار کذبی در خصوص آنها منتشر کردند تا جایی که خانواده ترانه موسوی در مصاحبه ای پس از شنیدن خبر مرگ دخترشان گفته بودند اولش خندمون گرفت، بعدم فکر کردیم که احتمالا کسی داره سر کارمون میذاره!

خبرنگار که از خانواده وی پرسیده بود اگر خواهر شما این خبر را بشنود چطور خواهد شد؟ پاسخی اینگونه شنید: اونم بشنوه احتمالا مثل من خندش بگیره، و این جریان با تماس با ترانه موسوی و تعجب وی از خبر کشته شدنش به سرانجامی که برخی برای آن نقشه کشیده بودند نرسید.



قربانی که تعقیب می شد!
اما کام تشنه آشوب‌گران تنها با انتشار خبرهای دروغ سیراب نمی‌شود، سناریوی قتلی در سی‌ام خردادماه رقم می خورد، قربانی ندا اقا سلطان؛ دختری که پس از کلاس موسیقی خود همراه با استادش در تظاهرات شرکت می کند و فیلمی از قتل وی تنها چند ساعت پس از کشته شدنش در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و آرش حجازی پزشکی که به ظاهر اتفاقی در این حادثه حضور داشت دو روز بعد در لندن با بی بی سی فارسی مصاحبه می کند.

وی در این مصاحبه گفته بود: ماهم همینطور دور شدیم تا به تقاطع خیابان خسروی و خیابان صالحی رسیدیم، جایی که مردم پراکنده شدند و چند نفری ایستاده بودند که ببینند چه کار باید بکنند؟ در آن لحظه ما صدای تیری را شنیدیم، من از دوستی که کنارم ایستاده بود پرسیدم این چی بود؟ گلوله بود؟ و ایشون گفت نه مثل اینکه گلوله های پلاستیکی دارند میزنند و در هاون لحظه من برگشتم، دیدم خون از سینه خانم ندا که در یک متری من ایستاده بود فواره میزند.

دو روز پس از کشته شدن ندا آقا سلطان، بی بی سی فارسی تصاویری از او را پیش از حادثه و در جریان تظاهرات نشان می دهد، مشخص نیست چرا دوربین آقا سلطان را دنبال می کند و این تصاویر با چه هدفی ضبط شده است و حتی علت حضور اتفاقی حجازی در آن حادثه مشخص نشد.

اخبار و تصاویر کشته شدن وی در این حوادث در بستر شبکه های اجتماعی واکنش های متفاوتی را در پی داشت و در این شبکه ها بارها  صحبت های ماکان نامزد ندا آقاسلطان پخش و گفته می شد نامزد وی که این اطلاعات را  رسانه‌ای کرده است در زمان حادثه در سفر بوده است اما ماکان بعدها به اسرائیل سفر و با شیمون پرز نیز دیدار کرد.

نکته مشترک میان تمام قربانیانی که آشوب گران آنها را در طی ماه ها برروی پرده شبکه های اجتماعی به نمایش می گذاشتند جنسیتشان بود؛ قربانی ها بیشتر دخترانی جوان بودند.



شوالیه های توهم بزرگ
این ماجراها و جریان سازی در شبکه های اجتماعی و ماهواره برای پخش کردن آتش فتنه در ایران پس از ماه ها روی دیگری از جانِ مردم ایران را به نمایش گذاشت و حادثه عظیم و به یادماندنی 9 دی ماه را رقم زد.

پست ها و اظهارنظرات متفاوتی در خصوص درگیری های 88 و 9 ی منتشر می شود، کلیدواژه ها و هشتگ های جدیدی در میان مردمی که از اوضاع بوجود آمده و بی بصیرتی عده ای به ستوه آمده بودند، جان گرفت.


این روزها حرف از یک حماسه در هشتگ 9 دی میزند حرف از خاطرات روزی که شاید نمونه اش در تاریخ و نقطه ای دیگر از جهان تکرار نشود.
کاربران در فضای مجازی در آستانه ایت حماسه بی نظیر نوشته اند:

**  نهم دی یعنی: در مردمی که زمستان ها را بهار می کنند

** یادی بکنیم ازکودتایی که با شعار «رأی منو پس بدید» شروع شد وبا شعار «انتخابات بهانه ا‌ست اصل نظام نشانه ا‌ست» ادامه پیدا کردو در انتها حضور مردم در 9دی به آن پایان داد

** اون سال (9 دی 88 ) یه چهارشنبه معمولی نبود / بعد از مدرسه با چند تا از دوستام قرار گذاشتیم خودمون رو به میدون انقلاب برسونیم / امروز بعد از هفت سال به خودم افتخار می کنم شاید سنم اینقدر زیاد نباشه که تو جنگ شرکت می کردم ولی تو کاری قدم گذاشتم که نتیجه اش حفظ آرمان های شهدا بود.

** یکی نوشته است عاشقانه بود، حضور ملتی که قرارشان خودمانی بود و همه یک دست بودند، دیگری تصویری از کودکش که احتمالا امروز نوجوانی برای خود شده است را منتشر کرده است زیر اش خاطره ای گفته است و انتها نوشته است به کوری چشم دشمن هرسال قرار مان تکرار می کنیم انشالله



و در پایان؛

باز می گردیم به ابتدای گزارش، آنجایی که کلینتون حرف از پشت پرده های شبکه های اجتماعی می زد و تنها هفت سال بعد، کمتر از یک ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری امریکا، اوباما گفته بود اخبار کذب زیادی این روزها شنیده می‌شه که بسیار ماهرانه جمع‌بندی شده، اینگونه اخبار بیشتر در فیسبوک یا شبکه‌های تلویزیونی شنیده می‌شه!!


گزارش از عاطفه بیات

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار