اصفهان؛

ایرانیان، یک هزارم بازار روسیه را در اختیار دارند

مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ایران فقط یک هزارم بازار روسیه و روس ها یک هشتادم بازار ایران را در اختیار دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سیدمجتبی موسویان اعلام کرد: مواد غذایی، مواد پتروشیمی، مصالح ساختمانی، خودرو و قطعات خودرو مهمترین اقلام مورد مبادله ایران و روسیه است.

وی که در کارگاه آموزشی راهکارهای عملی و موثر تجارت با روسیه در اصفهان سخن می گفت،افزود: مهمترین اقلام وارداتی ایران از روسیه شامل گندم و جو، کاغذ و چوب، انواع آهن آلات و فولاد، روغن آفتابگردان، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی است.

وی دیگر اقلام مبادله شده بین دو کشور را سیمان، رُب گوجه، کلم قرمز و سفید، محصول های پتروشیمی، پسته، مُربا، ژله و خمیر میوه، کشمش، سیر خشک، آب سیب، کیوی، پلی استایلن، خیار و خیار تُرشی، پیاز و موسیر، سیب زمینی، آب انگور و خرما عنوان کرد. 

موسویان، کلید ورود به بازار روسیه را شناخت شهرهای آستاراخان و مسکو دانست و افزود: آستارا خان بعنوان مهمترین بندر روسیه در دریای خزر دارای زیر ساخت های تجاری و حمل و نقلی، وجود جامعه تجار ایرانی مقیم و وجود سرکنسولگری، بانک و دفاتر کشتیرانی است. 

وی ادامه داد: مسکو، یکی از گرانترین شهرهای جهان و پرجمعیت ترین شهر اروپا و یک شهر نمایشگاهی و گردشگری است و بیشترین گردش مالی روسیه در این شهر انجام می شود. 

مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه نبود شرکت های بزرگ صادراتی یکی از مشکلات کشورمان در تجارت با روسیه است، گفت: راه آغاز تجارت با روسیه شامل مزیت یابی کالای صادراتی، بررسی شیوه های مناسب حمل کالا با درنظرگرفتن ماهیت آن و اقلیم روسیه، کسب اطلاع از تخفیف های گمرکی کالا از سوی روسیه و بررسی قوانین صادراتی کشورمان و روسیه برای اطلاع از ممنوعیت و محدودیت هاست.

موسویان، مشتری یابی از طریق شرکت در نمایشگاه های تخصصی، عضویت در هیات تجاری اعزامی به روسیه از طریق شرکت ها و تجار ایرانی مقیم در این کشور و نهادهای سیاسی و تجاری دو کشور، را از دیگر راه های تجارت با روسیه عنوان کرد. 

رایزن سابق بازرگانی کشورمان در روسیه با بیان اینکه ایران از نظر تعداد همسایگان، رتبه سوم دنیا را دارد،گفت: ایران بعد از روسیه و چین که به ترتیب دارای 17 و 16 همسایه هستند دارای 15 کشور همسایه است که این یک سرمایه و ثروت اولیه برای شرکتی است که قصد انجام امور صادراتی دارد.

موسویان افزود: یکی از مهمترین مزیت های ایران، همسایگی با روسیه است زیرا کشوری صنعتی، برخوردار از فناوری، صادرکننده انرژی و مواد خام، تاثیرگذار در مناسبات جهانی و دارای منابع طبیعی و اقتصادی نوظهور، مصرفی و متکی به واردات و با تراز تجاری مثبت است.

وی، نرخ های گمرکی روسیه را بین صفر تا 100 درصد عنوان کرد و افزود: میانگین نرخ گمرکی محصولات، بیشتر بین 5 تا 20 درصد ارزش گمرکی است. 

وی با بیان اینکه بازار روسیه مصرفی بوده و برخی از مناطق آن تا 85 درصد مصرف کننده محصولات وارداتی است، تصریح کرد: مصرف کنندگان روسی قبل از کیفیت به قیمت توجه دارند، بسته بندی تاثیر مستقیمی در فروش دارد و مشارکت در نمایشگاه های این کشور برای یافتن طرف تجاری مفید است. 

روسیه از لحاظ ذخایر ارز و طلا ششمین کشور دنیا، میزان صادرات آن 333 و واردات آن 177 میلیارد دلار بوده و جزو 10 اقتصاد بزرگ دنیا است. 

کارگاه آموزشی راهکارهای عملی و موثر تجارت با روسیه با حضور کارشناسان و فعالان اقتصادی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد. 


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.