راستگو مطرح کرد؛

امروز زنان چوب اجرا نشدن اصل بیست و یکم قانون را می‌خورند

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر تهران گفت: امروز زنان چوب اجرا نشدن اصل بیست و یکم قانون را می خورند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ الهه راستگو عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران از زنان سرپرست خانوار به عنوان آسیب پذیر‌ترین اقشار جامعه یاد کرد و اظهار داشت: اگرچه کودکان کار و افراد کارتن خواب نیز  از مصادیق بارز آسیب و نیازمند توجه جامعه و مسئولان به شمار می‌روند، اما نگاه ریشه ای به وضعیت زنان سرپرست خانوار و بررسی علل وقوع این پدیده بیانگر آن است که افزایش طلاق بیش از فوت همسران از نقش برجسته تری برخوردار بوده و در صورت برنامه ریزی صحیح برای این گروه آسیب دیده با پدیده هایی نظیر کارتن خوابی، کودکان کار، ارتکاب برخی جرایم و دیگر آسیب های ناخواسته از سوی این زنان و فرزندان آن ها که در برخی موارد کم کاری هایی صورت گرفته، مواجه نخواهیم شد.

وی با بیان این که موضوعات  مرتبط با زنان سرپرست خانوار باعث شده تا امروز  وضعیت این افراد به عنوان مسئله اجتماعی مورد توجه قرارگیرد، افزود: بی توجهی مسئولین به این مسئله تنها تعمیق آسیب های اجتماعی  و بحرانی شدن شرایط را موجب خواهد شد.

*زنانه شدن آسیب های اجتماعی  مرتبط با فقر است 

رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران از اشتغال و کارآفرینی به عنوان مهم‌ترین مطالبه به حق زنان سرپرست خانوار  یادکرد و گفت:  درآمد ناچیز ناشی از اشتغال کاذب، امروز این گروه از زنان را در ردیف فقیر ترین افشار جامعه  قرار داده و از آن جایی که ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در فقر بوده، زنانه شدن آسیب ها را می توان مرتبط با این امر دانست.

راستگو از دستفروشی، سبزی پاک کنی و کارگری در منازل و برخی کارگاه‌های تولیدی و مستعد آسیب اجتماعی به عنوان فرصت های شغلی این افرد یاد کرد و گفت: این درحالی است که در قانون اساسی تأکید ویژه ای به حمایت از زنان و ايجاد بيمه خاص برای بيوگان و زنان سالخورده و بي سرپرست شده است.

*لاینحل ماندن موضوع اقشار آسیب پذیر علی رغم وجود قانون 

وی با طرح این پرسش که چرا علی رغم برخورداری از قانون موضوعات مرتبط با  اقشار آسیب پذیر لاینحل مانده تأکید کرد: بخشی از این امر صرف نظر از ناکارآمدی نظام های بیمه گر مرتبط با عدم الزام آوری قانون بوده و متأسفانه این مسئله ای است که در بسیاری از موضوعات دیگر نیز مطرح است.

رئیس کمیته مشارکت های مردمی شورای اسلامی شهر تهران  با بیان این که تمامی دستگاه‌ها بنابر وظایف محول شده، مکلف به رفع مشکلات مردم شده اند، افزود:  عدم اجرای قانون بیانگر تخطی نهاد موظف شده و این که چرا این سازمان ها  مورد سوال قرار نمی گیرند، جای بسی سوال و تأمل است.

راستگو  با بیان این که عدم حمایت دولت، رفاه اجتماعی زنان سرپرست خانوار و دیگر طبقات ضعیف را در ردیف پایین ترین اقشار جامعه موجب شده، تصریح کرد: تعارض نقش این زنان و این که باید به تنهایی تمامی مشکلات اقتصادی، خانوادگی و تربیتی خانواده را  متحمل شوند، شرایطی را در این افراد موجب شده که  رفع تبعات آن نیازمند صرف هزینه فراوان است.

وی بسیاری از معضلات و چالش های امروز جامعه را مرتبط با  فقدان سیاست و نگاه پیشگیرانه مسئولان عنوان کرد و گفت: متأسفانه این رویه در تمامی حوزه ها حاکم بوده و جز تحمیل هزینه‌های سنگین و لاینحل ماندن موضوعات نتیجه دیگری به دنبال نداشته است.

عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به اصل بيـست ويكـم قـانون اساسـي اشاره کرد و گفت: مطابق این اصل، دولت‏ موظف‏ است‏ حقوق‏ زنان را در تمام‏ جهات‏ با رعايت‏ موازين‏ اسلامي‏ تضمين‏ کند و امور زير را انجام‏ دهد، ايجاد زمينه‌های‏ مساعد برای‏ رشد شخصيت‏ زن‏ و احيای حقوق‏ مادی‏ و معنوی‏ او، حمايت‏ مادران‏، به خصوص‏ در دوران‏ بارداری‏ و حضانت‏ فرزند و حمايت‏ از كودكان‏ بی‏ سرپرست‏، ايجاد دادگاه‏ صالح‏ برای‏ حفظ كيان‏ و بقای‏ خانواده‏، ايجاد بيمه‏ خاص‏ بيوگان‏ و زنان‏ سالخورده‏ و بی‏ سرپرست‏ و  اعطای‏ قيمومیت‏ فرزندان‏ به‏ مادران‏ شايسته‏ در جهت‏ غبطه‏ آن ها در صورت‏ نبودن‏ ولی‏ شرعی‏ که بر این اساس می‌توان اذعان داشت که زنان بیش از هر چیز چوب عدم اجرای قانون را می‌خورند، نه خلأهای موجود.

*قانون و طرح های کاغذی ریشه بسیاری از مشکلات موجود است

راستگو با بیان این که قانون و طرح های کاغذی امروز نه تنها برای زنان سرپرست خانوار و اقشار آسیب دیده دردسر ساز شده که ریشه بسیاری از مشکلات موجود است، افزود: نهادهای نظارتی باید در این حوزه با جدیت بیشتری عمل کنند و رفع مشکلات مردم را وظیفه اول و آخر خود قرار دهند.

وی به عملکرد سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: سمن های تخصصی این حوزه با نگاه ریشه ای به مسئله زنان سرپرست خانوار، مهارت آموزی را اولویت و لازمه کارآفرینی و توانمندسازی این گروه از اقشار جامعه قرار داده اند، به طوری که مشکلات اقتصادی تعداد بسیاری از این افراد پس از برخورداری از مهارت های لازم و اشتغال در کارگاه های ایجاد شده، مرتفع شده است.

رئیس کمیته مشارکت های مردمی شورای اسلامی شهر تهران همچنین عملکرد ستاد توانمندسازی شهرداری تهران را یاد آور شده و افزود: بیش از یک هزار و 500 زن سرپرست خانوار پس از کسب آموزش‌های لازم، صاحب شغل پایدار شده اند.

راستگو خاطرنشان کرد: با توجه به اقدام تخصصی سازمان های مردم نهاد و عملکرد درخشان آن‌ها در تمامی حوزه ها به خصوص آسیب های اجتماعی، قطعا تسهیل شرایط برای این گروه‌های غیرانتفاعی و مردمی و همچنین کاهش مشکلات در بسیاری از حوزه ها را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار