ویزیت رایگان؛

پاسخ سوالات خود در زمينه "بیماری های ارتوپدی" را اينجا بخوانيد

سوالاتی که "کاربران باشگاه خبرنگاران" در قسمت"کلینیک آنلاین" مطرح کرده بودند، توسط "متخصصان ارتوپد" پاسخ داده شده است.

پاسخ سوالات خود در زمينه به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بخشی از پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت "کلینیک آنلاین" مطرح کرده بودند، منتشر شد.  
 
شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مطرح در آن بخش دريافت كنيد.
 
اما پاسخ سوالات برخي از کاربران درخصوص بیماری های ارتوپدی كه توسط حمید پدرام و علی اصغر معصومی متخصص ارتوپد داده شده است، به شرح زیر است:
 
درد همزمان در قسمت کمر و پشت ساق پا
حمید پدرام تخصص ارتوپد بیان کرد: بیشترین احتمال این است که دیسک  این فرد دچار آسیب شده است آخرین شاخه ای که بین مهره آخر کمری و اولین مهره لگنی خارج می شود S1  است که شاخه ای از عصی سیاتیک است و وقتی که با مشکل مواجه می شود با درد در ناحیه پشت ساق پا و کمر روبرو می شوند برای رفع این عارضه باید از مصرف داروهای ضد التهابی و انجام فیزیوتراپی کمک گرفت.
   
بیرون زدگی دیسک کمر 
پدرام اظهار داشت: به کمک MRI این بیرون زدگی تشخیص داده می شود و برای رفع این عارضه می توان از فیزیوتراپی، آب درمانی و اصلاح سبک زندگی بهره گرفت.به طور کلی بهبودی در 90 درصد این موارد با روش های غیر جراحی حاصل می شود.
 
درد در بازوی سمت چپ به هنگام ورزش کردن
پدرام عنوان کرد: بیشترین احتمال این است که شانه وی دچار مشکل شده است و برای درمان باید از داروهای ضد التهابی و فیزیوتراپی استفاده کرد و در صورتی که بهبودی حاصل نشد بر اساس MRI تصمیم گیری می شود.
 
درد زانو
پدرام یادآور شد: ابتدا باید به پزشک مراجعه شود و عکسبرداری انجام شود زیرا گاهی اوقات این درد می تواند ناشی از وجود تومور باشد. پس اگر با فیزیوتراپی و آب درمانی مشکل رفع نشد با توجه به نظر پزشک سایر اقدامات انجام می شود.
 
درد در بازو به هنگام تایپ کردن
پدرام تاکید کرد: به طور معمول تایپیست ها به دلیل کار کشیدن بیش از حد دچار درد مفصل می شوند پس باید با مراجعه به پزشک گاهی نیاز به آتل یا گچ گیری وجود دارد یا در ناحیه ای که درد دارد آمپول تزریق می شود بنابراین باید از داروهای ضد التهابی استفاده کند. همچنین ماساژ موضع با پماد و گرم نگه داشتن آن توصیه می شود.
 
درد پس از دویدن
علی اصغر معصومی متخصص ارتوپد تصریح کرد: در گروهی از افراد پس از دویدن فشار بین پوست بدن با استخوان( که (1-) میلی متر جیوه است) افزایش پیدا می کند بنابراین به هنگام شروع درد باید دویدن را متوقف کند و به مدت 2 تا سه دقیقه استراحت کند و دوباره دویدن را ادامه دهد.
 
معصومی توصیه کرد: برای جلوگیری از بروز این مشکل باید هفته اول روزی 30 دقیقه پیاده روی و بعد هفته دوم پیاده روی معمولی و تند و هفته سوم پیاده روی معمولی، تند و دویدن را انجام دهد.اگر باز هم درد وجود داشت از مسکن استفاده کند.
 
نشستن طولانی بر روی توالت ایرانی
معصومی عنوان کرد: در صورتی که زانوی آن قفل می شود باید روزی 300 تا 400 حرکت ورزشی برای تقویت عضله چهار سر زانویش  انجام دهد و اگر دارای اضافه وزن و چاقی است باید وزن خود را کاهش دهد.
 
دیسک و فاصله بین مهره های کمر
معصومی یادآور شد: دیسک به طور طبیعی وجود دارد ولی اگر این دیسک دچار ورم، فتق، پارگی و بیرون زدگی شود باید از بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کند و حتما ابتدا بشیند و سپس جسم را بلند کند.
 
علایم ساییدگی مفصل و درمان آن
معصومی تصریح کرد: در جوانان به ندرت ساییدگی مفصل مشاهده می شود مگر اینکه این افراد دچار روماتیسم استخوانی باشند یا مفصل  با شکستگی مواجه باشد پس باید معاینه و رادیوگرافی از زانوها، کمر و لگن ضروری است و برای رفع آن می توان از ورزش، داروهای ضدالتهاب ئ ترمیم کننده غضروف مفصل استفاده کرد.امروزه هم از سلول های بنیادی برای رفع ساییدگی مفصل کمک می گیرند.
 
انحراف انگشت کوچک دست به صورت مادر زادی
معصومی اظهار داشت: به طور معمول این بیماری انگشت کوچک هر دو دست را درگیر می کند که برای درمان آن انجام عمل جراحی پس از سن بلوغ ضروری است. 
 
درمان آرتروز خفیف
حمید پدرام متخصص ارتوپد بیان کرد: به طور معمول آتروز خفیف در سنین بالا اتفاق می افتد و برای تسکین دردهای آن از داروهای ضد التهابی مانند بروفن استفاده می شود.از دیگر روش های درمان آرتروز فیزیوتراپی، آب درمانی و ورزش های سبک به منظور تقویت عضلات جلو و پشت زانو است.
 
پدرام اظهار داشت:در صورتی که مبتلایان به آرتروز از درد رنج می برند باید از استخر و آب درمانی استفاده کنند ولی اگر درد ندارند پیاده روی، تند راه رفتن و دویدن می تواند مفید باشد.
 
پدرام عنوان کرد: دسته ای از داروهای گیاهی مانند پیاسکلیدین هستند که گرچه به اندازه داروهای ضد التهابی مانند بروفن موثر نیستند ولی برای تسکین دردهای خفیف آرتروز به خصوص در آن گروه از افراد که مشکل آن ها با مسایل روحی و روانی ارتباط مستقیم دارد، به کار می رود. همچنین ماساژ صحیح با استفاده از پماد و ژل های مختلف مانند پیروکسیکام نیز ضروری است.
 
قفل کردن زانو حین ورزش
پدرام تصریح کرد: درگیری زانو هنگام ورزش همراه با صدا بیشتر ممکن است به علت منیسک باشد که باید برای تسکین درد آن از مسکن و پماد استفاده شود و به منظور تقویت عضلات از فیزیوتراپی استفاده شود و برای تشخیص منشا دقیق صدا باید ام آر آی انجام شود.
 
درد در محل شکستگی پا
پدرام یادآور شد: ممکن است این شکستگی نزدیک مفصل باشد و سطح مفصل ناهموار می شود البته باید برای تشخیص به پزشک مربوطه مراجعه کند تا محل دقیق شکستگی بررسی شود.
 
از دست دادن رباط صلیبی
پدرام اظهار داشت: در گذشته این باور وجود داشت که در مواقعی که فرد ورزش نمی کند و رباط صلیبی اش را از دست داده است نیاز به عمل جراحی ندارد بنابراین درمان از دست دادن رباط صلیبی در افراد زیر 40 سال انجام عمل جراحی است زیرا  در صورت عمل نکردن امکان بروز آرتروز زودرس وجود دارد ولی اگر رباط صلیبی همراه با صدمه شدید مفصل باشد و دارای سن بالای 50 سال باشند.
 
پارگی منیسک داخلی
پدرام تاکید کرد: برای درمان پارگی منیسک داخلی بستگی به شدت آن دارد. اگر زیر یک سانتی متر( درجه ا و 2 و پایدار) باشد به طور خود به خود بهبود می یابد، در درجات بالا(3 و 4) درمان آن عمل جراحی است.
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۵۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
با سلام و خسته نباشید من ۳۱ سال سن دارم و کار نسبتا سنگین دارم. مچ دستم خیلی درد میکرد رفتم mri گرفتم و نتیجه اش اینگونه نوشته.
.ممنون از لطفتون.
آخرین اخبار