معمای رشد اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم

با وجود ارائه آمارهایی از کاهش نرخ تورم و رشد اقتصادی اما گزارش برخی منابع حاکی از کاهش محسوس قدرت خرید و تاثیر آن بر رکود کشور است.

معمای رشد اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردمبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  با وجود روند صعودی رشد اقتصادی اما از  قدرت خرید افراد جامعه کاسته شده است و به گفته کارشناسان کاهش ارزش پول ملی یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در این مسیر است.

بر اساس گزارش اخیر خبرگزاری آسوشیتدپرس طی 10 سال گذشته تا کنون ارزش پول ایران از 920 تومان در برابر یک دلار به حدود 4000 تومان کاهش یافته که این حدود 450 درصد افت ارزش است و قدرت خرید مردم نیز در این مدت 20 درصد کاهش یافته است؛ همچنین طبق گزارش مرکز آمار قدرت خرید هر هزار تومان درسال 84 امروز به 266 تومان رسیده که کاهشی 734 درصدی را نشان می دهد.

کارشناسان معتقدند تورم،رکود بازار،بیکاری، افزایش نرخ ارز و عدم تطابق سطح درآمدها با نرخ تورم ازمهمترین عوامل کاهش قدرت خرید مردم در سال های گذشته بوده است.


لزوم کاهش تورم و افزایش سطح درآمد

حمید رضا بیگ زاده  کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،در خصوص کاهش قدرت خرید مردم گفت: تورم و قدرت خرید رابطه معکوسی با هم دارند بطوریکه با کاهش تورم، قدرت خرید مردم افزایش می یابد و با افزایش آن از قدرت خرید کاسته می شود.

وی افزود: کاهش تورم در سال های اخیر از 40 درصد به 8/5 درصد، سرآغازی برای افزایش قدرت خرید و رونق بازار محسوب می شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برای رونق بازار و مناسب شدن قدرت خرید باید  تعادل را میان سطح درآمد ها و کاهش تورم برقرار ساخت، اظهار داشت: پیش بینی هایی در برنامه سال آتی دولت صورت گرفته که با حفظ نرخ تورم کنونی،سطح درآمد مردم افزایش یابد تا از این طریق به قدرت خرید کمک شود.

بیگ زاده با اشاره به اینکه کاهش تورم به میزان فعلی هنوز تاثیر مناسبی بر رونق اقتصادی نداشته تصریح کرد: با توجه به تورم انباشته شده در دوره های قبل با وجود تک رقمی شدن نرخ تورم  در سالهای اخیر هنوز تاثیر محسوسی بر اقتصاد کشور و افزایش قدرت خرید مردم نداشته است.

کارشناس اقتصادی بیان کرد: رشد اقتصادی در قدرت خرید مردم تاثیر بسزایی دارد و درصورت حفظ روند رشد اقتصادی در همه بخش ها،بازارها رونق می گیرد و به تبع آن قدرت خرید مردم نیز افزایش خواهد یافت.

وی در پایان افزایش بهره وری در کنار اشتغال زایی مناسب و کاهش هزینه های تولید محصولات کشاورزی را از معقولاتی دانست که در رشد اقتصادی کشور و بهبود معیشت مردم تاثیرگذار است.

کاهش ارزش پول دلیل اصلی کاهش قدرت خرید 

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: مهمترین عامل کاهش قدرت خرید مردم در ماه های گذشته نوسانات نرخ ارز بویژه افزایش نرخ دلار است.

عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس تصریح کرد: برای افزایش قدرت خرید مردم باید نسبت به تثبیت نرخ ارز اقدام کنیم.

جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به اینکه کاهش قدرت خرید تبعات منفی بسیاری بر اقتصاد کشور دارد بیان کرد: این پدیده موجب رکود بیشتر بازارها و برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا خواهد شد بنابراین باید هر چه سریع تر راهکارهای افزایش قدرت خرید مردم ارائه و اجرایی شود.

به گفته وی ارزش یک میلیون تومان پول در سال گذشته امروز 800 هزار تومان است بنابراین با افزایش درآمدها نیزاین کاهش جبران نشده و باید اقدامی در جهت ثبات ارزش پول ملی انجام داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mohsen
۱۷:۵۱ ۱۴ دی ۱۳۹۵
پنجاه درصداین کاهش قدرت خریدتوسط بیمه
سلامت پوشش داده شده والباقی نوسانات سیاسی بازارارزهست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۴ دی ۱۳۹۵
به نظر من بهترین راه افزایش قدرت خرید افزایش حقوق هست. حقوق که باشه همه چیز حله. در کنارش هم شغل باشه
Iran (Islamic Republic of)
Sadeg
۱۲:۵۵ ۱۴ دی ۱۳۹۵
یه سر کتاب قلعه حیوانات رو مرور کنید ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۴ دی ۱۳۹۵
کو کسی که اینا رو بفهمه....
آخرین اخبار