کرمانشاه؛

بازنگری زمین های آلوده به مین

دو هزار هکتار از اراضی "نفت‌شهر" و "سومار" برای جست و جوی مین‌های به جای مانده احتمالی از دوران جنگ تحمیلی بازنگری می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ نعمت‌الله نازپرورده گفت: اگر این بازنگری انجام نمی‌شد، امروز تعداد زخمی و کشته‌های ناشی از انفجار مین 10 برابر بود.

وی با اشاره به انفجارهای مینی که گاهی در مناطق مرزی از جمله قصرشیرین، نفت شهر و سومار رخ می‌دهد، اظهار کرد: روند انفجار مین در این مناطق کاملا نزولی است و شاید از 10 مورد انفجار مینی که در سال رخ می‌دهد، فقط دو مورد آن به دلیل برخورد مردم با مین باشد و مابقی انفجار ناشی از خنثی‌سازی است.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری قصرشیرین معتقد است در این سال‌هایی که از جشن پاکسازی مین گذشته تعداد افرادی که به دلیل انفجار مین کشته و مجروح شدند نیز کاهش قابل توجهی داشته است.

  وی با اشاره به جشن پاکسازی مینی که سال 89 در استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: اگرچه روند انفجارها نزولی شده، اما همین تعداد کم نیز نباید رخ دهد.

به گفته این مسئول، بر اساس استانداردهای بین‌المللی دقت پاکسازی مین 95 درصد است و همین استاندارد هم در پاکسازی اراضی منطقه اعمال شده است.

وی تاکید کرد: البته مشکل ما در زمین‌های زراعی و کشاورزی بسیار کم است و مواردی که وجود دارد نیز عمدتا در منابع طبیعی و خصوصا در منطقه "نفت‌شهر" است.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری قصرشیرین در ادامه از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از انفجارهای مین یاد داد و گفت: از حدود سه یا چهار سال قبل، یعنی تقریبا کمی بعد از جشن پاکسازی، بازنگری حدود دو هزار هکتار از اراضی نفت‌شهر و سومار آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

به گفته نازپرورده، اگر این بازنگری صورت نمی‌گرفت تعداد کشته و زخمی‌های ناشی از انفجار مین در منطقه 10 برابر بود.

وی تصریح کرد: وزارت کشور بودجه میلیاردی برای این بازنگری اختصاص داده است.
 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.