یزد؛

مرمت حمام بنای تاریخی مریم خانم

مرمت حمام خانه مریم خانم ابرکوه در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازیزد؛ قدیریان سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه گفت: خانه مریم خانم یکی از مهمترین و در عین حال زیباترین خانه های موجود در ابرکوه است که قدمت آن به اواخر دوره قاجاریه برمی گردد.

قدیریان افزود: عناصر مهمی چون برج دیدبانی در کنار عناصر مهم دیگر مانند راهرو ورودی یا کریاس، اتاق های متعدد و همچنین مطبخ که همگی دور تا دور حیاطی مرکزی واقع شده اند و همچنین تزیینات گچبری در برخی از قسمت های حیاط، زیبایی این بنا را دو چندان کرده است.

وی گفت: ارزشمند بودن و زیبایی این بنا بدان دلیل است که این بنا در ضلع غربی خود دارای حمامی نسبتاً بزرگ است و با توجه به نیاز و اهمیت گذشتگان به مباحث بهداشتی و اعتقادی وجود این گونه حمام ها در بناها و خانه هایی که مالک آن از تمکن مالی خوبی برخوردار بوده وجود داشته است.

  قدیریان ادامه داد : حمام قدیمی این بنا دارای عناصر موجود در حمام های گذشته شامل خزینه، سربینه، دالان ورودی و تزیینات کاشیکاری رنگی زیبایی هست که زیبایی این حمام را دو چندان کرده است.

وی گفت: باتوجه به اهمیت حمام ها و حسب وظیفه ذاتی میراث فرهنگی در مرمت بناهای تاریخی، مرمت و ساماندهی این حمام در دستور کار این اداره قرار گرفت و مرمت آن انجام شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی ابرکوه شرح اقدامات اجرایی مرمتی در این بنا را استحکام بخشی پای دیوار ها، کاهگل دیوارها، شیب بندی و کاهگل پشت بام حمام عنوان نمود.

 این بنای تاریخی در سال هشتاد و چهار به شماره 13714 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار