در یادداشت خداحافظی از دولت اوباما مطرح شد؛

جان کری: فشارها بر ایران باید ادامه یابد / ما باید ایران را در برنامه موشکی‌اش هم به عقب برانیم

وزیر خارجه آمریکا در یادداشت خداحافظی خود از دولت اوباما از لزوم تداوم فشارها بر ایران سخن گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا در یادداشتی که ساعاتی پیش برای خداحافظی از دولت اوباما منتشر کرد با اشاره به توافق هسته ای ایران گفت: ما یک تهدید امنیتی بزرگ را بدون شلیک حتی یک گلوله از میان بردیم.

وی در این یادداشت که برروی پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا قرار گرفته است، مدعی شد: در سال 2009 ایران در مسیر دستیابی به سلاح هسته ای گام بر می داشت و جهان نمیدانست چگونه با این تهدید رو به رشد برخورد کند. اما دولت باراک اوباما در حالیکه گزینه های مختلفی برای رفع این تهدید در اختیار داشت، با دیپلماسی راه ایران را به سوی تسلیحات هسته ای بست.  

جان کری در ادامه یادداشت خود مدعی شد: دولت اوباما توانست با جلب حمایت روسیه و چین، یک ائتلاف بی سابقه را برای تحمیل یک رژیم تحریمی سنگین علیه ایران تشکیل دهد و سرانجام با اضافه کردن تحریمهای یکجانبه خود به تحریمهای بین المللی و گسترش بیش از پیش آنها، ایران را به پای میز مذاکره بکشاند. 

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: با این حال، با توجه به بی اعتمادی موجود میان ایران و آمریکا، ما می دانستیم که چالش سختی در پیش داریم. اما پس از نزدیک شدن به ایران از طریق کانال های دوجانبه و انجام بیش از دو سال و نیم مذاکره چندجانبه فشرده، سرانجام توافقی حاصل شد که تمام مسیرهای ایران به سمت سلاح هسته ای را مسدود کرد.

کری در ادامه مدعی شد: ایران پیش از برنامه جامع اقدام مشترک، تنها 90 روز با ساخت بمب اتم فاصله داشت اما اکنون فاصله این کشور با ساخت سلاح هسته ای دستکم به یک سال افزایش یافته است. ما اکنون ابزارهای زیادی در اختیار داریم که به ما اجازه میدهند فوراً از نقض برجام از سوی ایران مطلع شویم و از سوی دیگر، از زمان کافی برای پاسخگویی به نقض برجام نیز برخوردار هستیم. 

وی در ادامه نوشت: ایران به موجب توافق هسته ای دو سوم سانتریفیوژهای خود را همراه با زیرساخت های مربوطه از تاسیسات هسته ای اش خارج کرد و این تجهیزات اکنون تحت نظارت کامل، دقیق و مستمر آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارند. ایران همچنین غنی سازی اورانیوم در سایت فردو را متوقف کرد و تمام مواد هسته ای اش را از آن خارج کرد. ایران قلب رآکتور آب سنگین اراک را نیز با سیمان پر کرد تا اطمینان دهد که دیگر هرگز مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. اکنون به لطف برجام، تمام چرخه هسته ای ایران از آغاز تا پایان تحت نظارت آژانس قرار گرفته است.

وزیر خارجه اوباما در ادامه یادداشت خود مدعی شد: پس از اجرایی شدن برجام، آمریکا و شرکایش به نوبه خود تحریمهای هسته ای علیه ایران را که برای رسیدن به این راه حل در نظر گرفته شده بودند، لغو کردند که این مساله باعث شد چشم انداز و آینده بهتری پیش روی مردم ایران قرار گیرد. در مورد دولت ایران نیز ما به وضوح به مقامات این کشور اعلام کرده ایم که در صورت تغییر سیاستهای جاری می توانند شاهد آینده متفاوتی برای کشورشان باشند اما آنها هنوز تمایلی در این رابطه نشان نداده اند و به همین دلیل، روابط ما با ایران همچنان پرتنش و مناقشه انگیز باقی خواهد ماند.

جان کری در پایان یادداشت خود مدعی شد: در چنین شرایطی ما باید همچنان فشار خود بر ایران را حفظ کنیم تا این کشور را در برنامه موشکی خود، حمایت از تروریسم، بی توجهی به حقوق بشر و مداخلات بی ثبات کننده در امور همسایگانش نیز به عقب برانیم. 

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۷ دی ۱۳۹۵
اگر برجام در کار نمی بود حالا اینقدر تحقیر نمی شدیم.کاش شب میخوابیدیم و بیدار میشدیم میدیدیم این سه سال گذشته همش خواب و یک کابوس بیشتر نبوده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۷ دی ۱۳۹۵
ما باختیم..............نتیجه این باخت تو نسل های بعدی ما قابل درک خواهد بود.اون زمانو میبینم که برای گرفتن سوخت هسته ای از غرب باید التماس کنیم.مثل الان که برای گرفتن یک هواپیما باید 100 تا کشورو ببینیم. عقب ماندگی همین طوری ایجاد میشه دیگه.ما تو هسته ای که جز 8 کشور بودیم تا 10 سال دیگه جز کشور های فاقد علوم هسته ای یا فقر علمی هسته ای میشیم.
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۱:۳۸ ۱۷ دی ۱۳۹۵
اقای کری
شما هیچ غلطی نمی توانید بکنید
شما حتی حق نداری با ان دهان نجس و کثیفت اسم پاک جمهوری اسلامی ایران رو به زبان بیاری
وای بحالت اگر رهبری حکم جهادم دهد
ریشه شما و دوستانتان را در هرکجای این کره خاکی خواهیم سوزاند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۷ دی ۱۳۹۵
کلاهه بزرگی سرمون رفت با این توافق هسته ای مشخص شد که امریکا هرگز قابل اعتماد نبوده و نیست.جانم فدای رهبر
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۳۸ ۱۷ دی ۱۳۹۵
شتر در خواب بیند پنبه دانه.
خواب دیدی خیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۷ دی ۱۳۹۵
خدا رو شکر اختیار نیروهای مسلح دست دولت نیست
خدا سایه رهبر رو از سرمون کم نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۷ دی ۱۳۹۵
بااین دولتی که ماداریم ...بعیدهم نیست.هسته ای که رفت این هم بیداره.
Iran (Islamic Republic of)
wolf
۰۸:۴۶ ۱۷ دی ۱۳۹۵
ببند اون دهنت رو جناب جان کری من نمیدونم مسیو لین چرا جواب گزافه گویی های این اقا و این اقایان رو نمیدهند که میان برا خودشون هر چی میخان در مورد ایران و ایرانی میگین
Iran (Islamic Republic of)
مهدی عابدیان زیدی
۰۸:۴۲ ۱۷ دی ۱۳۹۵
موشک های ایرانی از هر جایی تقویت وانرژی ونیرو می گیرد،فقط بر علیه شیاطین ها ی به شکل انسان است ،وهیچ خطری برای انسان ها ندارد .پس آقای جان کری الکی از موشک های ایرانی نترس .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۱۷ دی ۱۳۹۵
گمشو بابا بوغلمون
United States of America
قنبر علی
۰۷:۵۴ ۱۷ دی ۱۳۹۵
سلام
قابل توجه وزیر امور خارجه وریس جمهور تدبیر وامید چه کلاهی سر مردم ایران رفت برجام نافرجام .مرگ برآمریکا جانم فدای رهبر
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۶:۳۶ ۱۷ دی ۱۳۹۵
و نظر جناب ظریف (امیر کبیر زمان) ؟
آخرین اخبار