مشروح سخنان ولید المعلم درخصوص آتش‌بس سراسری سوریه

ولید المعلم در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، به تشریح جزئیات توافق‌نامه آتش‌بس سراسری این کشور، پرداخت.

مشروح سخنان ولید المعلم درخصوص آتش‌بس سراسری سوریهبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «ولید المعلم»، وزیر امور خارجه سوریه، در گفتگو با شبکه تلویزیونی الاخباریه و درخصوص آتش‌بس سراسری در این کشور، گفت: در مذاکرات به هیچ وجه در مورد کنار رفتن «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه، از قدرت گفتگو نخواهیم کرد. ترکیه پشتیبان و حامی مالی تروریست‌هاست و کشوری متجاوز محسوب می‌شود.

ولید المعلم در پاسخ به این سئوال که این توافق آتش‌بس با توافق‌های پیشین آتش‌بس چه تفاوتی دارد، گفت: نخست آنکه این که این توافق پس از پیروزی حلب محقق شد؛ در نتیجه، اعتماد دولت سوریه، ارتش و نیروهای مسلح به پیروزی را بازتاب می‌دهد. از سوی دیگر، این توافق آتش‌بس نشان می‌دهد که مرحله پس از آزادسازی حلب با مرحله پیش از آزادسازی آن متفاوت است و در نتیجه باید از پیروزی در حلب بهره‌برداری سیاسی کرد. نخستین گام این بهره‌برداری، توقف نبرد است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد این توافق آتش‌بس همچون توافق‌های گذشته نقض نشود، گفت: این توافق آتش‌بس فرق عمده‌ای با توافق‌های آتش‌بس گذشته دارد؛ زیرا، در این مورد ما تضمین‌های متعددی دریافت کرده‌ایم. نخست اینکه ما به تضمین روسیه اعتماد داریم؛ زیرا روسیه در مبارزه با تروریسم شریک ما بوده است و این ضامن به ما تاکید کرده است هرگونه نقض آتش‌بسی با پاسخ روبرو خواهد شد و گروه هایی که توافق آتش‌بس را امضا نکرده‌اند گروه‌های تروریستی محسوب می شوند. سوم آنکه ساز و کاری برای نظارت بر نقض آتش‌بس وجود خواهد داشت و اجازه نقض آتش‌بس داده نخواهد شد؛ چه این نقض در مرزها صورت گیرد یا در مناطقی انجام شود که این افراد مسلح حضور دارند. توافق آتش‌بس شامل گروه داعش و جبهه النصره و گروه‌های مرتبط با جبهه النصره نمی‌شود و همچنین شامل گروه‌هایی که این توافق را امضا نکرده‌اند هم نمی‌شود. در نتیجه، نیروهای مسلح ما مأموریت‌هایی خواهند داشت که به آن‌ها ادامه خواهند داد و این مأموریت‌ها  را متوقف نخواهند کرد و در عین حال فرصتی حقیقی وجود دارد که ما به راه حلی سیاسی برای حل و فصل بحران سوریه دست پیدا کنیم؛ راه حلی که به خونریزی پایان دهد و مبنایی برای آینده کشور باشد.

ولید المعلم افزود: می توانم بگویم در توافق‌های آتش‌بس گذشته تضمین‌های شفاهی برای نقض نکردن آتش‌بس وجود داشته است؛ اما هم اکنون وضعیت فرق می کند. هم اکنون میزان پایبندی به آتش‌بس بسیار بالاست؛ زیرا، کسی که در مسکو سخن از توقف اقدام‌های خصمانه در سوریه گفته است شخص «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، بوده است. از این رو ما به تضمین روسیه اعتماد داریم. پوتین به این خاطر توافق آتش‌بس را توافقی شکننده خوانده است که وی به این گروه های مسلح اعتماد ندارد؛ مگر اینکه پایبندی حقیقی خودشان را به آتش‌بس ثابت کنند.

ویر امور خارجه سوریه در ادامه گفت: پیش از اینکه دستیابی به این توافق اعلام شود میان ما و روسیه هماهنگی‌هایی در این خصوص وجود داشته است. ما در سطوح مختلف با هم تماس داشته ایم. یعنی «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه، با ولادیمیر پوتین تماس داشته است. از این رو، ما به صورت مشترک به یک طرح مورد قبول از آتش‌بس دست پیدا کرده ایم.

ولید المعلم همچنین، افزود: ترکیه نه تنها پشتیبان و حامی مالی تروریست هاست بلکه این کشور یک کشور متجاوز محسوب می شود. این کشور بخشی از خاک سوریه را اشغال کرده است. این سوال مطرح است که تروریست ها از کجا وارد خاک سوریه شده اند. آیا این ها از خاک ترکیه وارد سوریه نشده اند؟ آیا آنها در ترکیه آموزش ندیده اند؟ آیا آنها از پشتیبانی مالی و تسلیحاتی ترکیه برخوردار نشده اند؟ از این رو ما صرفاً به ضامن روس و نقش ایران اعتماد داریم ما به هیچ وجه به نقش ترکیه اعتماد نداریم. در میان اسنادی که امضا شده است هیچ سندی نمی یابید که نامی از ترکیه در آن برده شده باشد.

وزیر خارجه سوریه درباره حمله خمپاره ای امروز علیه سفارت روسیه در دمشق و پیام های این حمله گفت: این اولین باری نیست که سفارت روسیه مورد حمله خمپاره ای قرار می گیرد. تا کنون این سفارت بارها مورد تعرض قرار گرفته است. ما این اقدام را محکوم می کنیم و معتقدیم چنین اقدامی باید از سوی جهانیان نیز محکوم شود. زیرا سفارتخانه ها از مصونیت برخوردارند و نباید به آنها تعرض کرد.

مجری الاخباریه پرسید برخی رسانه ها می گویند دولت سوریه و برخی از همپیمانانش خواهان اعمال برخی اصلاحات در توافقنامه آتش‌بس شده اند اما مسکو این اصلاحات را نادیده گرفته است، نظر شما در این باره چیست؟ ولید المعلم در پاسخ گفت: توافق اخیر آتش‌بس همچون هر سند دیگر مورد ملاحظه قرار می گیرد و اصلاحاتی در آن اعمال می‌شود و این مساله، مساله ای طبیعی است. ملاحظاتی در خصوص این توافق صورت گرفت و نهایتاً میان ما و روس ها تفاهم ایجاد شد و بر همین مبنا توافق آتش‌بس به امضا رسید. به هیچ وجه چیزی بر ما تحمیل نشد.

ولید المعلم افزود: هفت گروه مسلح توافق آتش‌بس را امضا کرده‌اند. این گروه ها گروه‌هایی هستند که به دنبال دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحران سوریه هستند. دولت سوریه فرصتی ایجاد کرده است و به خواسته های ملت خود پاسخ می گوید، زیرا به دنبال راه برون رفتی از این بحران است. این یک فرصت حقیقی است. هرکس در حال حاضر مصلحت ملت سوریه را می خواهد باید با تمام وجود از این فرصت برای تحقق حل و فصل سیاسی بحران سوریه استفاده کند و به آینده سوریه بیاندیشد و نه به آینده دیگران.

وزیر خارجه سوریه درخصوص مقابله نیروهای امنیتی سوریه با تروریست ها در برخی از مناطق کشور گفت: هم اکنون توافق آتش‌بس نهایی و اعلام شده است و ما به عنوان دولت سوریه مسئول امنیت ملت خود هستیم .بنابراین؛ چنانچه احساس کنیم در منطقه ای مردم سوریه در معرض خطر هستند باید این مشکل را بر طرف کنیم. من صراحتاً می گویم همه ما آزادسازی حلب را جشن گرفتیم اما حلب همچنان به معنای نظامی امن نیست زیرا گروه های مسلح در نزدیکی محله های غربی حلب مستقر هستند و همچنان با پرتاب کور گلوله های خمپاره به محله های حلب دردسر آفرینی می کنند. نمی توان چنین مساله ای را پذیرفت. در دمشق نیز همین مساله مطرح است و باید این دو مساله را حل و فصل کرد. نیروهای مسلح سوریه به انجام وظائف خود ادامه می دهند. گروه های مسلحی که توافق آتش‌بس را امضا کرده اند باید از سازمان داعش و گروه جبهه النصره فاصله بگیرند و اعلام کنند با این گروه ها هیچ ارتباطی ندارند.

ولید المعلم همچنین، تصریح کرد: ما به دوستان روس و ایرانی خود اعلام کرده ایم که ما به نقش ترکیه اعتمادی نداریم و چنانچه ضرورت هایی وجود داشته باشد که منجر به ایجاد تحول در موضع ترکیه شود، این به ما ربطی پیدا نمی کند. ما اعتماد عمده مان به موضع روسیه و ایران است. تا زمانی که ترکیه بخش هایی از خاک سوریه را اشغال کرده است و دست به تجاوز علیه ملت ما می زند و در عین حال مرزهای خود را برای ورود تروریست ها به خاک سوریه گشوده است، ترکیه همچنان دشمن سوریه محسوب می شود.

وی در پاسخ به این مطلب که به هر حال ترکیه هم اکنون در توافق آتش‌بس شریک است؛ گفت: ترکیه شریک ما نیست و ما با ترکیه گفتگویی انجام نداده ایم. این پیروزی حلب بود که منجر به توقف اقدام های خصمانه شد. این پیروزی باعث شد تا باب مذاکرات آستانه گشوده شود. من گفتم هرکس که می خواهد به بحران سوریه پایان داده و به خواست های ملت سوریه پاسخ دهد به آستانه بیاید تا به راه حل دست پیدا کنیم. در این مذاکرات نباید مسائلی طرح شود که از پیش رد شده باشد؛ مسائلی که مردود بودن آن کاملاً مشخص است جای طرح ندارد بلکه باید اموری واقعی مطرح شود که منجر به تفاهم شود.

وزیر امور خارجه سوریه افزود: یک ساعت قبل از این مصاحبه تلویزیونی محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با من تماس گرفت و بر قرار گرفتن ایران در کنار سوریه تاکید کرد و در نتیجه ایران بخشی از اقدام است. دیگر اینکه همچنان که گفتم برخی اوقات میان کشورها به علت اختلاف فرهنگی و اختلاف جایگاه مسائلی ایجاد می شود اما در نهایت کار تاکید می کنیم اختلافی میان سوریه و کشورهای روسیه و ایران وجود ندارد. ما همپیمان هستیم و در نبرد با تروریسم در یک سنگر قرار داریم. من تا کنون هیچ گونه اظهار نظری از «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه این کشور ،نشنیده ام که حاکی از تحمیل راه حل سیاسی بر ملت سوریه باشد؛ بلکه تاکید می شود که حل و فصل سیاسی امور متعلق به ملت سوریه است و آنها سرنوشت خود را رقم می زنند. بسیاری از تحلیلگران و حتی بسیاری از کشورها انجام دیدار سه جانبه مسکو را خوش نداشتند اما این دیدار انجام شد و برخی از نتایج آن عبارت بود از برقراری آتش‌بس و ایجاد زمینه برای نشست آستانه.

وی در خصوص موضع دولت سوریه، درباره اظهار نظر وزیرخارجه ترکیه که خواهان خروج همه گروه های شبه نظامی حامی نظام سوریه و از جمله حزب الله شده بود؛ گفت: ما به صورت کاملاً صریح به وزیر خارجه رژیم ترکیه می گویم که او باید مبانی حقوق بین الملل را مطالعه کند. حزب الله با درخواست رسمی دولت قانونی سوریه در این کشور حضور پیدا کرده است. به لحاظ حقوق بین الملل حضور نیروهای حزب الله در سوریه کاملاً با حضور گروه های شبه نظامی تروریستی که از بیش از صد کشور از طریق خاک ترکیه به سوریه آورده شده اند فرق می کند.

مجری شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه از ولید المعلم پرسید شما به اظهار نظر وزیر خارجه ترکیه در خصوص اینکه نباید بشار اسد در قدرت باقی بماند چه پاسخی می دهید، گفت: آیا اصلاً چنین حرفی جای پاسخ دادن دارد. این مساله نه به وزیر خارجه ترکیه مربوط می شود و نه به کس دیگر. این مساله دیگر به گذشته پیوسته است. این مساله تنها به ملت سوریه مربوط می شود و ما به هیچ کس اجازه نمی دهیم در امور ملت سوریه دخالت کند. بشار اسد منتخب مردم است و وی رئیس جمهور سوریه محسوب می شود چه وزیر خارجه ترکیه بپذیرد و چه نپذیرد، این واقعیت است و ما به این واقعیت و اراده ملت سوریه احترام می گذاریم. آن دسته از گروه های مسلحی که حضور بشار اسد در قدرت را نمی پذیرند اصلاً در مذاکرات شرکت نکنند؛ زیرا ما گفته ایم مساله بشار اسد و مساله رهبری در سوریه مساله ای است که به ملت سوریه مربوط می شود و اجازه نمی دهیم که این مساله در هیچ نشستی مورد بحث و گفتگو باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما با این سخن تان برای مذاکرات پیش‌شرط تعیین نمی کنید در حالی که پیش‌تر گفته بودید ما بدون پیش‌شرط در مذاکرات شرکت خواهیم کرد، گفت: مساله حاکمیت پیش شرط محسوب نمی شود. این مساله بخشی از حاکمیت ملت سوریه است و چیزی نیست که بشود بر سر آن گفتگو و چانه زنی کرد. ما بر سر حاکمیت ملی مان چانه زنی نمی کنیم ما بر سر گزینه های ملت مان نیز چانه زنی نمی کنیم و این مساله برای همه دنیا قابل فهم است. به هر حال موضوع نغزی که در جهان وجود دارد این است که هرکس خواهان برکناری بشار اسد از قدرت شده است خودش از کار برکنار شده و بشار اسد همچنان در قدرت باقی مانده است. سرنوشت مولود چاووش اوغلو نیز همین خواهد بود.

وی درباره خطر اینکه ممکن است توافق آتش‌بس منجر به تقسیم سوریه شود؛ گفت: این توافق توافق آتش‌بس نیست بلکه توقف اقدام های خصمانه است. خطوط تماس خطوط موقتی است که برای رصد طرفی که به نقض آتش‌بس می پردازد ایجاد شده است. این خطوط با پایان یافتن برهه توقف اقدام های خصمانه، از بین می رود.
تقسیم مساله ای بود که بیگانگان نقشه آن را برای سوریه طراحی کرده بودند اما به لطف پایداری ملت و نیروهای مسلح سوریه ما این مساله را پشت سر گذاشتیم.

ولید معلم همچنین، افزود:
«به نظر می رسد سعودی و قطر هنوز پی به شکست شان در سوریه نبرده اند. این دو کشور در سوریه شکست خورده اند. این دو کشور وقتی به میزان شکستی که بر آنها وارد شده است پی ببرند ای بسا به این نتیجه برسند که با در نظر گرفتن منافع ملت های شان مواضع شان را تغییر دهند.

به طور عملی بر همگان مشخص شد که اروپا با وجود آنکه به لحاظ اقتصادی قوی است اما به لحاظ سیاسی از توانی هم سطح با توان اقتصادی خود بر خوردار نیست بلکه در زمینه سیاسی صرفاً پیرو آمریکاست. این کشورهای اروپایی به اسم دوستی با ملت سوریه، ملت سوریه را در محاصره اقتصادی قرار داده اند. پس از آنکه انبارهای تسلیحاتی گروه های تروریستی در شرق حلب کشف شد معلوم شد که بسیاری از سلاح ها ساخت اروپاست و اساساً اروپا بر ضد سوریه دست به توطئه زده است.

انگلیس از طریق وزیر خارجه خود مواضعی دیوانه وار علیه سوریه اتخاذ می کند. فرانسه اولین کشوری است که در اروپا شکست خواهد خورد زیرا ملت فرانسه از سیاست فرانسوا اولاند راضی نیست و به همین علت هم اولاند از شرکت در رقابت های انتخاباتی کنار کشید. من از کسانی هستیم که نسبت به ایجاد تغییر بنیادین در سیاست فرانسه خوشبین هستم.

دولت اوباما در حال رفتن است و مجبور است که خود را به دور از راه حل بحران سوریه نگه دارد. وقتی باراک اوباما فرمان تجهیز گروه های مخالف سوری را امضا می کند به معنای آن بود که آمریکا نمی خواهد بحران سوریه پایان پیدا کند بلکه به دنبال تداوم پیدا کردن این بحران بود. این اقدام آمریکا در جهت منافع ملت آمریکا نبود بلکه در جهت منافع اسرائیل بود. این اسرائیل، سعودی و قطر هستند که نمی خواهند بحران سوریه پایان پیدا کند. عربستان سعودی، قطر و نوچه های شان در سوریه شکست خورده اند.»

ولید المعلم در ادامه گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، گفت: موضع منطقه ای در قبال مساله سوریه موضعی سرگردان است؛ مثلاً کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حساب بسیاری روی ترامپ باز کرده اند و در نتیجه آنها نمی دانند که ترامپ چه رویکردی خواهد داشت. این کشورها در گذشته به دولت های آمریکا می گفتند هواپیماهایت را برای هدف قرار دادن معمر القذافی بفرست؛ یا می گفتند هواپیماهایت را برای هدف قرار دادن فلان رهبر و فلان کس بفرست و آمریکا نیز به نمایندگی از آنها چنین کاری می کرد و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز هزینه این اقدام های آمریکا را پرداخت می کردند. اما هم اکنون ترامپ صراحتاً گفته است که این کشورها باید هزینه برخورداری از حمایت آمریکا را پرداخت کنند. از این رو آنها نمی دانند که با دولت آتی آمریکا چگونه رفتار کنند. از همین رو این مساله آنها را وارد کما کرده است و آنها منتظرند ببینند در آینده چه رخ خواهد داد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار