مدیرپایگاه پارسه – پاسارگاد اعلام كرد؛

پایان طرح پژوهشی مرمت و بازسازی مجموعه جهانی تخت جمشید

طرح پژوهشی مرمت و بازسازی مجموعه تخت جمشید به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ؛ مدیرپایگاه  پارسه – پاسارگاد گفت: این طرح که به مدت چهار سال در تخت جمشید اجرا شد و با شناسایی مواد سازگار با این بنا به کارخود در بخش پژوهشی پایان داد.

طالبیان در ادامه با بیان اینکه مواد تشکیل دهنده این مجموعه خشت و سنگ می باشد گفت: در بخش خشت با تجربیاتی که در ارگ بم و چغازنبیل داشته ایم با مشکل روبرو نیستم.

وی افزود: مهم سنگ و آهک  بود که با کار تحقیقاتی چهارساله  یک گروه از پژوهشگران و باستان شناسان داخلی و خارجی مواد سازگار با آن شناسایی و ساخته شد.

مدیرپایگاه  پارسه – پاسارگاد با اشاره به اینکه در حال حاضر این مواد در قسمتی از تخت جمشید تزریق شده است افزود : برای دست یابی به نتیجه قطعی باید یک فصل سرما و گرما بگذرد ولازم است تا پاییز سال آینده صبر کنیم .

بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد در مرداد ماه سال 1380 ( آگوست 2001 ) برای انجام فعالیتهای پژوهشی، آموزشی و ساماندهی مجموعه بزرگ هخامنشی در استان فارس، در محوطه میراث جهانی تخت جمشید آغاز به کار کرد.

این بنیاد با هدف ایجاد مرکزی جهت پژوهش در زمینه تاریخ و باستان شناسی هخامنشی، حفاظت و مرمت آثار سنگی، ساماندهی محوطه های تاریخی تحت پوشش جهت بازدید کنندگان و سیاحان داخلی و خارجی و ارائه خدمات اطلاع رسانی و آموزشی به پژوهشگران، دانشجویان و کارشناسان و همکاری با این افراد جهت انجام پژوهشهای مورد نظر بنیاد تاسیس شد.

بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور فعالیت می کند و در حال حاضر بیش از 9 سال از آغاز فعالیت آن می گذرد.

تخت جمشید یکی از 15 اثر ملی ست که در29 اکتبر 1979 به ثبت جهانی رسیده است ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.