نشست خبری شورای عالی قرآنی برگزار شد

نشست خبری ششمین دوره ارزیابی و اعطای گواهینامه تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن چهاردهم دیماه در سالن همایش‌های شورای عالی قرآن کریم برگزار شد.

نشست خبری شورای عالی قرآنی برگزار شد

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛محمدتقی میرزاخانی رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن و مدیر برنامه‌ریزی و اجرایی دبیرخانه ارزیابی قاریان و مدرسان در ابتدا گفت: در دوره قبلی ارزیابی و اعطای گواهینامه که دیماه سال گذشته برگزار شد279 نفر شرکت کردند و از این تعداد 63 نفر در یکی از درجات یک تا چهار گواهینامه خود را دریافت کردند از این 63 نفر 46 قاری و17 مدرس قرآن بودند. تمامی شرکت‌کنندگان از 16 استان کشور شرکت کردند.

وی افزود: این گواهینامه به تایید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای عالی قرآن به برگزیدگان اعطا شد طبق سنوات گذشته اردیبهشت ماه از این برگزیدگان تقدیر به عمل خواهد آمد.

رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن ادامه داد: در مجموع پنج دوره ای که این مدارک اعطا شده است 187 نفر این مدارک را دریافت کردند که از این بین 101 نفر قاری و 86 نفر مدرس هستند همچنین 45 نفر از این تعداد از بانوان و 142 نفر از برادران هستند بنابراین یک پنجم شرکت‌کنندگان موفق به اخذ مدرک شدند.

میرزاخانی اضافه کرد: دو اتفاق مهم در این دوره‌ها افتاد نخست برگزاری نخستین دوره آموزش عالی قاریان شاخص و دیگر تقدیم گواهینامه افتخاری درجه یک به خانواده اساتید چون شهید محسن حاجی‌حسنی و شهید دانش و همچنین گواهی درجه دو به شهیدان سعیدی ، باقی و مشعلی اهدا شد.

سید علی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن و دبیر شورای ارزیابی قاریان در ادامه نشست به خبرنگاران گفت: اعطای مدارک در دو بخش آموزش و ارتقاء صورت می‌گیرد آخرین دوره اعطای مدارک قرآنی یک سال و نیم به طول انجامید و بالغ بر 70 جلسه آموزش مفصل برگزار شد.

وی افزود: در یک مجموعه کارگاه‌های عملی مهندسی تلاوت و با حضور قاریان به نام اعطای گواهینامه تخصصی قرآن کریم انجام شد.

سرابی در خصوص دوره‌های گذشته گفت: متاسفانه سال‌های پیش با حضور کمرنگ قاریان بین‌المللی مواجه بودیم اما به لطف خدا این مسئله امسال با حضور قاریان بین‌المللی حل شد به لطف خدا امسال دوره‌های اعطای مدارک و آزمون کارآمدتر برگزار می‌شود و سعی داریم قاریان ممتاز را به سمت دریافت گواهی و کامل کردن دانش نظری و مهارت‌های خودشان سوق دهیم.

وی ادامه داد: برگزاری این دوره‌ها در جهت دهی جریان قرآنی و عمق بخشیدن به دانش نظری و تکمیل معلومات تنقیحی و علمی است چند سالی است که مسیر درخشان قرآنی با برنامه‌های شورای عالی قرآن پر رنگ تر برگزار می‌شود.

سرابی در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر حضور نداشتن قاریان بین‌المللی بیان کرد: عدم شرکت بزرگان در آزمون‌های ارزیابی تعبیری به تکبّر آنان نمی‌شود نوع برگزاری آزمون ها به گونه‌ای طراحی شده که برخی از خواص با وجود مراتب بالای مسابقاتی که طی کرده اند حاضر نیستند در آزمون‌های ابتدای شرکت کنند و این یک موضوع طبیعی است این طرح یک طرح عمومی است و برای نخبگان قرآنی باید طرحی مناسب سازی شده در نظر گرفت.

وی در خصوص اعطای امتیاز به نفرات برتر آزمون اظهار کرد: ما مزایایی برای نفرات برتر در نظر گرفتیم از جمله طبق ضوابط بنیاد نخبگان نفرات برتر را جذب می‌کند این امتیازات برای جامعه قرآنی که توانایی برگزیدگی در مسابقات مهم قرآنی را ندارند جذابت دارد و به نوعی به آنها انگیزه می‌دهد و همچنین هیات دولت پذیرفته است که انشاالله در سال‌های آینده نفرات برتر بدون کنکور بتوانند در مقطع بالاتر از مقطع فعلی خود در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند مزایایی در خصوص اعزام نفرات برتر به مسابقات بین المللی در خارج از کشور اعطا شده است و همچنین در خصوص استخدام قاریان برتر نیز تلاش‌هایی انجام شده در کل باید بگویم مزایا در نظر گرفته شده مزایای کمی است و انشاالله باید بهبود پیدا کند.

قائم مقام شورای عالی قرآن در ادامه گفت: از اساتید دیگر کشورها نیز در این دوره شرکت می‌کنند و در دوره‌های قبل هم آنها حضور داشتند از جمله احمد ابوالقاسمی که در دوره نخست حضور پیدا کرد.

سرابی در پاسخ به خبرنگار مبنی بر محبوبیت برخی از قاریان با وجود شرکت نکردن در هیچ یک از مسابقات مهم و یا قرائت در صدا و سیما گفت: تعداد کسانی که در جامعه قرآنی محبوب هستند اما در هیچ یک از چارت‌ها حضور ندارند به دلیل ویژگی‌های خاص آنها تعداد آنها نیز به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد محبوبیت آنها قطعا به دلایل مهارت‌های غیر قرآنی مانند سن و سال کم و چهره زیبایشان بوده است برنامه‌های شورای عالی انقلاب به گونه‌ای برنامه ریزی شده که منحصر فقط به اعطای گواهینامه نباشد و در تحقق معنای قرآن نیز کمک کند ما تصمیم داریم کمال علمی و فنی یک قاری را به صورت شفاف ترسیم کنیم.

دبیر شورای ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم در خصوص عناوین قرآنی گفت: عنوان قاری بین‌المللی از جمله عناوینی است که در بین مردم معروف شده اما ما تصمیم داریم در طول چند سال این موضوع را جا بیندازیم که تمام کسانی که در جامعه قرآنی شهرت دارند قاری بین‌المللی نیستند و ممکن است استاد یا مدرس باشند از این رو سخت‌گیری‌هایی انجام دادیم که خروجی‌های مناسبی داشته باشیم.

وی در خصوص توجه به مفاهیم قرآنی تأکید کرد: بخش‌هایی در آزمون ما در نظر گرفته شده ماند تفسیر که به معنا و مفاهیم قرآنی توجه کنند.

میرزاجانی در ادامه نشست گفت: آزمون و اعطای مدارک در سه بخش آزمون ورودی (غیرحضوری) و به مدت یک ماه ، پس از قبولی در بخش اول شرکت در آزمون عملی به همراه مصاحبه و در آخر آزمون نظری که در شهریور ماه به طور متمرکز در ساختمان شورای عالی قرآن برگزار می‌شود.

میرزاجانی در خصوص سیزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن گفت: این نشست اردیبهشت 96 برگزار می‌شود از سال 82 هر سال این نشست با موضوع نقد و تحلیل برگزار می‌شود البته از سال 91 نگاه علمی و پژوهشی به آن شده مهمانان خارجی نیز در آن شرکت می‌کنند.

سرابی در پایان اضافه کرد: هدف ما ارتقا عناصر جامعه قرآنی و ایجاد بستر و همگرایی و هم‌افزایی قرآنی است موضوعاتی چون خضوع در تلاوت استادانه فقه قرآنی و غیره در این نشست مطرح است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار