موزه هنرهای معاصر و فرهنگسرای نیاوران میزبان جشنواره تجسمی فجر/ افرایش دو برابری جوایز

اولین نشست رسانه‌ای نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر برگزار شد.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین نشست رسانه‌ای نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر برگزار شد.

در این نشست خبری، مجتبی آقایی دبیر کل نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، جمشید حقیقت شناس دبیر هنری و عبدالرحیم سیاه‌کارزاده دبیر اجرایی جشنواره حضور داشتند.

در ابتدای این نشست آقایی با اشاره به گستردگی هنرهای تجسمی گفت: به لحاظ کثرت هنرمندان و رشته‌های موجود در این حوزه از گستردگی بالایی برخوردار هستیم که آن را با سایر رشته‌ها متمایز می‌کند.
 
نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با حمایت دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، از 3 لغایت 30 بهمن در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: در نهمین دوره از جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی در همین راستا ما بر آن شدیم تا با استفاده از برنامه‌هایی تازه هرچه بیشتر از ظرفیت‌های تجسمی بهره‌مند شویم. این دوره از جشنواره با تغییراتی نسبت به سال گذشته از سوم بهمن تا 30 ام در موزه هنرهای معاصر و فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. در موزه آثار بخش اصلی که فراخوان آن منتشر شده بود، به همراه آثار مهمانان خاص به نمایش گذاشته می‌شود و در فرهنگسرای نیاوران نمایش بخش بین‌الملل و مفاخر هنرهای تجسمی را خواهیم داشت.

وی در خصوص یکی از تغییراتی که امسال در این جشنواره لحاظ شده است، عنوان کرد: ما همیشه با یک روال سنتی شاهد هم‌نشینی رشته‌های تجسمی بودیم و امسال این هم‌نشینی به هم‌افزایی تبدیل شده است؛ یعنی گرایش‌های رشته‌ای که پیش از این موجب ضعف جشنواره شده بود، توسعه پیدا کرده و تبدیل به یک هم‌افزایی شده است. چراکه بسیاری از رشته‌ها چون معماری و مواردی از این دست نیز بین گرایش‌های هنرهای تجسمی قرار گرفته‌اند و امسال رویکرد اصلی ما بین رشته‌ای و استفاده از ظرفیت‌های توأمان است. علاوه بر اینها تقویت رویکرد بین المللی و تبدیل این جشنواره به یک جریان فاخر که با بقیه جشنواره‌ها و دوسالانه‌های موجود در کشور تفاوت داشته باشد، یکی دیگر از اهداف و رویکردهای ما در این دوره از جشنواره بود.

آقایی با اشاره به آمار کلی شرکت‌کنندگان تصریح کرد: در این دوره حدود 13 هزار متقاضی داشته‌ایم که شورای هنری از بین آنها حدود 5 هزار و 400 اثر را ثبت و گزینش کرده است و پس از تشکیل 15 جلسه شورای بازبینی متشکل از پنج نفر از اعضای شورای هنری و هنرمند مطرح بین‌المللی، انتخاب‌های نهایی را انجام می‌دهند. در این دوره تاکنون 125 اثر برای بازبینی نهایی از 45 هنرمند تهرانی و 65 هنرمند شهرستانی و 10 هنرمند از سایر کشورهایی چون برزیل، ترکیه، کره شمالی، هند، صربستان و اوکراین برای بازبینی انتخاب شده‌اند.

وی افزود: یکی دیگر از رخدادهای این دوره هم زمانی روز افتتاحیه با معرفی فعالان و حامیان هنرهای تجسمی در حوزه‌های اطلاع رسانی، نشر، دستگاه‌های فعال، سازمان‌ها، نگارخانه‌ها و ... است. همچنین تجلیل و نکوداشت از 9 تن از بزرگان هنرهای تجسمی نیز که در سه دهه پس از انقلاب کوشش‌های ارزشمندی در حوزه خلق اثر کرده اند نیز از بخش‌های دیگر جشنواره امسال است. در کنار این اقدامات همایش سه روزه‌ای از هفته سوم بهمن با عنوان خوانش هنر که در آن به بحث استیتمنت نویسی می‌پردازیم، برگزار می‌شود.

آقایی اظهار کرد: به طور کلی در این جشنواره همه در تلاش هستیم تا هنر تجسمی امروز ایران را ارتقاء دهیم و بسیار خرسندم که آثاری را در بین کارهای منتخب می‌بینیم که آیینه تمام نمای دغدغه‌های هنرمندان به عنوان حسگرهای جامعه هستند.

دبیر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به یکی از نواقص این جشنواره و تلاش برای بهبود آن اظهار کرد: یکی از ضعف‌هایی که ما با آن روبرو هستیم، مسئله بین‌المللی بودن جشنواره است که در این راستا تلاش ما بر این است تا با تدوین این جشنواره به یک رخداد تأثیرگذار هنری، مفهوم واقعی بین المللی بودن را در آن پدیدار کنیم. اتفاقی که میسر نمی‌شود مگر با پرداخت دقیق به آن و ثبات مدیریتی در برگزاری دوره‌های گوناگون این جشنواره.

آقایی خاطرنشان کرد: در این دوره از جشنواره علاوه بر نمایشگاه‌ها و همایش‌های مذکور، به جای بخش فیلم بخش‌های جدیدی در قالب ویدئو آرت و هنرهای چند رسانه‌ای خواهیم داشت و در کل امیدواریم، در این دوره با تصمیمات اتخاذ شده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های موجود در هنرهای تجسمی بهره‌مند شویم.

در ادامه این نشست جمشید حقیقت شناس دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر اظهار کرد: ما امسال تمایل داریم تا نسبت به دوره گذشته رشد تساعدی داشته باشیم. در سال قبل اعلام کردیم که سه درصد از بضاعت هنرهای تجسمی مورد استفاده قرار گرفته و امسال امیدواریم به 9 درصد هم برسیم.

وی با اشاره به یکی از مشکلات موجود برای عرضه هنرهای تجسمی گفت: یکی از مشکلات عمده ما در حوزه تجسمی نبود مکان‌های مناسب برای عرضه فعالیت‌های رشته های گوناگون این حوزه بوده و این اتفاق همچنان در حال گسترش است. به عنوان مثال سال گذشته به جهت نبود فضای کافی، شاهد عدم راهیابی درصد زیادی از آثار به نمایشگاه بودیم.

حقیقت‌شناس تصریح کرد: اتفاقی که امسال در انتخاب کارها رخ داده، گزینش آنها بر اساس تأثیرگذاری کارها بوده است؛ نه صرف تکنیک و اصول و در همین راستا در این دوره شاهد آثاری هستیم که بازتاب مناسباتی از فضای اجتماعی، فرهنگی و چالش‌هایی است که در این حوزه‌ها وجود داشته‌اند. به نظر می‌رسد در این دوره هنرمندان یک بازبینی گسترده در کارهایشان کرده‌اند. علاوه بر اینها وجود بخش ویدیو آرت، پرفورمنس و بهره‌گیری از فضای چند رسانه ای موجب گستردگی بیشتر این دوره از جشنواره شده است. همچنین امسال هزینه کمکی به هنرمندانی که آثارشان به جشنواره راه پیدا کرده، از پانصد هزار تومان به یک میلیون تومان رسیده است و جوایز هم دو برابر شده‌اند.

وی اضافه کرد: امسال طی جلسات گوناگونی بعد از داوری گروهی که انجام شد، از چهارم تا هفتم دی ماه گروهی از داوران بازبینی مجددی را به آثار هنرمندان معترض اختصاص داده‌اند.

حقیقت‌شناس در ادامه با اشاره به اهداف این دوره از جشنواره گفت: امسال رویکرد ما این بود تا کیفیت را بالا ببریم به همین جهت وقتی که وارد نمایشگاه‌ها می‌شویم با فضایی نو که به جهت بینابینی بودن رشته‌ها و اعمال انتخاب آثار تأثیرگذار شکل گرفته است، روبرو می‌شویم.

وی همچنین گران بودن هنرهای تجسمی را عامل کم رونق بودن بخش بین‌الملل خواند و افزود: هنرهای تجسمی به ویژه برای انتقال آن از یک کشور به کشور دیگر بسیار هزینه بر است و نیازمند بودجه و سرمایه‌گذاری تدوین شده است. ما امیدواریم تا با پرداخت دقیق تر به این موضوع در دوره‌های آتی شاهد گسترش بخش بین‌الملل باشیم. امسال نیز از کشورهایی که پتانسیل بالایی در زمینه هنرهای تجسمی داشتند، دعوت کردیم و شاهد نمایش آثاری از کشورهای اسپانیا و برزیل در قالب ویدئو آرت و پرفورمنس خواهیم بود.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار