کرمان؛

نبود نظارت رانت ارزی را به وجود آورده

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل فقدان نظارت جدی از زمان ورود تا توزیع ارز مبادله‌ای رانت در کشور ایجاد شده و فساد اقتصادی را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،محمدرضا پورابراهیمی امروز در همایش بزرگداشت روز صادرات در استان کرمان گفت: تراز بازرگانی کشور تقریباً روند ثابتی دارد و در 9 ماهه امسال 31/5 میلیارد دلار صادرات شده که به همین میزان واردات هم انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مقایسه‌ای امسال با سال گذشته نرخ 9 درصدی را داشته‌ایم گفت: واردات کشور اگر به سمت کالاهای سرمایه‌ای برود مثبت و ارزشمند است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 55 درصد از میزان صادرات کشور هنوز متعلق به صادرات محصولات نفتی است افزود: 45 درصد از صادرات ما غیرنفتی خالص در کشور است که حدود 14 میلیون دلار در 9 ماهه گذشته سال جاری است.

وی با اشاره به اینکه کالاهایی که صادر می‌کنیم از ارزش افزوده پایینی برخوردار است و اثر بدی بر اقتصاد کشور می‌گذارد خاطرنشان کرد: باید مسیر صادرات و حوزه سیاست‌گذاری آن تعریف شود و اکنون نقشه راه جامعی در این مورد وجود ندارد و اقدامات انجام شده مقطعی و کوتاه مدت است.

پورابراهیمی با بیان اینکه وضعیت نوسانات نرخ ارز یک چالش برای صادرکنندگان است گفت: این تغییرات نرخ ارز در چند هفته گذشته مشکلات زیادی برای صادرکنندگان و واردکنندگان ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه باید در حوزه یکسان‌سازی نرخ ارز در کشور اقدام کرد افزود: به دلیل فقدان نظارت جدی از زمان ورود تا توزیع ارز مبادله‌ای رانت در کشور ایجاد شده و فساد اقتصادی را به دنبال دارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بورس ارز باید راه‌اندازی شود اظهار داشت: برخی از محدودیت‌های مالی در کشور ناشی از عدم شفافیت در نرخ ارز است.

وی افزود: دولت از سال نخست برای یکسان‌سازی نرخ ارز در کشور وعده 6 ماه به 6 ماه می‌دهد و الان هم که در 6 ماهه پایانی عمر دولت هستیم و هیچ اتفاقی نیافتاده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه تغییرات نرخ ارز در کشور باعث شده کسی حساب ارزی باز نکند گفت: یکی از راه‌های اصلی مبارزه با قاچاق کالا ساماندهی بازار غیر رسمی ارز در کشور است و معادل مصرف رسمی ارز در کشور مصارف غیررسمی وجود دارد.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: نظارت ، رانت ، ارز ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار