بیش از 45 درصد منابع منجمد سیستم بانکی از چرخه خارج است/ بانکداری الکترونیکی راهی برای مبارزه با فساد /نسل پنجم اینترنت در راه است

وزیر اقتصاد گفت:‌ در حال حاضر بیش از 45 درصد منابع منجمد شده سیستم بانکی از چرخه خارج شده و سیاست‌های فعلی دولت در راستای ساماندهی بدهی به نظام بانکی است.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان طیب نیا در ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با اشاره به آخرین وضعیت رشد اقتصادی کشور اظهار داشت: با فعالیت های انجام شده در دولت یازدهم شاهد مثبت شدن رشد اقتصادی و کاهش تورم از 40 درصد به کمتر از  10 درصد بوده ایم.

وی ادامه داد: تولید ناخالص در فصل اول سال جاری 5.4 درصد افزایش یافت و در مقایسه با تابستان سال 94 نیز  9.2 درصد رشد را تجربه کرد و همچنین در مجموع  شش ماهه نخست سال جاری رشد اقتصادی به 7.4  درصد رسید.

وی تاکید کرد: فروش نفت جهت رسیدن به این میزان رشد موثر بوده اما نباید از سهم بخش کشاورزی نیز غافل شد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به اهداف سند چشم‌انداز 1404 اظهار داشت: دستیابی به رتبه نخست اقتصادی فناوری و علمی در سطح منطقه و ارتباطات سازنده درحوزه روابط بین‌الملل از مهم‌ترین برنامه‌های دولت تا سال 1404 است که سیستم بانکی و اقتصادی کشور می‌تواند نقش بسزایی در دستیابی به این مهم ایفا کند.

وی تأکید کرد: در فرآیند جهانی شدن باید از فناوری‌های نوین و به طور کلی نظام‌های اقتصادی الکترونیکی بهره برد تا بتوان علاوه بر تعامل با نظام‌های بانکی بین‌المللی جذب سرمایه و تأمین مالی را انجام داد.

طیب نیا با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: بر اساس بند 9 سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نظام مالی کشور باید ضمن اصلاح و تقویت همه جانبه پاسخگوی نیازهای اقتصاد و ایجاد زمینه‌های ثبات آن باشد به طوی که شفافیت در اقتصاد در راستای جلوگیری از فعالیت‌های مفسدانه صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم صادرات نفت و درآمدهای ناشی از آن به طرز چشمگیری کاهش یافت و در تنگناهای شدید بودجه‌ای قرار گرفت بنابراین اگر دولت برای کاهش همزمان رکود و تورم اقدامی نمی‌کرد فشار جدی بر دهک‌های پایین جامعه وارد و تداوم حیات واحدهای تولیدی از بین می‌رفت.

وزیر اقتصاد و امور دارایی تأکید کرد: در حال حاضر طبق ادعای مقامات کشور بیش از 45 درصد منابع منجمد شده سیستم بانکی از چرخه خارج شده و سیاست‌های فعلی دولت در راستای ساماندهی بدهی به نظام بانکی است.

طیب نیا یادآور شد: در حالی که حجم بدهی نسبت به ادوار گذشته افزایش چشمگیری داشته هنوز بدهی‌های دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی در مقایسه با سایر کشورهای جهان رقم بسیار پایینی است.

وی افزود: حجم بالای بدهی‌ها مشکل اصلی دولت نیست بلکه نابسامانی‌ها چالش اصلی این روزهای نظام بانکی کشور بوده است که بر همین اساس دولت برنامه منظم و منسجمی را برای ساماندهی بازار بدهی طراحی نموده که وضعیت قانونی زمینه را برای تسویه بخشی از بدهی‌های دولت به نظم بانکی فراهم کرده است.

طیب‌نیا در پایان اظهار کرد:  نظارت موثر، ثبات اقتصاد کلان و خرد، بازارهای مالی و شفافیت در عملکرد بازار به نحوی که نظام پولی و بانکی به شرایط مطلوبی دسترسی پیدا کند از اولویت‌های اول این وزارتخانه است.

نسل پنجم اینترنت پل ارتباط با دنیای الکترونیک بانکی

واعظی وزیر علوم ارتباطات در ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در خصوص نقش آی.سی.تی در نظام های الکترونیکی بانکی اظهار داشت: اگر ادعا می‌کنیم به دنبال دولت الکترونیکی هستیم  باید بانکداری الکترونیکی را گسترش دهیم چراکه امروز دنیا با سرعت بالایی به سمت گسترش خدمات الکترونیکی بانکی گام برداشته است.

وی تصریح کرد: بعد از اجرای برجام همه شاخص های اقتصادی کشور روند صعودی به خود گرفتند اما دولت فقط به فکر توسعه اقتصاد نیست، بلکه گسترش متوازن همه زیرساخت های فرهنگی،اجتماعی، سیاسی در دستور کار قرار دارد.

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به گسترش استفاده از پرداخت های تلفن همراه در دنیا اظهار داشت: در سال 2015 درآمد پرداخت موبایلی( موبایل پیمنت) 450 میلیارد دلار بوده که پیش بینی می شود این میزان در سال 2019 به بیش از هزار میلیارد دلار برسد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: برهمین اساس هدف بر افزایش سرعت اینترنت و گسترش پهنای باند بوده تا بتوانیم بانکداری الکترونیکی نوین را مانند سایر کشور های پیشرفته به خدمت بگیریم.

وی با اشاره به ظرفیت های ایجاد شده در راستای توسعه خدمات الکترونیکی،گفت: در حوزه تقویت زیر ساخت ها 12 هزار میلیارد تومان هزینه شده که تامین هشت هزار میلیارد آن برعهده بخش خصوصی بوده است و همچنین براساس برنامه ششم توسعه باید 60 هزار میلیارد دیگر سرمایه گذاری صورت بپذیرد.

واعظی در پایان تاکید کرد: در حال برنامه ریزی برای اجرای نسل پنجم ارتباطات هستیم تا فصل جدیدی از همکاری در نظام الکترونیکی بانکی آغاز شود.

حداقل سازی هزینه و حداکثر سازی سرعت گردش پول هدف اصلی بانکداری الکترونیک

 ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز در ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت درخصوص آخرین وضعیت عملکرد بانک مرکزی در راستای ترویج بانکداری الکترونیکی اظهار داشت: تسهیل فرآیند گردش پول یکی از ارکان اصلی بانکداری نوین است که باید در جهت افزایش بهره وری آن و کلیه نظام های پرداخت گام برداشت.

وی تاکید کرد:حداقل سازی هزینه و حداکثر سازی سرعت گردش پول و تامین نقدینگی بدون افزایش پایه پولی از دیگر اهدافی است که بانک مرکزی در راستای تحقق آن گام بر می دارد.

رییس کل بانک مرکزی  با اشاره به تراکنش های انجام شده در سال جاری اظهار داشت: سهم ارزش پرداخت الکترونیک کشور"شاپرک" به تولید ناخالص  96 درصد است و با فعالیت های انجام شده در بهبود زیر ساخت ها نظام الکترونیکی سهم تراکنش های موفق به بالای 99 درصد رسیده است.

سيف همچنین عنوان کرد: حفظ ثبات نظام هاو تأمين ابزارهای پرداخت و استاندارد سازی و و يكپارچه سازی زيرساختارهای بانكداری الكترونيک إز جمله مهمترين اولويت های بانک مركزی است.


وی افزود: اولين وظيفه بانک مركزی حفظ ثبات نظام های پرداخت و جلوگيری از ايجاد اخلال در آن است چرا كه تبعات منفی زيادی در نظام مالی كشور بدنبال خواهد داشت.


رئيس بانک مركزی تصريح كرد: امروزه طراحی اسكناس غيرقابل جعل جای خود را به تعيين استانداردها و نظارت خاص و توسعه زير ساخت ها و بكارگيری نرم افزارها و ابزار نوين بانكداری داده است.

وی با اشاره به اينكه يكی از وظایف مهم بانک مركزی تامين امنيت مالی و نظام های پرداخت است اظهار داشت:با توجه به اينكه بانک ها انگيزه كافی در بكارگيری ابزارهای نوين جهت تأمين امنيت نظام های پرداخت را دارند، بانک مركزی در  طراحی مجدد زيرساخت ها در جهت تحقق بهتر تأمين امنيت اقدامات موثری انجام داده است.

سیف در خصوص برخی اخبار منتشر شده مبنی بر عرضه ارز 3600 تومانی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی انجام شده مقرر شد تا در لحظه گشایش اعتبار 10 درصد ارزش ریالی علی الحساب  و مابقی تا زمان حمل کالا باقی بماند، دو نرخ مقایسه می‌شود و هر کدام کمتر بود مبنای محاسبه ارز واردات قرار می گیرد یعنی نرخ بازار آزاد روز گشایش با نرخ بازار آزاد روز مبادله اسناد، تا یک حاشیه امن برای مشتریان بوجود آید و نگرانی از بابت افزایش یا کاهش ناگهانی نرخ ارز نداشته باشند.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص ایجاد بستر پرداخت موبایلی (موبایل پیمنت) در کشور اظهار داشت: در حال حاضر بستر های لازم برای دسترسی به این فناوری وجود نداشته و باید سرعت اتصال و انتقال داده ها تقویت شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار