افزایش روبه رشد علوم انسانی در دانشگاها

رییس دانشگاه علامه از افزایش روبه رشد علوم انسانی در دانشگاها خبر داد.

حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: نظریه پردازی، نقد و نوآوری یک الزام اداری به شکل ظاهری نیست، بلکه بنیادی برای امکان تداوم علوم انسانی است.

وی با اشاره به اهمیت توجه و اقدام عملی در خصوص نظریه پردازی در علوم بیان کرد: معتقدیم که نظریه پردازی، نقد و مناظره علمی یک ضرورت حیاتی است که بدون آن امکان تداوم علوم انسانی، جریان اندیشه ورزی در جامعه ما وجود ندارد؛ چرا که دانشگاه نهاد تولید فکر است و باید کسانی را تربیت کند که هنر اندیشیدن آموخته باشند و با ارائه راهکار به حل مشکلات جامعه کمک کنند.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر نقش تعیین کننده علوم انسانی در این خصوص تصریح کرد: علوم انسانی بدون نقد، نوآوری و بدون ارائه نظریات جدید معنا ندارد که متاسفانه در بسیاری از حوزه‌های دانشگاهی، علوم انسانی به ترجمه ناقص و تکرار صحبت در تاریخ تفکر که در دنیا تولید شده، اکتفا می کند. 

وی افزود: دانستن این سخنان و تحلیل آثار تولید شده لازم است اما کار دانشگاه تنها این نیست و باید هنر اندیشیدن داشته باشیم تا بتوانیم با ارائه راه حل، نوآوری، نقد نظریه و اندیشه های نوین خود را ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: اگر نتوانیم گام های بلندی در این زمینه برداریم علوم انسانی در جامعه ما جریان وسیع ولی بی فایده خواهد شد.

سلیمی با بیان اینکه علوم انسانی نقش مهم و بسترساز در جامعه دارد، اظهار داشت: اکنون بیش از ۵۴ درصد شاغلان به تحصیل در دانشگاه ها در حوزه علوم انسانی هستند و توجه به نظریه پردازی می تواند به احیای کل حیات دانشگاهی کشور منجر شود.

وی با اشاره به سیاست های چند سال اخیر دانشگاه علامه طباطبایی برای حمایت از برگزاری کرسی های نظریه پردازی گفت: در طی این مدت با همراهی هیات حمایت از کرسی ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه، بیش از ۱۸۰ کرسی ترویجی و ۶ کرسی نظریه پردازی تصویب شده در شورا را برگزار کردیم.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی درباره سیاست دانشگاه در ادامه این جریان و اعلام حمایت از آن اضافه کرد: این دانشگاه تا به امروز جایگاه بالایی در برگزاری کرسی ها داشته است اما به هیچ عنوان کافی نیست و این حرکت را گام اولیه می دانیم که باید به جریان بزرگی در اندیشه ورزی و ساختار آگاهی دانشگاهیان تبدیل شود.  

وی در خصوص سیاست های تشویقی دانشگاه برای اعضای هیات علمی در این زمینه گفت: پرداخت مشوق ها و حمایت مالی، اعطای امتیاز به اعضای هیات علمی صاحب نظریه از طریق اصلاح آئین نامه جدید ارتقا، انتشار محصول نظریه در قالب کتاب و در نظر گرفتن این مشارکت به عنوان معیاری برای انتخاب استاد و پژوهشگر نمونه از جمله اقدامات دانشگاه بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار